Jag mår som allra bäst om jag lyckas somna innan 22 och får sova till ca 7, dvs 9 timmar.... detta händer ALDRIG Jag har inte självbevarelsedriften att gå och lägga mig på kvällen då jag både tycker att det är rätt så tråkigt att sova jämfört med att vara vaken, samt att jag har ett relativt stort kontrollbehov --> gillar inte att sova för då vet jag inte vad som händer. Kontrollbehovet har blivit lite bättre sen jag skaffade hund då jag vet att han definitivt kommer att väcka mig om någon är påväg att bryta sig in i lägenheten eller liknande (han kan väcka mig bara av att någon går förbi utanför så ibland är han även lite sömnstörande ). Generellt går jag kanske och lägger mig 23.30-00.30 någon gång och vaknar mellan 7.00 och 7.30 på vardagar, dvs ca 7 h, jag fungerar rätt dåligt då, framförallt om det sker flera dagar på raken. De dagar jag börjar sent och kan vakna vid 8.30 är det bättre.
Har en fitbit (aktivitetsklocka) som mäter sömn, den mäter även den tiden på natten man är vaken, vilket brukar vara ca 1 h för mig per natt (även om jag ibland inte kommer ihåg att jag vaknat en endaste gång). När fitbit säger att jag sovit i 7 h och 20 minuter eller mer brukar jag känna mig utvilad. Men med andra ord är detta ca 8 h och 20 minuter eftersom fitbit räknar bort ca 1 h (mer eller mindre såklart, den bedömer om man sover eller är vaken med hjälp av pulsen) under natten i vakentid. Dvs måste gå och lägga mig minst 8,5 h innan jag ska upp men helst 9 h då jag brukar ha svårt att somna (kan ibland ta nästan någon timme bara det ). Kämpar med att bli bättre på att lägga mig tidigare. Försöker få invanan att läsa en bra bok innan jag ska sova så att jag förknippar sova med läsa så att det blir roligare, lyckades under en period men det är lätt att falla tillbaka i gamla mönster tyvärr
Har en fitbit (aktivitetsklocka) som mäter sömn, den mäter även den tiden på natten man är vaken, vilket brukar vara ca 1 h för mig per natt (även om jag ibland inte kommer ihåg att jag vaknat en endaste gång). När fitbit säger att jag sovit i 7 h och 20 minuter eller mer brukar jag känna mig utvilad. Men med andra ord är detta ca 8 h och 20 minuter eftersom fitbit räknar bort ca 1 h (mer eller mindre såklart, den bedömer om man sover eller är vaken med hjälp av pulsen) under natten i vakentid. Dvs måste gå och lägga mig minst 8,5 h innan jag ska upp men helst 9 h då jag brukar ha svårt att somna (kan ibland ta nästan någon timme bara det ). Kämpar med att bli bättre på att lägga mig tidigare. Försöker få invanan att läsa en bra bok innan jag ska sova så att jag förknippar sova med läsa så att det blir roligare, lyckades under en period men det är lätt att falla tillbaka i gamla mönster tyvärr