Hur mycket äter en 2-månaders per måltid?

Luna10

Trådstartare
Ni som ger ersättning eller utpumpat:

Ska vara borta 4-5 timmar nu på fredag, jag ska på *viskar* julfest.;)

Funderar på hur mycket utpumpad mjölk jag behöver ha på lager? Han brukar vanligtvis äta 2-3 gånger under den tiden jag ska vara borta (18-22 ca).

Sambon brukar ge utpumpad mjölk när jag är i stallet på kvällen, då har det varit en matning och han har fått 75-100 ml, och verkat nöjd med det. Han skulle säkert kunna trycka i sig mera dock. När jag ammar äter han ofta vidare trots att man märker att han blir mätt och sen kräks han upp massor... Lite glupsk.

Men i alla fall, när han fått från flaskan har han legat och sugit på händerna en stund, kanske för att det är så lätt att få ut mjölken att han har sugbehov kvar fortfarande? För han har varit mätt och nöjd i 1-2 timmar efteråt.

Hur mycket har ni gett era 2-månaders?

Kan tillägga att jag brukar få ut 100-140 ml/bröst när jag pumpar, om de är helt fulla (2-3 timmar sen senaste amning), annars mindre.

Sv: Hur mycket äter en 2-månaders per måltid?

Jag tyckte alltid det kändes bättre att lämna för mycket än för lite. Jag frös in i 50 ml påsar så att man inte behövde ta ut en hel 100 ml i onödan. Har du så du kan frysa?

Vad jag minns åt han typ aldrig över 100 ml per måltid i den åldern men det är säkert jätteolika per barn. Jag träffade en mamma vars 3 månaders åt 3.5 dl ersättning!

Äter hon ersättning? När jag åkte bort tyckte jag det var skönt att lämna en liten färdig tetra också, bara ifall. Den känns inte lika dyrbar som tuttmjölken heller :D

Och du, ha det så KUL! Hoppas inte dina bröst sprängs hihi.

Jag ska också på iväg, men på julbord. (Nu slipper du bära hundhuvudet, jag åker från min knappt månadsgamla :eek: ;))

Jag fryser in mjölken i isbitar. Har sån där i plast som blir isbitar (sån där man har sönder plasten för att få ur bitarna ni vet) man häller ner mjölken i om jag pumpat ur mycket, när jag bara fått ut lite häller jag det i vanliga formar för isbitar i hårdplast, för att läggas över i plastpåsar med datum senare. Bättre än att ha tusen plastpåsar tycker jag, då kan man lättare dosera efter hur hungrigt barnet är. :)

Jag fryser också in i isbitspåsar, lätt att fylla på eftersom.
Jag ska iväg 13 dec då plutt kommer vara 6 veckor gammal.
BVC rådde oss att värma 100 ml.

Min stora pojke (7500gram) äter ca 90-140ml/mål (äter ca var 3e timme vanligtvis när jag ammar) när jag har pumpat ut... Men han skulle klara sig på bara ett matpass på flaskan om jag va borta 4-5 timmar förutsatt att jag ammade precis innan jag åkte..

Men vore jag du skulle jag amma precis innan och sen ha 3 omgångar med 100ml så pappan kan ge honom om det skulle behövas.. Bättre med för mycke än för lite!!
Om han fortfarande är snuttig när han har ätit klart så kan han ju snutta på en napp om ni använder det annars brukar ju lillfingret vara perfekt att snutta på..

Shit va svamligt det blev men jag hoppas du förstår! :D

Min lillkille är strax över 2 månader nu. Han äter 180 ml/gång, ca var 4.e timme. Blandar utpumpad mjölk och ersättning.

Som sagt, det verkar vara väldigt olika hur mkt dom äter & som flera andra skrivit, bättre att ha för mkt än för lite. :)

Hoppas du får trevligt på julfesten. :D

Ja, jag har så jag kan frysa. Har 240 ml utpumpat nu som står i kylen, ska frysa in det för inget gick åt ikväll när jag var i stallet. Sen har jag 150 ml sen tidigare i frysen, så egentligen borde han klara sig på det tycker jag? :)

Som sagt hellre för mycket än för lite.

Nej, jag har inte gett ersättning. Skulle ju kunna vara bra att ha i reserv förstås, men jag vet ju inte om han ens äter det.

Tack för alla svar!

100 ml portioner verkar ganska lagom verkar det som...

Vi använder inte napp, men han får väl snutta på fingret då.

Jag ser jättemycket fram mot julfesten, ska bli så kul att träffa arbetskompisarna!:)

Liknande trådar

Gravid - 1år Gossen är 9 månader. Äter fast mat bra och ammas 5 gånger mellan 6-22 plus 1-3 gånger på natten De senare dagarna har jag märkt att...
Svar
5
· Visningar
1 086
Senast: kakan89
·
Småbarn Allt har varit frid och fröjd med vår bebis sen hon föddes för 10 månader sen. Hon är nöjd och glad 99% av tiden, väldigt aktiv och...
Svar
15
· Visningar
6 804
Senast: Hyacinth
·
Småbarn Hej, skall försöka att skriva så kort jag kan! Jag har en son som i morgon blir exakt 2 månader! Jag började för ca 2 veckor sedan att...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 518
Senast: Raderad medlem 19815
·
S
Småbarn Har en dotter på 9 månader strax som är väldigt matglad. Mat har aldrig varit något problem med maten och hon får välling morgon och...
Svar
17
· Visningar
1 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka