Hur mycket fäller era huskatter..

I

Isis

Jag med familj har bestämt oss att köpa katt. Vi har bestämt oss för rasen rex. Både för att de inte är några "hårbollar":p och för att vi är helt sålda på deras temperament och personlighet.
Det är så att jag är verkligen skraj för hår. Har en hårig schäfer som hårar ner enormt och bara tanken på en katt som ska stödja honom i hans hårtterror ger mig panik.
Kanske ska komma till sak...
Efter att ha följt med en vän till ett katthem där det fanns fullt med hemlösa och underbara huskatter så känner jag att det skulle kännas helt rätt att köpa katt därifrån också. Jag har haft en huskatt när jag var yngre och han hårade enormt. Städade varje dag ändå var det hår överallt. Kom det folk till oss så fick jag hämta rena lakan från ett skyddat klädskåp att lägga ut i soffan att sitta på. Annars blev man vit. Fick skaka sängkläderna varje dag för att kunna sova utan kli från katthår.
Vill nu helst höra från er som har huskatt att det inte alls är så illa. Att min katt var ett undantag. :confused:

Sv: Hur mycket fäller era huskatter..

Det ÄR så illa! Jag har haft huskatt i hela mitt liv och var van vid att få byta till ett par tumlade byxor när jag lämnade huset för att se anständig ut. Sen flyttade jag hemifrån och skaffade två devon rex eftersom min dåvarande sambo var allergisk. När jag för 2 år sen tog hem en vildkattshona (huskatt) först DÅ fattade jag vilka enorma mängder hår en huskatt släpper, efter att ha levt med enbart rexar i 3 år var skillnaden enorm. Man kan inte sitta i soffan utan att bli hårig, man kan inte ha svarta kläder i min lägenhet. Så är man enormt hårkänslig så är inte huskatt ett bra val.
Men jag älskar mina huskatter (har två kvar i föräldrahemmet också) och anpassar mig gärna efter håren, jeans funkar ju skitbra och jag behöver ju inte ha svart t-shirt hemma:angel:

Ajdå.. Jag tycker ändå att de flesta huskatter inte borde håra. Annars förstår jag inte hur folk klarar att hålla sina hem rena från hår. :eek:

Kul att du jämför just med rex eftersom det är den katten vi vill ha. Kanske kan du hjälpa mig med hur man vet om man vill ha devon rex eller cornish?

Kanske kan du hjälpa mig med hur man vet om man vill ha devon rex eller cornish?

Det är nog mest en smaksak på utseendet. De är ju ganska lika i temperamentet. För mig var det självklart med en devon för jag tyckte att de såg så coola och busiga ut, Cornishens utseende har jag vant mig vid nu men när jag skulle gå från huskatt till raskatt tyckte jag att de såg ut som små apor;)
En av varje kasnke?;) Har du ingen katt alls idag måste du nästan skaffa två om du vill ha en rex, de är extrem sociala och kan du inte vara med katten dygnet runt blir den lätt olycklig och destruktiv. Med en kattkompis kommer din rex fungera mycket bättre i vardagen. Det finns dessutom inget roligare än att se två katter leka med varandra eller sötare än att de dem sova i en hög. Så har du svårt att bestämma dig så är ju en drx och en crx perfekt, annars rekomenderar jag givetvis devon:D

Är det inte devon som har större öron och mindre päls? Har fått för mig att det var cornishen som var mest lik en vanlig katt. Måste nog titta nogare för min man vill ha den som är mest lik en vanlig katt. För min del tycker jag de är fina båda två :)
Har ingen katt alls idag det är därför jag funderade på en huskatt också. Blir så fasligt mycket pengar om man ska köpa två raskatter på en gång. Vi håller på att spara ihop och ju mer pengar desto längre tid kommer det att ta och vi vill ha kisse nu! ;)
Vi har planerat som så att vi ska vara hemma ett halvår med kattungen men sen så kommer det nog bli så att den kan få vara själv ca 2 timmar om dagen, kanske mer. Min man jobbar natt så han är hemma på dagen.

Förresten, du har ingen bild att visa på din devon? :)

Det är nog mest en smaksak på utseendet. De är ju ganska lika i temperamentet. För mig var det självklart med en devon för jag tyckte att de såg så coola och busiga ut, Cornishens utseende har jag vant mig vid nu men när jag skulle gå från huskatt till raskatt tyckte jag att de såg ut som små apor;)
En av varje kasnke?;) Har du ingen katt alls idag måste du nästan skaffa två om du vill ha en rex, de är extrem sociala och kan du inte vara med katten dygnet runt blir den lätt olycklig och destruktiv. Med en kattkompis kommer din rex fungera mycket bättre i vardagen. Det finns dessutom inget roligare än att se två katter leka med varandra eller sötare än att de dem sova i en hög. Så har du svårt att bestämma dig så är ju en drx och en crx perfekt, annars rekomenderar jag givetvis devon:D

jag har tre huskatter, varav två långhåriga o de e mycket hår. Svarta kläder är det alltid katthår på.. dock har jag inga problem att sitta i soffan eller så. Har även en "handske" i sånt tyg som de brukar vara på klädborstar. Funkar super att hålla soffa o liknande hårfria.

Är det inte devon som har större öron och mindre päls? Har fått för mig att det var cornishen som var mest lik en vanlig katt. Måste nog titta nogare för min man vill ha den som är mest lik en vanlig katt. För min del tycker jag de är fina båda två :)
Mängden päls varierar mest mellan idivider, inte så mycket mellan raserna. Vissa är sämre pälsade, vissa har mer päls. Den mest slående skillnaden (tycker jag) är att Cornishen har mycket mer näsa än Devon, devon har väldigt kort nos, cornishen ser mer ut som en siames/balines än devon som drar åt perser, om än inte alls lika extremt.
Har ingen katt alls idag det är därför jag funderade på en huskatt också. Blir så fasligt mycket pengar om man ska köpa två raskatter på en gång. Vi håller på att spara ihop och ju mer pengar desto längre tid kommer det att ta och vi vill ha kisse nu! ;)
Vi har planerat som så att vi ska vara hemma ett halvår med kattungen men sen så kommer det nog bli så att den kan få vara själv ca 2 timmar om dagen, kanske mer. Min man jobbar natt så han är hemma på dagen.

Förresten, du har ingen bild att visa på din devon? :)
Jag skulle nog ändå rekomendera två katter, ingen människa kan ersätta en kattkompis, speciellt i leken. Om det är pengarna som spökar så kolla på vuxna omplaceringar, de brukar vara billigare. På Nordiska rexringens hemsida hittar du både devons och cornish som behöver nya hem. En understimulerad rex kommer inte låta husse sova på dagarna t.ex.;)
Du kan ju också kolla om det är någon uppfödare som vill slänga ut en hanne på foder. Min ena köpte jag av uppfödaren men hon hade parningsrätt kvar på honom, jag betalade 1500 för honom och hon hade rätt att ta två kullar på honom innan han blev ett år.

Såhär ser mina devons ut:
Sunny
JSeptember.jpg

Pottan
FMaj.jpg

Jaha inget glädjande svar där heller.;)
En såndär klädborste har jag redan för hundens skull. Den används flitigt. :p

Vi har genom åren haft, få se nu... 11 huskatter sammanlagt. För tillfället har vi 3 stycken och jag tycker inte att det är så farligt med allt hår. De fäller lite i perioder, men inte så farligt. Fast sen har jag kanske vant mig också:p och bryr mig egentligen inte så mycket.

Jag har både en devon och en korthårig huskatt, samt en don sphynx. Jag tycker inte att huskatten fäller sådär överdrivet mycket. Märker mest bara att det blir en del hår där han brukar ligga och på gardinerna vid spanarplatsen i fönstret och på kläderna om man lyfter upp honom och... Ja, okejdå, det märks av! :D Jag föredrar helt klart det lilla ludd som rexen fäller emellanåt. Det blir nog inga fler huskatter för min del.

men att jämföra med hur mycket en hund fäller tycker jag inte man kan göra.. Har inte haft hund själv men har många inom familjen o de fäller ju päls i helt andra dimensioner än vad min kattor gör. Bla mormor har haft några schäfrar o dom är ju extrema i mina ögon iaf. Hår precis överallt! de skulle inte jag heller stå ut med.

dock tycker jag det är mycket lättare med pälsen från de långhåriga katterna, den är mjukare o mycket lättare att samla ihop.

Vilka fina kissar. Mina favoritfärger också :)

Vi har funderat på omplacering men samtidigt vill jag hemskt gärna vara med från bebisålder. Fodervärd vore kanske ett alternativ. Vet du hur det fungerar om man är fodervärd åt en hona? Tänkte på hur många kullar hon får och vid vilken ålder de övergår till fodervärden. Om det fungerar på samma sätt som med hundar.

Mängden päls varierar mest mellan idivider, inte så mycket mellan raserna. Vissa är sämre pälsade, vissa har mer päls. Den mest slående skillnaden (tycker jag) är att Cornishen har mycket mer näsa än Devon, devon har väldigt kort nos, cornishen ser mer ut som en siames/balines än devon som drar åt perser, om än inte alls lika extremt.

Jag skulle nog ändå rekomendera två katter, ingen människa kan ersätta en kattkompis, speciellt i leken. Om det är pengarna som spökar så kolla på vuxna omplaceringar, de brukar vara billigare. På Nordiska rexringens hemsida hittar du både devons och cornish som behöver nya hem. En understimulerad rex kommer inte låta husse sova på dagarna t.ex.;)
Du kan ju också kolla om det är någon uppfödare som vill slänga ut en hanne på foder. Min ena köpte jag av uppfödaren men hon hade parningsrätt kvar på honom, jag betalade 1500 för honom och hon hade rätt att ta två kullar på honom innan han blev ett år.

men att jämföra med hur mycket en hund fäller tycker jag inte man kan göra.. Har inte haft hund själv men har många inom familjen o de fäller ju päls i helt andra dimensioner än vad min kattor gör. Bla mormor har haft några schäfrar o dom är ju extrema i mina ögon iaf. Hår precis överallt! de skulle inte jag heller stå ut med.

dock tycker jag det är mycket lättare med pälsen från de långhåriga katterna, den är mjukare o mycket lättare att samla ihop.

Min huskatt var långhårig och han fällde mer än vad min schäfer gör och han fäller mycket, även för att vara en schäfer. Det var så mycket att veterinären påpekade det och vi gjorde en ordentlig undersökning på katten men han var fullt frisk.
Så om man jämför då kanske min katt var extrem.

Jag tycker inte att huskatten fäller sådär överdrivet mycket. Märker mest bara att det blir en del hår där han brukar ligga och på gardinerna vid spanarplatsen i fönstret och på kläderna om man lyfter upp honom och... Ja, okejdå, det märks av! :D

:D Där fick jag mig ett gott skratt!

Det där tolkar jag som att de fäller för mycket :o ;)

Vilka fina kissar. Mina favoritfärger också :)

Vi har funderat på omplacering men samtidigt vill jag hemskt gärna vara med från bebisålder. Fodervärd vore kanske ett alternativ. Vet du hur det fungerar om man är fodervärd åt en hona? Tänkte på hur många kullar hon får och vid vilken ålder de övergår till fodervärden. Om det fungerar på samma sätt som med hundar.

För det första brukar det vara mycket svårare att få bli fodervärd åt en hona om man inte redan känner uppfödaren. Många uppfödare behåller honorna själva och säljer ev vuxna honor när de inte längre används i avel. Som fodervärd åt hona krävs det dessutom mer av dig, speicellt under perioderna när honan ska ha ungar. Hur många kullar uppfödaren tar dels på hanne dels på hona kommer man överens om men seriösa uppfödare tar inte mängder med kullar på varken hona eller hane, det är inte bra för rasen att tillverka massvis med syskon.
Vill du ha en sällskapskatt skulle jag faktiskt rekomendera en hanne, de är ofta trevligare och mycket mammigare.
Ett alternativ är ju att ta en vuxen omplacering och en unge, då håller du priset nere, får en bebiskatt och en vuxen som du redan vet hur den funkar.

Jag måste ju bryta Devon-dominansen i tråden genom att lägga in en bild på en Cornish rex ;) :

skinnyfin.jpg

Damen på bilden är väldigt välpälsad och lämnar en del vitt ludd efter sig, men jag upplever det ändå som avsevärt mindre än vad som kommer från mammas huskatt och framför allt släpper hon hår när man tar i henne eller kammar henne alternativt på ställen hon ligger. Det hår som samlas i hörnen och i trappan är uteslutande huskattens.

Mina tre hårar. Men allt fastnar i min soffa som är av plysch :D Den ser inte klok ut efter en dag utan dammsugning men å andra sidan är resten av lägenheten hårfri :)

Min lilla huskatt fäller inte alls, eller så är det så pass lite så jag inte märker att han fäller. :p

Jag misstänkte nästan att det var så för jag har mest sett hanar när jag läser fodervärdsannonser. Jag vill helst ha en hankatt. Det är min man som är bestämd över att det ska vara en hona. Får försöka övertala honom tror jag.
Kanske vi kan enas med en vuxen omplaceringshona och en hane som är kattunge, kanske tom fodervärdskatt om vi har tur :) Bara det inte blir problem med att få dem att gå ihop.

För det första brukar det vara mycket svårare att få bli fodervärd åt en hona om man inte redan känner uppfödaren. Många uppfödare behåller honorna själva och säljer ev vuxna honor när de inte längre används i avel. Som fodervärd åt hona krävs det dessutom mer av dig, speicellt under perioderna när honan ska ha ungar. Hur många kullar uppfödaren tar dels på hanne dels på hona kommer man överens om men seriösa uppfödare tar inte mängder med kullar på varken hona eller hane, det är inte bra för rasen att tillverka massvis med syskon.
Vill du ha en sällskapskatt skulle jag faktiskt rekomendera en hanne, de är ofta trevligare och mycket mammigare.
Ett alternativ är ju att ta en vuxen omplacering och en unge, då håller du priset nere, får en bebiskatt och en vuxen som du redan vet hur den funkar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka