Hur montera sulkyfästen?

Ajabaja

Trådstartare
Hej!
Fick precis hem mina sulkyfästen till min värmlandsvagn. Men jag fick inte med någon bruksanvisning. Hur ska de sättas på transporten?
Har ganska bråttom att få på fästena eftersom vi blev av med våra ridvägar för två dar sen & jag vill inte ställa av hästen.

Lite snabbt fakta om hur jag får på dem på transporten & hur vagnen sedan ska upp + kanske lite tips!;) :D :bump: :bump:

:bow: :bow: :bow:

Sv: Hur montera sulkyfästen?

10436311.jpg

Jag vet inte säkert hur sulkyfästena ser ut till en Värmlandsvagn men det kan knappast skilja alltför mycket mot Umesläpets.
Beroende på bakluckans konstruktion så får du antingen borra i de långsgående balkarna (om sådana finns) eller genom luckan.

Ett tips är att inte montera de nedre fästena för högt. Har du en tung vagn så blir det jobbigt att lyfta på den ifall du är ensam.

Sätt inte fästena för lågt helle. Då riskerar du att sulkyhjulen slår i backen om du kör i ett gupp eller på ojämn väg. Fast det löser du snabbt genom att ta av hjulen.

tänk på att reg skylten ska synas när vagnen sitter på släpet.
Det sa en polis till mig en gång

KL
Hur sitter dina sulkyfästen fast i taket? Det var förborrade hål i bakluckan men inte på taket. Skulle vara mycket tacksam om du kunde ta dig tid att tala om det för mig. Jag har en liknande vagn som din men takfästena ligger kvar i kartongen!

De sitter fast med två bultar. Antagligen ska det gå bra att borra genom taket och sedan dra fast dem.
Var ut och tog några bilder:
10723708.jpg

10723709.jpg

Här tog jag bilden inne i finkan, du ser bultarna till det ena takfästet. Listen som du ser på mitten är upptill ovanför den övre bakluckan.

10723707.jpg

Vet inte om detta hjälper dig så mycket...men kanske lite iaf. ;)

Tackar så väldans mycket för att du tog dig tid att hjälpa mig. :bow: :bow: :bow:
Ser nu åt vilket håll skruvarna ska sättas och får väl ta en lång stege och en borrmaskin och sätta igång. Bredden mellan fästena måste väl vara ungefär som de nedre hållarna, eller hur? Återigen; TACK!

Puttar upp.
Nån som har bilder på hur man kan monterna en sulky fram på släpet?
Vi skulle sätta på mina sulkyfästen idag, men då kom vi på att det ändå inte går att hänga upp min speedcart. Sadeln var i vägen och det blir lite krabbigt om man ska behöva ta bort den var gång.
Sulkyfästerna verkade dock ställbara, men dom var så fastkärvade att dom inte gick att rubba. 556 eller vad det heter i springan så får vi hoppas det går i morgon.
Men som sagt. Vi funderade på och hänga den framtill.

Liknande trådar

Övr. Djur Hej! Min bror med familj fick 15 st guldhamsterungar för en vecka sedan! Har lagt ut annons på blocket. De är flyttklara om 4 veckor...
Svar
8
· Visningar
1 542
Senast: Lisen82
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
633
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025