Hur mycket är 1 "strå" ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Wildbyheart
  • Startdatum Startdatum
W

Wildbyheart

Som rubriken lyder. Va betyder "1 straw".
Vad räcker de till och hur funkar det?

Sv: Hur mycket är 1 "strå" ?

väldigt lite, en normal dos innehåller 6-8st strån, men jag gjorde själv en djupinsemination på mitt sto och då använde sig min veterinär av 3st strån och hon togs sig på första.... Men min vet sa att hon helst skulle ha använt fler och att det var tur att hon tog sig på en gång..

Sv: Hur mycket är 1 "strå" ?

Som grund för fortsättningen, strå är lagrings kärl för frusen sperma. Volymen varierar, finns flera olika storlekar som används, de vanligaste storlekarna (globalt) är 0.5ml, 2.5ml och 5ml. Normalt brukar man räkna med att behöva en totalvolym på runt 5ml, men det beror helt på kvalitet,koncentration av sperman och seminerings metod. De har olika frys och tiningsprotokoll, vilket dessutom kan variera mellan hingstar och samlingsstationer. Hur det fungerar är en hel vetenskap som iofs är intressant men väldigt omfattande.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 636
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
479
Senast: Anonym456
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 779
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka