Jag vet ganska väl var min och hennes smärtgräns går. Får hon kolik (hon har varit kolikhäst) så vet jag exakt vilket liv hon måste ha för att den inte ska triggas. Får hon kolik som inte lätt fixas på hemmaplan så kommer jag ta bort. Större sårskada - jag tar bort. Hon har så pass ont av sin orginalskada att jag inte kommer utsätta henne för något som är jobbig behandling.
Jag förstår precis hur du menar. Men jag tror vi ser olika saker framför oss med vad som är stort. Du ser mer allvarliga eller behandlings-/konvalescentmässigt jobbiga saker. Jag ser större rent ekonomiskt. Antagligen för jag själv har erfarenhet. En akut men mild kolik, på jourtid. För 10 år sedan. Behandlad hemma utan besvär och hästen kry igen nästa morgon. 8000 kronor.
En sårskada som i sig inte var minsta hot mot hästens framtida liv, inte krävde boxvila (det var torrt ute) men som behövdes sondas och sys. Gjordes i stallet, på jourtid dock, 7000 kr. För 13 år sedan. Hästen gick i hage med bandage nästa dag, hade inte ont etc. Fick 5 dagar PC pga lite nära led.
En luftvägsinfektion för 4 år sedan. Hästen stod med hög feber och lät som en kaffebryggare när han tog ner huvudet. I övrigt med i matchen, åt och drack osv. Vet ut (på jour), undersökte, tog blodprov osv. Man hade velat endoskopera då han inte snorade men han var för liten för deras utrustning. Fick metacam och hippotrim efter blodprovssvar. Sen ett uppföljande blodprov en vecka senare för att se så att infektionsvärdet gick ner. Fick hippotrim i totalt 2 v, morgon och kväll. Han var pigg och glad och i hage igen efter några dagar när febern gått ner. Men hela kalaset kostade över 8000 kr inkl medicinen. Då var han ändå B-ponny så medicinkostnaden hölls nere.
Inget av det ovan är något jag skulle tagit bort en T-märkt för. Inte ens funderat på att ta bort. Men som ändå kostar en del, och om det som
@lil-sis beskrev hamnar inom en hyfsat kort tidsperiod så svider det rejält i plånboken. Hur mycket beroende på vilken ekonomi man har såklart.
Men jag har den hårda vägen lärt mig att "små" saker som inte på minsta vis är något jag ens skulle övervägt ta bort för, kan bli dyra. Och med otur om jag personligen skulle ha oförsäkrat så skulle det kunna sätta mig i sits där jag måste överväga att ta bort av ekonomiska skäl.
Jag har också den hårda vägen lärt mig att det kan hända noll grejer på fem år, eller sju grejer på två månader. Man vet aldrig.. Det är fö varför jag har försäkrat, jag är inte säker på att hinna lägga undan pengarna innan de behövs.