Hur mycket av behovet täcks av stomjölk?

Tora

Trådstartare
Jag har ett 6,5 månaders gammalt föl. Hon går fortfarande med sin mamma och tanken är att de skall gå ihop till ca slutet av maj (om det funkar bra vill säga). Hitills så har de två bara fått hösilage. Hösilaget har bra värden (ts 65%). 15kg av det höt täcker mammans behov (digivning över 4 månader). De har fått ca 24 kg tillsammans.

Men den sista tiden har jag tyckt att den lilla har börjat tunna ut lite (har haft en tråd om det innan). Jag misstänker att den lilla inte hinner äta så mycket hö som hon borde då mamman antagligen är en aning glupsk och äter bra mycket fortare än fölet.

Min tanke var att börja stödfodra med lite kraftfoder till den lilla. Vad jag undrar nu är hur mycket av hennes behov täcks av mjölken.
Är det tex så att fölets näringsbehov täcks till ca 60% nu och resten skall täckas av grovfoder (kanske i kombination med kraftfoder)?

Mvh

Tora

Sv: Hur mycket av behovet täcks av stomjölk?

Det är sannolikt proteintillförseln som är flaskhalsen. Den sjunker i stomjölken efterhand och fölet kanske inte kan äta så mkt grovfoder att den får i sig tillräcklig mgd smrp. I denna ålder är det nog bara 1-1,5 % av mjölken som utgörs av protein.

Hur mkt mamman mjölkar vet man ju inte men i gmsnitt kan man beräkna att en 500 kgs märr ger ca 10 kg mjölk i månad 6-7. Om mamman skulle mjölka 10 kg blir det 100-150 gram protein. Alltså betydligt mindre än behovet hos fölet.

Har svårt att tro att en fölunge kan äta 9 kg silage. Lusern är ett bra proteintillskott ca 100 smrp per kg med grovfoderstuk. Eller soja om den inte klarar mängden lusern som behövs. HH

Tack för svaret.

Misstänkte att det kunde vara något åt det hållet. Funderar på att ge lusern uppblandat med lite kraftfoder så blir det inte så fruktansvärt stora volymer.

Nu äter den lilla väldigt bra med hö. Misstänker att om inte mamman var så fruktansvärt snabb på att gluffsa i sig höt så skulle nog den lilla gott och väl kunna klämma i sig bortåt 7 - 8 kg på en dag.

Skulle den lilla börja tappa väldigt mycket så får jag väl dela på dem tidigare men helst vill jag att de skall gå ihop tills början på maj (tänkte skicka den lilla på bete då om vädret tillåter). Men går det inte så går det inte. Jag är inte fanatiskt åt något håll utan har snarare bara önskemål.

Och den lilla är ju som sagt inte mager på något sätt utan bara lite för tunn för att jag skall vara riktigt nöjd.

Mvh

Tora

Bra värden på silaget-vad är det då? Du skrev ju bara ts värdet!? Varför inte ge fri tillgång på silage/hö? Äter hon fortfarande kraftfoder ihop med mamman? Varför måste hon fortsätta gå med mamma i boxen? Ett föl äter mycket långsammare än en vuxen häst, får hon inte "egen" mat så kommer hon inte att vara vacker när du ska släppa på bete!

Har ej värdena i huvudet. Men om man skriver ts och hur mycket hästen får i kg och man vet ungefär hur mycket hästen behöver så kan man gissa sig till vad värdena är ungefär på höt. Därifrån kan man räkna på ungefär hur mycket den lilla borde sätta i sig för att klara sig på bara hö och att dia.

Anledningen till att de går ihop är för att de går på lösdrift.

Om du läste början på inlägget så skrev jag där att jag tänkte börja ge henne kraftfoder. Jag vill dock inte ge henne för mycket då risken är att hon växer för fort och då får hon i stället problem med senor och liknade som inte riktigt hänger med. Hade som sagt en tråd om det innan. Därför undrade jag hur mycket av behoven som mjölken igentligen täckte på ett 6 månaders föl så att jag kan komplettera med rätt sorts kraftfoder.

Mvh

Tora

Tora skrev:
Har ej värdena i huvudet. Men om man skriver ts och hur mycket hästen får i kg och man vet ungefär hur mycket hästen behöver så kan man gissa sig till vad värdena är ungefär på höt.
Gud så bra! Då behövs ju inga analyser på hö alltså!!:eek:
Nej, nu ska jag inte vara elak, sorry! Men jag hoppas att jag missförstått det där!
De går på lösdrift, då förstår jag, men borde de inte kunna gå på fri tillgång då? Det skulle jag gjort i alla fall. Och bind upp stoet medan de får kraftfoder så vet du att fölis verkligen får i sig sitt./Kicki

Ja du har nog missförstått mig totalt. Vad jag menar är att man kan räkna ut ungefär vad jag har för värden genom att gå bakvägen så att säga. Alltå räkna ut vad min analys säger att jag har för värden på höt.

Och nej de kan inte gå helt på fri tillgång till hö för då blir mamman enorm :p. Som sagt bra värden på höt

Jag binder redan nu upp hästarna vid fodring.

Men det var inte det som var problemet utan jag behövde veta näringsvärdena på stomjölken så att jag inte riskerar att överutfodra den lilla med kraftfodret.

Mvh

Tora

Ett litet tillägg: De får mellan ca 24 och 29 kg hö tillsammans. Det är nästan fri tillgång men inte riktigt. Sen har de ju alltid halm att tugga på.

Men som sagt nu börjar det bli dags att komplettera med kraftfoder och då vill jag absolut inte överutfodra den lilla.

Mvh

Tora

Ett exempel..
Vi har varmblodstravare (föl) som går på lösdrift.

Dom får:
1 kg havre
1kg luzern
1kg Breed
Sojaskrå.
Fritt på hösilage på ts ca 40 smrp 40-50
(inte det bästa grovfodret alltså)

Våra är i lagom hull. Inga bengetter.
Dom är inte överbyggda.

Och dom kommer att vara väl förberedda för sommarbetet.
Vilket bengetterna inte är..

Har man vuxna djur ihop med små så måste man anpassa foderstaten efter den yngsta.
Den måste ha sitt.
Att spara på näring för att ungen inte ska växa för fort är att bita sig själv i baken.

Hästen växer trots allt ändå, men blir inte lika hållbar eftersom den inte fått sitt behov täckt.

AM

Om man ger fölen för mycket mat så växer de snabbare till sin slutgiltiga storlek. Det är detta jag vill undvika.

Min får inte riktigt så mycket kraftfoder som dina men så har jag också bättre värden på höt. Tror att det ligger runt 60 någonstans.

Problemet var att jag tyckte att hon började bli liiiiiite tunn (alltså absolut inte mager) utan bara lite tunn och tänkte att nu börjar det bli dags att öka på kraftfodret då jag misstänkte att den lilla inte får i sig tillräckligt med hö.

Men jag vill absolut inte överutfodra då det är viktigt att senorna hänger med.

Mvh

Tora

Tänk på att du har den går på lösdrift.
Den måste kompensera sin oerhörda rörelsebehov med mat.
Även kylan kräver sitt.

Det som du pratar om, senor, är nog mer dom som står på box 18 timmar/dygn med full ranson.

Vi har aldrig haft sådana problem som du beskriver.
och vi har även haft stora halvblodsföl som senare passerat 170 som vuxna.

AM

Men jag har haft det problemet med min. Att hon växer för snabbt och att senorna inte riktigt hänger med vilket gör att hon får helt konstiga vinklar på sina hovar. Det finns bilder på det i en tråd på hästvård där jag tog upp problemet.

Dina föl går om jag förstått det rätt utan sina mammor. Hade min gjort det också så hade jag inte behövt fundera på hur mycket näring det var i stomjölk.

Vad jag behövde veta var hur stort behov mjölken täcker. Nu var det försumbart. Men säg om det hade täckt ca 40% och jag hade givit mitt föl mat som hade täckt 100% av behovet då hade hon fått 140% sammanlagt. I mitt fall hade det kanske inte blivit så bra då risken finns att hon i så fall hade vuxit för snabbt.

Jag har tänkt på att hon behöver extra mat när det är kallt och att hon rör sig mycket. Men det är denna delen där ögonen kommer in. Men då jag inte bara vill vräka på lucern och kraftfoder utan faktiskt ha en grund att utgå i från (det är där foderstatsräknandet kommer in) och öka utefter det om det ser ut att behövas. Men för att kunna göra det så måste jag ha en hyfsad hum om vad hon får i sig. I detta fallet hö, mjölk och kraftfoder.

Mjölken visste jag inte. De andra sakerna har jag ganska bra koll på.

Mvh

Tora

Min lilla är också 6.5 månad nu och hon äter(efter uträknad foderstat) :

fritt hö men får i sig ungefär 7 kg hö (smrp 49 , mj 8.1)
1,5 kg nya krafft groov
0,1 kg hackad lusern (alltså 6 dl )
0,5 kg havre
20 g foderkrita
och en och annan mössa :D

Hon står i stall på natten, men går med mamman i hagen fortfarande. Vi har dragit ner på kraftfodret rejält åt mamman (bara 1 kg havre + miner/dag) Så hon har inte så mycket mjölk kvar nu, och den är inte lika "tjock" och krämig som den var tidigare.
Min lilla fölis är jättefin i hullet och växer jämt och fint och jag har inte i beräkningen tagit hänsyn till det lilla snuttandet som försegår i hagen.

Även om jag är noga med foderstaten så måste man ju fodra med ögonen. Det är ju bara att du provar att ge lite extra, gör det ingen skillnad kan du ju öka på lite till?

Det ser ut som om de flesta ger ungefär lika mycket mat till sina föl som jag. Min får mindre kraftfoder (och runt 1 kg lucern) men så ligger smrp runt 55 - 60 och kvoten smrp/Mj mellan 8 och 9.

Jag räknar med att hon får i 5 kg. Då har jag räknat en hel del i underkant.

Tanken är precis som du skriver att öka på lite och se vad som händer. Vill ju inte att hon plötsligt skall få ett jätteuppsving i tillväxtkurvan pga för mycket mat.

Min har en förkärlek för mobiltelefoner helst skall de ringa och vibrera för då är de extra smakliga :D

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 270
Senast: Kaki
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 511
Senast: ameo
·
Foder & Strö Jag har en 5 månader gammal fölunge. Problemet är att jag tycker att hon har för dåligt hull. Man kan känna revbenen ganska så tydligt...
Svar
14
· Visningar
1 012
Senast: Tora
·
Foder & Strö Har läst runt lite här på Bukefalos och känner att jag blir mer och mer förvirrad. Saken är den att jag nyss har skiljt sto och föl...
Svar
10
· Visningar
964
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama