Hur mycket foder ger ni till era araber?

lovehorses

Trådstartare
Blev och fundera härom dagen på detta. Jag har själv en arab som alltid ser bukig ut,blir dock mindre när man tränar rätt men blev sen att fundera på foder mängder m.m.

Hur ger ni era araber vintertid? både kraftfoder och grovfoder.
Har ni dem på bete flera månader dygnet runt?

Jag har inte analyserat grovfoder nu men till nästa vinter ska jag göra det för att se hur det ser ut.

Det jag har gett nu de senaste vintrarna är ca 10-11 kg hösilage. När det har varit kallt ca -15 å kaller ute har hon fått några kg mer. Och sen har det varit kraftfoder en bassort, ca 1 liter.
Sommartid har jag henne dynget runt i tre månader på gräs med motion. ändå ser hon dräktig ut hela sommaren.

Vill höra hur andra gör/tänker för att kanske få lite tips till hösten.
 
Hej!

Jag fodrar efter analysen på silaget. I vintras fick hon 3 kg halm, 9 kg silage, 0.5 kg lusern och 2.5 dl potatisprotein, samt 2 krm selen/dag (hon vägrar äta selen om det är mer än så). Sen bytter vi silage så då fick hon 2 kg halm och 11 kg silage och 1 dl krafft vita mineral.

Nu håller vi på att gå över på hö inför sommaren, jag tror hon kommer få 8 kg hö och 2 kg halm/dag samt mineraler. Hon går inte på bete då hon inte får bli fet.

För tillfället rids hon ca 1 timme/dag, varav ungefär 10-15 är trav eller galopp.

Min kan inte gå på fri tillgång av nånting utan att bli tokfet- hon slutar inte äta. Halvdagar på bete med munkorg funkar någorlunda, men för att hon ska slippa munkorg går hon kvar vid stallet nu, så slipper jag oroa mig för hennes vikt lika mycket.

/Lavinia
 
Min arab har sett dräktig ut i tio år nu.
När jag tillslut gav upp att få min mamma att sluta ge henne ner och mer hö, så slutade hon och detta är första året hon faktiskt är fin! ;)

Hon har fått nästintill fri tillgång på hö under de kalla månaderna. mindre under höst i vår samt bete under sommaren. Ofta har de fått gå in kvällstid pga myggplågan sommartid. men de går ändå i beteshage dagtid.

har nyligen gått ifrån lucernhack till att fodra ett avelkraftfoder, ca 3 dl. Inte riktigt hittat rätt foder efter bytet då hon behöver bygga utan att bli tokpigg.

(oanalyserat hö från egna vallar)

Så det korta svaret är att det är svårt att hålla dem fina! ;)
 
Min arab har ätit 10kg hö i vinter och Lucernhack då han föll ur lite. Han brukar annars ha lätt för o lägga på sig o har faktiskt flera gånger på sommaren fått höra frågan när fölet ska komma...... eeeeeh han e valack:o
Han har också fått några dl Fibergi som är lagom kraftfoder för min piggelin och mineraler.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 648
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 593
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 333
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp