Hur mycket får hästen i sig på 1 timmes bete?

Ante

Trådstartare
Jag undrar detta för att veta hur mycket jag kan dra in. Hur många timmar går era hästar på bete/dag för att ni ska minska kraftfodret?

En glömsk Anette vill gärna ha snabba svar:bow:
 
Sv: Hur mycket får hästen i sig på 1 timmes bete?

Personligen ger jag bara kraftfoder de dagar jag rider nu när hästen gåtr ute på bete dygnet runt.
 
Sv: Hur mycket får hästen i sig på 1 timmes bete?

Där stod inte hur många kg gräs hästen får i sig någonstans. Det var inte svaret på min fråga, men tack ändå.

//Anette
 
Sv: Hur mycket får hästen i sig på 1 timmes bete?

När min häst går på helbete så rider jag inte och då får han inget kraftfoder alls. Nu tänkte jag dra ner på höt i motsvarande mängd som han får i sig gräs. Än så länge är han uppe i 1 tim på gräs. Kraftfodret kommer jag att minska succesivt också.

//Anette
 
Sv: Hur mycket får hästen i sig på 1 timmes bete?

Är det verkligen ingen som vet detta?!? Jag har för mig att jag har fått info om det här förr.

//Anette
 
Sv: Hur mycket får hästen i sig på 1 timmes bete?

Det stod visst...Visserligen stod det digivande ston och växande unghäst. Men det kan väl inte vara så svårt att dra något medelvärde för en icke växande/digivande häst eller hur ? Läste du ordentligt ? det stod ett medel villken ts gräset har samt vad respektive häst i exemplet åt/fick i sig under 1 dygn. Sedan är det bara att räklna.
 
Sv: Hur mycket får hästen i sig på 1 timmes bete?

Vilken "trevlig" ton du har. Om du har värdena klara så kan du väl skriva ut dem i klartext i stället för att hänvisa till en länk:mad:

//Anette
 
Sv: Hur mycket får hästen i sig på 1 timmes bete?

Jag skrev en liknande tråd igår utan att ha sett att du redan skrivit en...

Iaf, läste här och gick in på länken och räknade lite efter det fakta som stod där.
Om man räknar på att en stor häst (5-600kg) äter 15kg TS gräs per dygn så räknade jag det delat på 18timmar (vilket borde vara ungefär så många timmar som de verkligen betar under dygnet) och då blir det ca 0.8kg TS/timme :idea: . Alltså ca 1kg i hö.

Det borde väl stämma på ett ungefär?
 
Sv: Hur mycket får hästen i sig på 1 timmes bete?

Fast de äter ju inte hela tiden, om de går på bete dygnet runt. Kommer de däremot ut i gräshage ett par timmar äter de nog i princip hela tiden, och borde därför lyckas få i sig lite mer än vad de "genomsnittligt" kan äta.
 
Sv: Hur mycket får hästen i sig på 1 timmes bete?

Ante skrev:
Jag undrar detta för att veta hur mycket jag kan dra in. Hur många timmar går era hästar på bete/dag för att ni ska minska kraftfodret?

En glömsk Anette vill gärna ha snabba svar:bow:

Det där är ju jättesvårt och omöjligt att veta säkert. Jag tror inte någon kan ge ett exakt svar.

Vår häst går i en stor vinterhage som det nu börjat bli ganska mycket gräs i. De har gått där hela vintern och nu "betar de liksom in sig själv" allt eftersom grässtråna dyker upp.

För ett tag sedan undrade jag om det lilla gröna som stack upp här och där verkligen räckte så vi la ut hö till dem vid utsläpp (de har fri tillgång på halm ute också) men det fick vi sluta med för höet låg kvar på kvällen när de skulle in!

När det gäller kraftfodret så har jag nu minskat rejält på det. Han får bara lite + mineraler. Förmodligen blir det som förra sommaren att jag till slut tar bort kraftfodret helt. En bra måttstock tycker jag är att känna hur mycket "krut" där är i hästen när man rider och handskas med den. Om hästen känns lite slö och trött vid ridning så ökar jag men om den börjar bli för het så minskar jag.

Det är kanonbra med alla dessa tabeller och foderstatsberäkningar men de är bara vägledning och man får inte glömma att "känna av" hästen.
 
Sv: Hur mycket får hästen i sig på 1 timmes bete?

du kan ju o,möjligt veta hur mkt en häst äter på bete.En dag kan den äta massa och en annan dag knappt nått för det är nått annat som intresserar!

Den äter så mkt den vill=)

Och man får gå på häst till häst en svårfödd häst på magert bete behöver tillskott dagligen medasn en lättfödd på kraftigt bete inte behöver nått kraftfoder alls!

jag ger min vid ridning enbart för att magen inte ska glömma kraftfodret till hösten
 
Sv: Hur mycket får hästen i sig på 1 timmes bete?

Fast de äter ju inte hela tiden, om de går på bete dygnet runt.

Nej men jag räknade ju på 18timmar betande/dygn.

Kommer de däremot ut i gräshage ett par timmar äter de nog i princip hela tiden, och borde därför lyckas få i sig lite mer än vad de "genomsnittligt" kan äta.

Ja jag tog ju i lite när jag räknade också... jag skulle iaf gissa på att de i genomsnitt (lite olika för olika hästar) hinner få i sig max 1.5kg TS/timme.

Hursomhelst - om man nu har en häst (600kg kallblod) som får gå på gräs 5-6timmar/dag så hur mkt hö är rimligt att ge den övrig tid? För Den kan ju inte leva hela dygnet på det där gräset den hinner få i sig på de där 5-6timmarna! OAVSETT om den får i sig tillräckligt med näring/TS eller inte.
Jag tycket det var rimligt att den skulle få 4kg hö på det... t ex 3kg till natten och 1kg på morgon ( de släpps på gräs från lunch till insläpp).
 
Sv: Hur mycket får hästen i sig på 1 timmes bete?

Men SLUTA ! Vad är det med dig ? Letar du fel ? Vill du bråka ? Är du arg på någon och låter det gå ut över mig ? Vadå TON ? Då ska jag be att få tala om att: NÄR jag skrev var jag varken, arg, dryg, elak eller försökte på något sätt vara nedlåtande mot dig. Varför vill du bara hitta fel ? Hör försöker man svara och du är OTREVLIG och antyder felaktiga saker om mig, jag VÄGRAR dra långa meningar då jag kan säga vad jag vill med några få...men duger det ? Nä, för då har jag TON. LÄNKEN jag hänvisade till går till en text som du lika bra som jag själv kan läsa. Varför ska JAG citera då alla är läskunniga ??
 
Sv: Hur mycket får hästen i sig på 1 timmes bete?

Helt sant, glömde bort att dygnet ju har 24 timmar...:o

Ja, mindre än 4 kg skulle jag inte ge att äta på 18-19 timmar, även om den ätit gräs ute så kan det ju bli mycket tid utan mat. Så jag tror att det man framför allt måste se till är så att det inte blir för lång tid utan mat, i ditt fall kolla hur länge de tre kilona vid insläppet räcker. Näringen tror jag inte är något problem (det är det inte med de lättfödda herrar jag sysslar med...), och ts-mängden räcker nog den också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket får hästen i sig på 1 timmes bete?

Ja precis , hästen måste ju få något under resterande 18timmar av dygnet också även om den näringsmässigt skulle klara sig på gräset.
Så 2-3kg till natten och 1-2kg på morgonen borde räcka...

STallägaren tycker att hästarna är mätta efter flera timmar på gräs så de behöver i princip INGET till natten :eek: .(bara nåt litet i krubban och ett halvt kilo hö eller så)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp