Hur mycket fäller era huskatter..

Sv: Hur mycket fäller era huskatter..

Ja det var mycket päls men det är bara fint tycker jag. Nu ser jag också skillnaden på det Haukur sa att Cornish har längre näsor.
Kan du inte berätta lite om din cornish? Vad tycker du är skillnaden på en devon och en cornish förutom näsorna? ;) För är det bara näsorna som skiljer så vet jag inte hur jag ska kunna välja för det är fina båda två.

Mina tre hårar. Men allt fastnar i min soffa som är av plysch :D Den ser inte klok ut efter en dag utan dammsugning men å andra sidan är resten av lägenheten hårfri :)

Ojoj jag kan tänka mig hur din soffa ser ut! Men bra det att håret sitter fast iaf. Jag minns att jag kunde sitta och titta rakt fram och helt plötsligt flög det ett hårstrå förbi. Trots att katten inte var i närheten. Hans hår låg överallt tom i luften flög det runt.

Grattis till dig;) Det verkar ändå som att hårbollarna leder. Kanske man skulle våga med en huskatt om man köpte en vuxen som man fick göra ett hårfällningstest på innan köp. :D Frågan är väl vad kattägarna skulle tycka om mig då.

Är man rädd för hår ska man inte ha djur. Det leder bara till stress och frustration för djur hårar, så är det bara.

Olika katter hårar faktiskt olika mkt oavsätt om dom har lika päls eller ej. Jag vet en hel del korthårskatter (bondkatter) som fäller hutlöst mkt, blir som tussar överallt på möbler medan mina katter inte alls hårar så mkt, trots att jag har 3 korthåriga och 2 långhåriga.

Så det är nog väldigt olika. Det man kan tänka på är ju att när de väl fäller så kan det vara en ide att kamma igenom dem så att man får bort en del utomhus. Men efter som att mina korthåriga inte fäller så mkt så har jag aldrig kammat igenom dem så jag vet inte hur väl det fungerar. Jag kammar mina långhåriga ibland vid fällning och det är ju väldigt lätt. Även hunden.

Men som sagt. Vill man inte ha en katt som hårar mkt så bör man nog inte skaffa katt. Nakenkatt kanske då? För man kan aldrig veta. Personligen föredrar jag relativt långhåriga djur som fäller tussar och dammråttor. Lätta att plocka och sätter sig inte i textilier, möbler, kläder osv. Dessutom kan man enkelt korta ur pälsen vid fällning.

Min huskatt fäller nog 10-20% av vad britten fäller. Men då fäller britten helt hejdlöst mycket... :eek:

Men ts funderar ju faktiskt på rexar och de fäller inte alls på samma vis som en "vanlig" katt. Mina märks det inte alls av i lägenheten, de fäller bara om de blir stressade (t.ex. om man bär dem till bilen) och de är väldigt lätta att hålla efter pälsen på, bara att klappa katterna med fuktiga händer så är de perfekta sen. Så nog tycker jag att det är stor skillnad på olika raser och man behöver inte alls avstå från katt bara för att man inte gillar att ha päls överallt.

Jag tror det beror mycket på individen också. Vår huskatt har väldigt lite underull, så hon fäller knappt alls. Vi bor i en liten lägenhet, men jag har aldrig tänkt på att det skulle vara hår på möbler och så. Har man inte dammsugit på en vecka ligger det kanske några hår i hörnen, men inte mer än så. Äger inte ens en klädroller, så uppenbarligen hårar hon inte särskilt mycket på kläder heller. Undantaget är de två veckor om året hon byter päls, då hårar hon väldigt mycket. Men jag brukar ta ut henne då och borsta ur det värsta utomhus, det hjälper rätt mycket faktiskt.

Den andra katten, en russian blue, fäller nog mer än dubbelt så mycket på egen hand. Men de har ju väldigt tjock päls, å andra sidan. Mycket trevlig att klappa, mindre kul att städa efter.

Skillnad mellan raserna är det säkert. Men hårar gör dem och det är nog svårt att garantera ngt oavsätt vad man köper för katt. Det kan ju också säkert bero på andra saker såsom foder, ålder, hälsa osv.

Är man väldig motståndare mot hår tkr inte jag att man ska risker att köpa ett pälsdjur. Även om man redan har ett. Men det är min åsikt.

Min fäller ganska mycket på våren, då är det så man får plocka bort på kläderna efterår.

Men ts funderar ju faktiskt på rexar och de fäller inte alls på samma vis som en "vanlig" katt. Mina märks det inte alls av i lägenheten, de fäller bara om de blir stressade (t.ex. om man bär dem till bilen) och de är väldigt lätta att hålla efter pälsen på, bara att klappa katterna med fuktiga händer så är de perfekta sen. Så nog tycker jag att det är stor skillnad på olika raser och man behöver inte alls avstå från katt bara för att man inte gillar att ha päls överallt.

Det stämmer på min devon också, blir hon stressad eller förbannad kan hon släppa lite ludd, vilket är rätt skrattretande lite om jag tänker på hur mycket päls min bondkatt fäller när det är dags för dusch....;)

Jag har huskatt, och ja, han fäller hår, men inte i några överdrivna mängder.
I soffan har han en filt som han ligger på och så har han en fotölj i gästrummet.
De och den långa gardinen i vårat sovrum (som han går runt runt o som dessutom är i något plyschaktigt material) är lite håriga. Men inte i övrigt.

Jag har tagit kattunge från katthem, den hårade inte heller så överdrivet mkt.

Men så har jag varit jourhem också och de fällde päls som träden fäller löv om hösten! Jag hade konstant hår ÖVERALLT, hela soffan var full -för att inte tala om vad soffan var på baksidan.

Mamma hade huskatt som sista åren i livet (hon blev 13 år) fällde något enormt också. Henne "kammade" jag tillslut med sån där klädvårdsrulle (och hon tyckte att det var skönt, den andra katten uppskattade det inte alls)

Att ta katt från katthem är både modigt och beundrandsvärt (man hjälper ju faktiskt en hemlös katt!) men man ska ha i åtanke att dessa katter kan vara enormt stressade och nervösa. Första tiden kanske de bara ligger bakom soffan och vågar bara komma fram nattetid för att äta.
Såna katter fäller i MASSOR!

Om du är så rädd och orolig för katthår så ska du nog stå över huskatt för du vet aldrig vilket hårexemplar du får!
Min katt som fäller väldigt lite i vanliga fall, fäller enorma mängder när vi tex är hos veterinären. Så fort vi kommer in på en veterinärmottagning så fäller han så mkt att jag tror att katten ska bli naken.

Såg nu att du ville att jag skulle berätta lite om min misse. Hon bor inte hos mig för tillfället utan hos min mamma, där hon styr och ställer med järntass över både människor, katter och hundar som dyker upp. Hon är en riktig kelgris men allt är på hennes villkor, t ex är jag den enda som får lyfta upp henne och hålla henne i famnen - hon är mammig på det viset. :love:

Hon älskar att ligga under täcket och på stickade tröjor och är ett typexempel på "curiosity killed the cat" - så fort någon öppnar en garderobsdörr eller låda så slinker hon in så snabbt att hon ofta blir instängd. När hon blir utsläppt är det tvärtom, då rusar hon rakt ut utan att se sig för det minsta, till skillnad från de flesta andra katter jag träffat som gärna spanar lite i dörröppningen innan de slinker iväg.

Hon är kort sagt en kavat kelgris med en hel del personlighet och bestämd uppfattning om hur tillvaron ska vara!

Men nu tycker jag du överdriver. Jag har en schäfer som hårar enormt. Jag dammsuger två gånger per dag och borstar igenom honom varannan dag. Jag kan hantera att ett djur hårar men jag vill inte ha mer hår om jag kan få mindre. En rexkatt hårar dessutom inte lika mycket som en normalhårande huskatt.

Jag förstår ju att de fäller när de är stressade. Min schäfer som fäller enormt i vanliga fall fäller ännu mer när han är stressad. Skulle det bli en katthemskatt så får man ju ha överseende.

Vad roligt. Hon låter som en riktig rex och jag känner igen din beskrivning av henne av det jag läst på rasbeskrivningar. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka