hur mycket betfor?

Glimfeather

Trådstartare
Hur mycket betfor kan man ge utan ett det blir för mycket för hästen att äta upp? alltså vikter i torrt tillstånd.
 
Sv: hur mycket betfor?

100 g per 100 kg föl(upp till 3 år typ)
500 g per 100 kg häst
 
Sv: hur mycket betfor?

aha! hörde 200 gram. min häst väger ju ungefär 450 kg (vet sa 500 mend et tror jag inte på :D ) tror du hon kan trycka i sig 4,5 kg om det kniper? blir inte det väääldigt stor volym? eller man kan ju ge det flera gånger om dagen och det är ju det godaste som finns tycker lilla Bella :)
 
Sv: hur mycket betfor?

hehe jo nog ska hon kunna trycka i sig 2,25 kg betfor på en dag :) (0,5*4,5=2,25)
man kan egentligen ge hur mkt som helst.. det här med ett halvkilo är bara en rekomenderad högsta giva för att det bara "ska finnas en maxgiva" för jag har inte hört någonting om varför den är satt till den vikten.. ja menar melass kan man ge 1 kg per 100 kg häst per dag.. det är ganska mycket när man ser till sockerhalten :)
 
Sv: hur mycket betfor?

betfor är snabba kolhydrater för hästen så det är som om du skulle äta massor med bananer. Det blir snabb energi men också kortvarig, du får blodsockerfall och måste fylla på med mer snabba kolhydrater osv. Jag skulle inte vilja ge för mkt betfor av den anledningen.
 
Sv: hur mycket betfor?

Betfor är utmärkt att ge direkt efter träning för återhämtningen skull. Där passar betfor bäst in.
 
Sv: hur mycket betfor?

Fast det komme rinte ingå nån betfor i dne föderstaten, hon får lite nu för att jag inter har hunnit vänja henne vid den nya maten än, men sen blir det inget sånt smaskigt inte *s*
 
Sv: hur mycket betfor?

Jag ska inte ge henne så mycket betfor, jag bara frågade för att jag ville veta. hon ska inte få nåt betfor alls.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 601
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 409
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
692
Senast: Stålvilja
·
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
3 145
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp