Hur mycket bryr sig fölköpare om mödernet?

Fenestra

Trådstartare
Jag har funderat en tid på hur mycket föl och unghästköpare bryr sig om mödernet när de köper häst?

Vad tror ni, är det mest vi avelsintresserade som faktiskt bryr sig om avelsvärdebokstäver, diplom och tävlingsmeriter när det väl kommer till kritan?
 
Sv: Hur mycket bryr sig fölköpare om mödernet?

jag tror att vi avelsnördar är mycket mer intresserade av stolinjer, förärvning och sånt än vad ryttare generellt är.
Vissa ryttare har stenkoll, medan merparten möjligen bryr sig om ifall stoet själv har tävlat eller kanske om hon har lämnat framgångsrika avkommor.
 
Sv: Hur mycket bryr sig fölköpare om mödernet?

Jag tror att dom som är ute efter att köpa ett FÖL, är nog mer intresserade för det är ju ändå så att det kan vara svårt att säga hur dom blir i framtiden.
Då kanske spekulanter kollar på mödernet, hennes tävlingsmeriter och eventuella syskons resultat.

Dom som köper unghäst, inridna, går nog mer på själva hösten. Tycker man om den eller ej?
Om en inriden unghäst ser ut som en kamel och rör sig som en åsna så spelar stammen ingen roll, då kan den vara efter Totilas om den så vill, kan den inte röra sig så får man inte den såld till det pris man kanske tycker (är tänkt) som uppfödare från början när man betäckte...
 
Sv: Hur mycket bryr sig fölköpare om mödernet?

Den sanne avelsnörden ser nog mest på mödernet än vilka "inne-hingstar" som använts. Jag som vill ha en kbl travare för att starta med söker efter ett starkt möderne som helst ska ha tävlat själv men som framförallt kommer ur en hållbar och prestationsstark linje.

Vi har en stolinje här där jag bor, faktiskt klassat som den bästa i Sverige, som har gett fantastiska individer med på pappret svaga hingstar men som kompletterar stona med egna starka mödernen, det produceras fortfarande oerhört framgångsrika travare ur denna äldre stolinje.

Ett litet undanskuffad linje är åter igen på väg tillbaka då en uppfödare har inriktat sig på ston därifrån, årets SM-vinnare kommer just därifrån.

Mycket intressant med ston :D
 
Sv: Hur mycket bryr sig fölköpare om mödernet?

Jag har en känsla av att det beror helt på köparen och varför man vill köpa ett föl.
Köper man fölet för att få en superhäst lite billigare och själv har möjlighet att ha den tills den är färdig. Då spelar nog stam, möderne, syskon m m stor roll.
Men jag tror att de flesta som köper ett föl gör det för att få vara med från början. Då är det nog mer priset på fölet som avgör än stam och meriter.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 086
Senast: Roheryn
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 919
Senast: Buzzter
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 659
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp