O

oseriös

Hur mkt hö och vad för slags foder skulle en d-ponny, 142cm på ett ungefär behöva ha, om den inte ska ridas alls utan bara gå som sällskapshäst???

Sv: hur mkt

Minst 6 kilo hö , morötter/ äpplen ock kanske lite annat gott..
nän näve havre eller nåt.

Höt är viktigast..

Anser att alla hästar ska ha näst intill fri tillgång på hö..
även om de inte rids så mkt.

:cool:

Jag skrev minst..

Det beror ju på hur mycket hästen väger..

Jag räknade 1.5 kilo gånger 400 (vilket en liten d-ponny brukar väga)

Men det är klart att det är bättre om hästen får mer än 6 kilo.

:cool:

beror på hur höet ser ut i näringsvärdena, men har du normaltt.ex 7 mj 42 smbrp, så bör 6-7 kg räcka bra..
hästen behöver ca 40 MJ i underhållsfoder..

Jag skulle ge fri tillgång på hö, sen ser du ungefär hur mycket det blir som ponnyn äter på en dag.
Sen är det bättre att ge morötter och äpplen än en massa kraft foder. Men lite vit och miner kan ju vara bra att ge.

Så det räcker med hö, vitaminer & mineraler och lite morötter å äpplen? Den behöver inget kraftfoder alls?

oseriös skrev:
Så det räcker med hö, vitaminer & mineraler och lite morötter å äpplen? Den behöver inget kraftfoder alls?

Bara för gott.. annars behöver han inget eftersom han inte ska ridas.

Gav min maxade C-ponny fri tillgång på ensilage ute 08:00-20:00 + ca 6 kg hö, för natten och ca 3 hg korn, 3 hg krafft grund + 3 hg betfor + mineraler/dag över vintern, när hon inte reds speciellt mycket eftersom min rygg satte stopp för det. På sommaren räckte det med enbart bete.

Tillägger att den ponnyn var 140,0 cm och utan täcke vintertid och höll ett bra hull över vintern blev lite rund, men absolut Inte överviktig!!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 280
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 004
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar