Hur mycket får man ändra i ett stallkontrakt?

ztsu

Trådstartare
Hur mycket tycker ni är rimligt att ändra i ett påskrivet kontrakt, och vad är tillåtet rent juridiskt?

Om det står ett visst antal åtaganden som den inackorderade ska göra i kontraktet, får stallägaren då lägga till fler utan att sänka priset? Samma sak gällande det som ska ingå.

Mina åtaganden har just mer än dubblats, men priset är detsamma och inställningen hos stallägaren är att om det inte passar så är jag fri att flytta. Får det gå till så?
 
Sv: Hur mycket får man ändra i ett stallkontrakt?

Jag tycker det låter tämligen orimligt att fördubbla inackorderingarnas åtaganden men inte kompensera det alls.
Vet dock inte hur det är rent juridiskt.
 
Sv: Hur mycket får man ändra i ett stallkontrakt?

Jag tror (men är inte helt säker) att det som står i kontraktet gäller tills det sägs upp. Vill stallägaren göra ändringar måste denne säga upp befintligt kontrakt med gällande uppsägningstid och erbjuda nytt kontrakt med de nya förutsättningarna. Sedan får man som hyresgäst välja att skriva på det nya kontraktet eller flytta.
Så var det i alla fall i mitt stall, men gjordes sällan några dramatiska ändringar, mest hyreshöjningar och några andra mindre ändringar.

Jag är inte juridiskt kunnig, hoppas någon annan kan svara med mer säkerhet.
 
Sv: Hur mycket får man ändra i ett stallkontrakt?

När vi skulle få ändrade förutsättningar så kallade stallägarna till ett möte där de sa upp alla kollektivt två månader innan ändringarna skulle träda i kraft. Då gavs alla en rättvis chans att hitta ny stallplats om de inte accepterade det nya. From idag gäller ett nytt kontrakt som alla skrivit på sen innan, och därmed också nya förutsättning om vad som ingår och inte. Helt korrekt agerat tycker jag! :)
 
Sv: Hur mycket får man ändra i ett stallkontrakt?

Nej man får inte lov att gå in och ändra i ett redan påskrivet kontrakt.
Båda parter har ju varsitt kontrakt, om det då är ändrat i stallägarens kontrakt ligger det ju nära till hands att stallägaren ändrat kontraktet i efterhand och det är inte tillåtet.

MEN, vem orkar ens processa om det liksom?? Om man ska betala 20 000 i advokatkostnader bara för att slippa kratta ridbanan varje dag, nä det är ju ingen vettig människa som gör. Alltså flyttar man istället, under tiden kan man förstås vägra att utföra något utöver det som står i kontraktet. Men frågan är hur trevligt det blir att gå till stallet under den tiden...

Nä satsa istället på seriösa stall, med gott rykte och kvitton (!!!! Oerhört viktigt för att hålla hästbranschen "ren") även om det kostar en tusenlapp mer i månaden. Det är mitt råd!
Lycka till iallafall! :)
 
Sv: Hur mycket får man ändra i ett stallkontrakt?

I ett stall jag stod ändrades det i kontraktet över en natt. Hon höjde hyran med 100 kr, bytte strö och det gick från att ha varit fri tillgång till att vara begränsat. Jag tyckte inte det var okej och som jag förstått det måste alla sägas upp och nytt kontrakt upprättas för att det ska vara okej. Behöver jag tillägga att jag flyttade så fort jag kunde? :)
 
Sv: Hur mycket får man ändra i ett stallkontrakt?

Svaret är enkelt man får inte ändra något om det inte står något i still med att part X förbehåller sig rätten till ändring under pågående avtalstid eller något liknade. Vilket inte det inte brukar göra och då kan man inte ändra något om inte bägge parter är överens.
 
Sv: Hur mycket får man ändra i ett stallkontrakt?

Ett befintligt avtal får aldrig ändras såvida det inte finns något i avtalet som säger det, dvs att värden förbehållt rätt att ändra si och så mycket.

Nya avtal måste tas fram och skrivas under vid ändringar och det förra sägas upp med ev uppsägningstid.
 
Sv: Hur mycket får man ändra i ett stallkontrakt?

Som flera andra sagt, man får inte ensidigt ändra ett kontrakt, men i praktiken så acceptera eller flytta.
 
Sv: Hur mycket får man ändra i ett stallkontrakt?

Men vad gäller vid hyreshöjning? När man hyr en lägenhet är det ju mer en regel än ett undantag att hyran höjs årligen, jag var tvungen att kika i mitt hyresavtal och där står inget om dessa höjningar. Är det olika regler som gäller för lägenhet och t.ex uthyrning av utrymme (så som stall eller boxplats)?

Hyreshöjningar är väl en sådan sak dyker upp ibland, i de stall jag stått har de dock alltid meddelats ett par månader innan att f.rom xx/xx-20xx höjs hyran med XXX kronor. Jag har aldrig varit med om att någon tyckt att det varit något konstigt med det. Så om jag förstått det rätt så om man inte skrivit i sitt hyreskontrakt för box att vissa ändringar kan ske så ska stallägaren säga upp hyresgästerna och skriva ett nytt avtal för en årlig hyreshöjning på säg 50:-?
 
Sv: Hur mycket får man ändra i ett stallkontrakt?

Hyr man bostad går det under helt andra lagar och regler. Hyra av stallplats är i de flesta fall köp av tjänst (inackordering av häst), om man inte kallhyr ett helt stall utan tjänster (arrende eller lokalhyra).
 
Sv: Hur mycket får man ändra i ett stallkontrakt?

KL

Det värsta jag varit med om var en hyreshöjning på 300:- som skulle träda i kraft knappt 2 veckor efter att det stod på tavlan (!!) i stallet. Det kallades "el tillägg". Det blev en viss skillnad på 1200:- i kallhyra och 1500:- i kallhyra. Då hade vi ganska nyss haft en höjning på 200:- i kallhyra pga nybyggt ridhus vilket vi visste om skulle ske och var helt ok med.
Nej, hästen är inte kvar i det stallet.
 
Sv: Hur mycket får man ändra i ett stallkontrakt?

Mig veterligen har hyresförändringar alltid meddelats i god tid, minst uppsägningstiden före de gånger det skett för vårt hyreshus. Där har det även stått faktiskt att accepterar man inte hyreshöjning/nya avtalsvillkor så ska uppsägning ske "senast xxx".
Det är oftast fritt fram att göra avtalsändringar, men befintligt avtal måste sägas upp/man måste godta det nya generellt.

Men sen håller jag med, det är stor skillnad i om du hyr en egen bostad mot att hyra en lokal samt om du hyr stallplats med specifika tjänster som ingår månadsvis i hyran.

Sen är det en väldigt stor skillnad i kring vad som ändras i ett avtal.
Ingen bryr sig troligen ifall det är motiverat att ändra själva hyran lite för att underhåll etc ökat i pris, däremot reagerar man väldigt fort ifall det blir mycket dyrare eller att det försvinner tjänster exempelvis utan kostnadsförändring (detta vet jag många erfarat).
 
Sv: Hur mycket får man ändra i ett stallkontrakt?

Tack för svar! Nu blev jag mycket klokare! :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045
Ekonomi & Juridik Vi har haft våra hästar uppstallade på samma gård i flera år. I kontraktet står en viss summa angiven för hyran, i vilken ingår hö och...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
17 002
Senast: MissFideli
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade hästen till ett nytt stall för ganska exakt ett år sedan. Kontrakt är skrivet och det står tydligt att i kallhyran på 800kr...
Svar
9
· Visningar
4 192
Senast: bejkonfis
·
Ekonomi & Juridik För att dra en lång historia lite kort, så har jag en häst på foder som det inte funkar med. Någon kanske minns min andra tråd för ett...
Svar
6
· Visningar
1 563
Senast: Betsy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp