Hur mycket å vilket foder?

S

snowdrop

Jag ska, som några kanske läst, skaffa häst. Han är ett varmblod som slutade på travet i november förra året. han är ca 170 hög, och för tillfället i vila men ska sättas igång så fort som möjligt. Meningen är att han ska bli ridhäst och gå både i dressyr, hoppning och i skogen, i normal träning. När han är igång (hade honom som sköthäst för ett par år sen) är han pigg och kan bli lite het, även busig, får sina glädjefnatt och hoppar och studsar lite ibland. Vill såklart ha kvar glädjen och han får gärna va pigg, men kanske lite lugnare :p

Vilket foder skulle ni rekomendera? O hur mycket?

Sv: Hur mycket å vilket foder?

Hej!
Har för 2 månader sen tagit en travare på foder som verkar ha samma temprament som din! :p

Mitt tips är att ge mycket grovfoder, om det har bra närningsvärde behöver du knappast ge kraftfoder...

Jag ger olja, vetekli, betfor, fibergi, havre, men endast väldigt lite av varjeoch detta pga att jag "råkade" köpa lite för många olika fodertyper. :angel:
Jag ger olja och vetekli för att han lätt tappar hullet.

va kul o köpa häst! =)
om han är het är groov 90 bra o ge, min häst har både krafft grund o groov 90...hon e lite het o pigg o har humör =)

Det beror främst på vad den ska få för grovfoder, vilka värden det innehåller. Finns det analys på det grovfoder som du tänkt att fodra med?

Sen är det förstås individuellt för varje enskild häst hur mycket de kräver. Är han svårfödd? Normalfödd? Hur mycket av vad är han van att äta i dagsläget? (av det kan man se ungefär vilket behov han har)

Har man ett bra grovfoder (dvs både normalt med energi och tillräckligt av protein) och en häst som gärna äter stora mängder så behöver man oftast inte tillägga kraftfoder alls. Undantag är mycket svårfödda hästar (alternativt som går i mycket hård träning).

Mineraler behöver man oftast tillägga ändå, åtminstone selen som inte finns i svensk odlade foder (svenska marker är selenfattiga, innehåller så gott som noll av det).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 161
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 129
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 609
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31