Hur mycket är det nyttigt för hästen att gå upp pr. v.

SarmirBebis

Trådstartare
Hej! Hypotetiskt, en häst kommer hem till er/ert stall.
Hen är väldigt undernärd och vanvårdad.
Vad skulle du ge hästen för foder? (jag skulle ge tex. Krafft sport eller protein) Och hur mycket är det hälsosamt för hästen att gå upp per v.i början!??!?!?!
 
Hej! Hypotetiskt, en häst kommer hem till er/ert stall.
Hen är väldigt undernärd och vanvårdad.
Vad skulle du ge hästen för foder? (jag skulle ge tex. Krafft sport eller protein) Och hur mycket är det hälsosamt för hästen att gå upp per v.i början!??!?!?!


Hö.

Det skulle jag hålla mig till tills jag visste vad som felar. Är det mask? Sjukdom? Bara misskötsel? Annat?

Skulle inte våga ösa på med massa extra protein och/eller energi förrän den var kollad och jag hade en diagnos.
 
Håller med förestående.

Bara hö.

Efter ordentligt undersökning och ev fix (tänk på att avmaskning av svag/mager häst måste väntas med) så hade jag nog introducerat små mängder betfor.

Söker man på youtube på engelska finns en del faktafilmer om hur man föder upp (extremt) magra hästar, vilka problem de kan få och vad man skall tänka på.
 
Den här hästen skulle i så fall ha fri tillgång till hö och gräs direkt och den skulle vara endast misskött. Det jag vill är att sätta den på en långsiktig kur.
Såklart kommer den till veterinären innan den kommer till mig i så fall och den blir genomkollad osv. Detta är dock endast en hypotetisk häst så det jag letar efter är; kostråd till fullt frisk men misskött häst
 
Det beror ju på hur värdena på grovfodret ser ut.

Nästan alla verkar tro att enbart proteinrikt foder gör underverk - de verkar glömma av energin som behövs. Så jag hade i allafall inte fläskat på med en massa protein utan att lägga till energi också - och som energifoder i första hand använder jag havre
 
Den här hästen skulle i så fall ha fri tillgång till hö och gräs direkt och den skulle vara endast misskött. Det jag vill är att sätta den på en långsiktig kur.
Såklart kommer den till veterinären innan den kommer till mig i så fall och den blir genomkollad osv. Detta är dock endast en hypotetisk häst så det jag letar efter är; kostråd till fullt frisk men misskött häst


Då tycker jag ändå att ett bra hö är den bästa starten. Inte en massa annat omedelbart, och verkligen inte rätt ut på bete om den är ovan vid gräs.

Du måste vara försiktig med en mager häst. Det går inte att bara vräka i den kraft.
 
För mig är det inte hypotetiskt. Absolut inget kraftfoder.

Fri tillgång på bra grovfoder, ev. lusern (också fri tillgång).
 
Fri tillgång på ett grovfoder som passar hästen och de mineraler som fattas i grovfodret hade och har jag gett. Om hästen inte tar sig och är konstaterat fullt frisk, tänder kollade/åtgärdade och parasitstatus kollad/åtgärdad hade jag lagt till magstödjande som yea-sacc och betfiber utan melass.

Jag hade absolut inte gett en massa kraftfoder. Det är som att be om problem.
 
Jag hade börjat med fri tillgång på lusern eventuellt med lite olja för att tillföra mer energi. Sedan hade jag gjort en ordentlig utredning om varför hästen var mager. Efter det hade jag sedan gjort en foderstat lämplig för hästen.
 
senast jag fick hem en mager häst från fodervärd (shetlandsponny som troligen hade magsår då den kom hem, vid gastroskopin efter ett par veckor såg det ut som "nyss läkta sår") fodrades den med fri tillgång till bra hösilage kompletterat med lika delar lusernpellets och vitafor derby i lagom portioner några ggr/dag. Den vägdes på klinik en gång/vecka tills hullet började återkomma, vilket tog några veckor. Det var frustrerande att se att vågen stod stilla i 2-3 veckor innan det började ge resultat.
 
Jag tänker att det helt beror på hur mager hästen är.

Är den väldigt mager (typ 2 på skalan) så ska man enligt RSPCA ge väldigt lite foder väldigt ofta. Magen kan, vad jag förstår, vara ovan vid mat och koliken, inre organ och överätning kan bli ett stort problem. Ofta större problem än att den dör av själva svälten.

Hur mycket "lite" åt gången är vet jag inte däremot. Det borde finnas på nätet hur mycket och ofta och när man kan ge fri tillgång.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 530
Senast: Sassy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp