Hur mycket får de i sig med "munkorgen"?

milly

Trådstartare
På hullet märks det att hon inte SVÄLTER direkt :angel: . Trots att hon går på betet bara på dagtid (ca 12-14timmar) och då har hon munkorg (gräsreducerare från Globus).
Så när hon står inne på natten får hon bara ca 2kg halm att knapra på över natten (för hullet skulle hon inte ens behöva det).

Det är en nordis som är oerhört lättfödd och har en normalvikt på ca 625kg max. Nu väger hon ca 670kg. (hon vägde 750kg förra hösten och har "bantats" till nuvarande vikt)

Näringsmässigt skulle nog hon klara sig på bara ett par timmars betande (utan munkorgen) per dag. :crazy: Och inget mer!

Låter det okej att bara ge henne 2kg halm till natten? Hon måste ju få det för att ha NÅT att tugga på under den långa natten...

Sv: Hur mycket får de i sig med "munkorgen"?

Jag upplever att de får i sig väldigt lite... Mitt sto går med munkorgen (med STORT hål, ca 7cm i diameter) på betet ca 12h vilket ger mindre gräs än när hon gick 5-6h utan munkorg. Hon går ner i vikt på halva dygnet med munkorg och halva i vinterhagen där det finns lite gräs och fri tillgång på kalasfin halm... Hon har några kilon kvar att gå ner för att bli "perfekt" i hullet, men hur jag ska göra sedan vet jag inte, hon får ju inte fortsätta att gå ner i vikt i det oändliga! :crazy: Vill gärna ha ner henne kanske... 10-20kg? men det lär vara relativt snart fixt (ett par månader?) Sedan får jag hitta på ngt nytt! Vad?

Milly: frågan är ju hur länge 2kg halm räcker för henne? För mina hästar hade det säkert räckt då det hade tagit dem iaf 6-8h att äta upp det, men slänger hon i sig halmen på 2h och sedans står utan så blir det ju fel...

Jag upplever att de får i sig väldigt lite...

Jag upplever det tvärtom - hon verkar få sig rätt mycket ändå. Har gjort hålet lite större (0.5cm i diameter kanske) och hon verkar inte ha några problem att tugga i sig även väldigt kort gräs (men hon får ju inte i sig så mycket som hon skulle utan munkorgen!).

Milly: frågan är ju hur länge 2kg halm räcker för henne? För mina hästar hade det säkert räckt då det hade tagit dem iaf 6-8h att äta upp det, men slänger hon i sig halmen på 2h och sedans står utan så blir det ju fel...

Det vet jag inte, jag är aldrig i stallet vid den tiden o ser hur fort hon äter upp. Får fråga ägaren eller nån annan i stallet om de vet.
Men jag tror INTE att hon kastar i sig halmen... går mest o plockar o äter sakta för att ha nåt att göra. Men det är helt slut på morgonen.
Jag tror att hon är ganska mätt och har fått sitt tuggbehov till största delen tillfredställt under dagen ute och när hon kommer in tror jag inte direkt att hon kastar sig över halmen. Den tuggar hon nog på under nattens gång när tuggbehovet börjar sätta till igen...

Då borde det ju vara ok!

Men lite lustigt att det är så stor skillnad på vad de får i sig... Dimma får nog nästan i sig mer gräs av att gå i vinterhagen än på betet. :crazy: Vet inte varför hon inte får i sig så mkt...

Kanske en teknikfråga? Maja är effektiv även med munkorgen verkar det som. ;)

Tänk på gräsets höga vattenhalt bara.
Ofta får jag känslan av att de "sväller" på betet mkt pga all vätska kroppen måste ta hand om tycker jag, inte nödvändigtvis att det är fett.
Nu kanske din foderstat räcker, men när det går "svackor" i betet, tex vid längre torka osv kan nog hästen behöver nåt mer näringsrikt än halm om natten.

Tänk på gräsets höga vattenhalt bara.
Ofta får jag känslan av att de "sväller" på betet mkt pga all vätska kroppen måste ta hand om tycker jag, inte nödvändigtvis att det är fett.
Nu kanske din foderstat räcker, men när det går "svackor" i betet, tex vid längre torka osv kan nog hästen behöver nåt mer näringsrikt än halm om natten.

Är mycket tveksam till att det behövs ens då! Hon har ju minst 50kg övervikt (fett) att ta av i så fall.

Jag misstänker att denna hästs ämnesomsättning är nerkörd i botten och har väldigt låg förbränning pga hon under i stort sett hela sitt liv blivit fel utfodrad. Har sett hennes gamla "foderstater" där det står att hon fick 5kg hö om dagen bara (plus nån liter havre men det är ganska oväsentligt) - ett kallblod på över 600kg liksom. Och hon har alltid stått på spån! Möjligen har dom gett henne också ca 1kg halm till natten "för hon äter upp höet så fort". Men det blir ändå bara ca 4.5-5kg TS/dygn hon fick i så fall :crazy:. Hon bör få absolut minst 6kg TS/dygn!

Jag har iaf aldrig vart med om en sån här EXTREMT lättfödd häst. Och jag är van vid kallblod.

Men det korta gräset är väl mycket lättare att få i sig med munkorgen än längre gräs?

Jag har precis skaffat betesbegränsare till min valack och var tvungen att göra hålet större just för att gräset i hagen hade hunnit bli så långt att det bara vek sig när han försökte äta genom det mindre hålet...

Jag upplever det tvärtom - hon verkar få sig rätt mycket ändå. Har gjort hålet lite större (0.5cm i diameter kanske) och hon verkar inte ha några problem att tugga i sig även väldigt kort gräs (men hon får ju inte i sig så mycket som hon skulle utan munkorgen!).

QUOTE]

Liknande trådar

Foder & Strö Kort bakgrundsinfo: Jag har två hästar som är lättfödda och redan nu i något överhull. Dock inom gränsen för vad jag anser är...
2
Svar
27
· Visningar
2 998
Senast: taccotad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka