Hur mycket är en bedömning värd?

S

sambaengi

Med tanke på att hästarna tränas olika länge, har ägare med olika ekonomiska resurser och olika egna förutsättningar för att träna sina hästar, så känner jag stor skepsis till en bedömning. Jag känner att jag vill veta hur hästen betedde sig vid inridningen, hur mycket jobb man fått läggga på hanteringen, hur lätt den hade att få fram gångarterna och hur mycket egen samarbetsvilja och positivitet till träningen den visat.

Särskilt kritisk är jag till lynnesbedömningen. Jag vet en riktig trevlig och go familjehingst som lämnar okomplicerade och lättillgängliga avkommor, varav jag själv fött upp 3 st. Skulle jag sett på hans bedömning innan jag helt enkelt åkte och träffade hästen, så skulle jag aldrig använt honom då han har 7 i lynne! Jag vet också hingstar med högt på lynne i bedömningsprotokollet, men jag skulle aldrig komma på tanken att använda dem sedan jag träffat dem och lärt känna deras personlighet!

Tycker Island startat ett mycket intressant projekt om detta där ett antal unga ryttare kommer att poängsätta de unga hästar de rider in. På Island tystas det inte ner om en elithingst ger dåligt lynne. Ledaren i sista nr av isländska Eidfaxi nämnde 4 elithingstar vid namn och att endast 1 av dem användes i aveln. De andra hade folk tröttnat på. Den som använde var Andvari e Órri. Han gav trygga hästar med gott lynne, bra gångarter, lättränade och som alla kan rida, "en god saluvara", som det stod.

De andra tre som folk nu inte ville ha står där med sina hederspremier men får inga ston. En har gett flera avkommor med svåra lynnesfel, en ger hetsig gång med svårkontrollerad vilja och en passbundna hästar som kräver mycket träning för att gå bra!

Jag skulle vilja se samma statistik på våra hingstar och att man var lika öppen med deras avkommor och inte tystade ner problemen! För det hör man från flera håll att det görs!

Anette

Sv: Hur mycket är en bedömning värd?

Jag anser att en bedömning är EN värdemätare precis som t ex ett tävlingsresultat. Hur mycket det är värt beror ju på vem som värderar det - för resultat inom sport eller avel är just en BEDÖMNINGS-fråga gjorda på den dagens prestationer gjorda av ett levandes väsen, och sen skall det dessutom tolkas. Här kommer också folks personliga värderingar in.

Det kan aldrig gå att få ett system som är klockrent och visar 100% rätt när även sånna saker som dagsform och kanske väderförhållanden* spelar in. Vill man ha det, kanske man bör välja en annan hobby eller födkrok.
(* Banans beskaffenhet, distraktionsmoment för unga hingstar, irritation för visare eller faktiskt drömförhållanden - listan kan göras än längre ... )

Och visst kan vi diskutera hur man gör på Island i all evinnerlighet - men vi har inte samma förhållningssätt eller förhållanden i vår avel här så direkta liknelser är grymt svåra att göra. Hur ska vi tolka poängen med ett gäng odrägliga unghästar under inridning, som med all säkerhet vore hamburgare för länge sen på Island? Hur väger vi in uppväxtförhållanden á la trädgårdstomte, eller otillräckligt foder vilket ger en sämre fysik?

Vad ägarna väljer att kosta på sina uppfödningar kommer alltid att variera - det syns inte minst på marknaden med saluhästar.

För att få en tillförlitlig statistik så underlättar det dessutom om STONA är bedömda eller tävlade - för visst har de minst 50% inflytande på hur avkomman blir. Inte minst viktigt för statistiken torde också vara att hingstarna får såpass många betäckningar att det går att få fram en statistik på dem.

Visst är det en värdemätare men jag vet om "andraklasshingstar", fast det finns inget 2:a eller 1:a klass längre, som gått in efter minimal träning, vilket måste vara det optimala för att bedöma en hästs avelsvärde, därför att det är vad hingstägaren haft råd med och sedan aldrig bedömts om och flera av våra 1:a klasshingstar har varit klass2 från början och har nya bedömningar gjorda kanke både 2 och 3 ggr! Då tycker inte jag det är rättvist att jämföra bedömningar sinsemellan där den ena är bedömd vid tidigt och aldrig mer medan den andra är bedömd flera ggr och vid betydligt högre ålder. Pengarna styr resultatet i många fall.

Vignir och Gunnar Árnason hade mycket rätt i att dt egentligen är på 4-årsbedömningarna man skall titta. Går det bra där efter kort träning visar detta på mycket naturlig talang och tidig mognad. Vignir betonade detta mycket och det gav ett helt annat perspektiv till tidigt visade hingstar, vilket annars har kritiserats mycket att man knäcker hästen osv. Men han sade att om man går varsamt fram så kan man med en talangfull häst få fram detta på mycket kort tid utan att skada hästen.

Sedan är det faktiskt inte så många trädgårdstomtar och dem kan man ju räkna bort ur statistiken! Tror knappast de kommer till bedömning heller! En och annan fräck häst träffar man på men så vanligt förekommande är de inte, men det kan hända att de är överrepresenterade hos tränarna dit folk vänder sig när de fått problem och vill ha hjälp! De flesta är väl medvetna om att de skall flockuppföda sina djur och varför skulle inte islandshästen klara samma uppfödningbetingelser som andra raser? Är den så mycket känsligare i kropp och psyke??? Fräcka hästar finns i alla raser och de är odrägliga. Jag räknar inte ens in dem, tycker att antingen får den som skapat problemet ta det själv eller slakta hästen omdelbart, vilket är det humanaste för alla inblandade parter, i allafall om det gått för långt. Har rättat till ett par genom att ha dem i enskild hage och konsekvent jaga undan dem när jag kommer med maten. De blir inte glada och en del hotar och ett långt spö är bra att ha med sig utifall att, men det brukar vända. Men sedan får man inte bara vara skarp utan väldigt noga med att berömma en sådan häst när den gör rätt. Men inte tusan gillar jag jobba med dem och det och det är ingen ide att börja rida dem förrän hanteringen på marken fungerar.

Men fräcka hästar ger också värdefull information. Vissa hästar blir inte fräcka utan är hur samarbetsvilliga och trevliga som helst, mjuka och stabila i lynnet, trots att ägaren är dålig på att sätta gränser. Andra hästar blir i samma händer livsfarliga monster. Barn skämmer gärna bort sina hästar och en del väluppfostrade hästar kan bli väldigt otrevliga på ganska kort tid, medan andra md samma behandling har överinseende med barnen och fungerar som en extra barnvakt som snällt gör det barnen ber om. Här kommer arvet in och jag skulle vilja se fler hästar med det mer "oförstörbara" och samarbetsvilliga lynnet, sådana som bara vill vara till lags!

Men visst har alla hästar rätt till en konsekvent och riktig uppfostran liksom till god motion och bra foder under sin uppväxt.

Anette

Visst är en bedömning vid tidig ålder långt intressantare, men ALLA hästar kan inte (av olika skäl) visas vid samma ålder. Och att hästar bedöms om är väl inte så konstigt - får man upp poängen så är det väl självklart att man försöker. Att jämföra siffror är ju återigen en värderingsfråga som tolkaren faktiskt får ta ställning till. Och det är just det, ens egna ansvar över val, tolkningar och agerande utefter detta. Aveln - och världen i övrigt - är INTE svart eller vit.

Jag klagar inte heller på att pengar styr resultatet, självklart ÄR det så. En bättre häst finner ju fler köpare, och en bättre häst har oftast bättre föräldrar som även de kostat pengar. Och naturligtvis, om man har råd vill man väl kosta på bästa möjliga träning osv för sin häst - för det är ju också en investering?!

Min hänsyftning till trädgårdstomtar gjorde jag över den nya idén på island med att poängsätta inridna hästar, och i den kategorin finns säkert inte bara hästmaterial som skall visas för höga poäng i framtiden. Som kommentar till "vara till lags hästarna" som klarar taskig/ konstig/ klemande behandling från människor så skulle jag gärna se att människans kunskap att hantera sin häst var större. Även det tycker jag våra hästar har rätt till.

Tror inte det finns så många trädgårdstomtar på Island om jag skall vara ärlig!

Och ja, det var ju det jag skrev att "alla hästar har rätt till en konsekvent och riktig uppfostran" vilket givetvis inbegriper att man har kunskaper men det är bara ett fåtal som inte har de kunskaperna och skaffar häst. Så dåliga är inte gemene man på att sköta sina hästar! Värst på att sköta hästarna verkar faktiskt vissa tränare vara som anses vara hästkunniga! Då har de det bättre hos barnfamiljerna!

Anette

Det finns duktiga barnfamiljer som köpt en vältränad häst men hästen är i sin natur en sådan som vill klättra i rang och hela tiden försöker, vilket kan vara svårt för ett barn att hantera, även om den har en vuxens stöd! En sådan häst är i mina ögon ingen barnhäst!

Självklart har alla som avlar ett ansvar och det är just därför jag dragit igång debatten med bristen på svenskavlade familjehästar! Själv är jag mycket restriktiv till vem jag säljer hästar till och att kalla en häst familjehäst. Det är många som köpt sk familjehästar, duktiga människor men mer försiktiga människor, som upptäckt att deras köp inte var en familjehäst! Jag tycker en del uppfödare har en konstig benämning på vad som är familjehäst i det fallet. Jag har själv stött på många sk familjehästar som jag inte tycker borde benämnas annat än "pigg skogsmulle ej till nybörjare" istället. Det är viktigt att prata samma språk. Det gjorde vi inte alla ggr på avelsmötet tex vilket gjorde debatten mycket mer polariserad än den borde varit. Men så är det ju, vi har olika erfarenheter och gör olika associationer och då missförstår man ju varandra.

Jag vill bara ha friheten att helt på eget ansvar välja genom personlig kontakt med hästarna, samma frihet som man har på Island. Jag vill inte att storebror först skall göra ett urval ur vilka jag sedan får välja. Då har han kanske valt bort det jag helst ville ha! Särskilt som det första urvalskriteriet borde vara lynnet, som Gunnar Árnason sade, det är basen i aveln, och lynnesbedömningarna är det met osäkra av allt, vilket man kommit underfund med på Island. Det är det intränade showlynnet som mäts och saker som hantering, flockbeteende osv kommer ju inte alls med.

Sedan har jag inget emot bedömningar och de som vill kvalitétsmärka sina hästar så får gärna gör det, men bara för det skall man inte tvinga oss andra att göra det som litar på egna erfarenheter och kunskaper! Ingen bedömning kan ersätta den personliga kännedomen om hästen, och så hade Gunnar Árnason byggt upp sin avel. Han tittade inte bara på siffror, han kände sina ston och åkte runt och kollade hingstarna som han avlade på.

Många som bokar till hingst idag känner sina ston väl men ser inte hingsten förrän de lämnar stoet till betäckning, om ens då! Det tror jag är en stor felkälla i avelsarbetet!

Anette

sambaengi skrev:
Tror inte det finns så många trädgårdstomtar på Island om jag skall vara ärlig!
Jag måtte uttryckt mig klantigt, men min ursprungliga kommentar om trädgårdstomtar var ett svar på ditt stycke om betygssättning vid inridning av hästar på Island där jag (felaktligen?) fick intrycket av att det var intressant att överföra till Sverige. Och därav mitt ifrågasättande om trädgårdstomtar och skilda förhållanden.

Från att ha diskuterat bedömningar och deras + hästarnas förutsättningar är vi nu liksom vid avelsmålets tråd tillbaka till önskemålet om en fri avel. Där har jag inget mera att tillägga eftersom jag nu som då inte direkt delar dina åsikter.

Jag tycker vi skall överföra systemet till Sverige och har svarat på det också att trädgårdstomtarna är inte så vanliga som man tror. Sedan tror jag att tränarna är väldigt kapabla att själv sålla ut direkt bortskämda hästar ur statistiken. Man märker ganska kvickt på hästägaren om denne inte klarar vara ledare för sin häst och sätta gränser och då vet man ju var felet ligger. Så jag är nog inte så orolig för den snedvridningen. Fortfarande oroar det mig mer att det mörkas när det kommer dåliga avkommor.

Den som bockade av mig på ett mycket våldsamt sätt har fått mig att ifrågasätta både den hingsten och mitt eget sto men också den olämpliga kombinationen av två heta hästar av tävlingstyp. Som jag sagt förut så avlar man på heta tävlingshästar så blir det övervägande heta hästar! Kommer det en familjehäst där så är det ju ett olycksfall i arbetet eftersom det var en topphäst man eftersträvade med mycket vilja och följdaktligen är det en väldigt liten %andel som blir familjehästar för att alla avlare drömmer om att föda upp den uppmärksammade topphingsten! Jag tycker de borde vakna och se att där är konkurrensen stenhård och få kommer fram dit. Satsa på bra lynne så det kommer fler familjehästar istället för dem finns det avsättning för!

Anette

Liknande trådar

Islandshäst Sitter här och tittar på filmen från Strömsholms avelsbedömningar augusti 2008. Mest för att försöka öva upp mitt öga för att bli bättre...
Svar
11
· Visningar
2 376
Senast: ang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?