Hur mkt vatten till betfor?

E

elvisS

har för mig att det ska vara dubbelt så mycket vatten som betfor? Är jag helt och cyklar,nån som vet?
Och är det farligt om det inte är helt blött,då menar jag att betforen inte har "sugit upp" allt vatten?
 
Sv: Hur mkt vatten till betfor?

elvisS skrev:
har för mig att det ska vara dubbelt så mycket vatten som betfor? Är jag helt och cyklar,nån som vet?
Och är det farligt om det inte är helt blött,då menar jag att betforen inte har "sugit upp" allt vatten?

Hej.

Tar du dubbelt så mycket vatten som betfor har du i alla fall inte tagit för lite. jag brukar blanda med lika delar betfor som vatten.

Om betforen inte sugit upp allt vattnet innan fodringen beror det antingen på att du tog för mycket vatten så att betforen är "mättad" och inte kan suga upp mer, då är det alltså okej att ge betforen och ev. det överblivna vattnet till hästen. Det kan också bero på att du inte blandat betforen i tid, d.v.s. det har gått för kort tid mellan tillredning och utfodring av betforen. Då kan du känna på betforen och se hur pass mjuk och "svullen" den är. Det får avgöra om du tycker att du kan ge betforen och lite vatten i fodret till hästen eller om du måste vänta innan du ger betforen.

Har du ont om tid så kan du blanda betforen med varmt vatten. Då sväller den fortare. Minska dock inte på vattenmängden.
 
Sv: Hur mkt vatten till betfor?

Jag hittade en gammal bok som skrevs 1974 av Christina Planch. I den står det ungefär såhär "Ca 5 dl torr betfor om dag kan utfodras ihop med spannmålsdelar. Men du kan även tillsätta lite vatten" (har inte boken framför mej men ungefär sådär skrevs det.

:eek:
 
Sv: Hur mkt vatten till betfor?

Beror på om det är pelleterad betfor eller riven. Jag sätter 7 delar varmt/hett vatten till 1 del betfor om den är pelleterad. Och 3 delar varmt/hett vatten till riven. Verkar som om den sväller mer och fortare av varmt vatten. Självklart ska du inte ge betfor förrän den är helt svälld och genomblöt. Annars sväller det i magen/tarmarna på hästen.
 
Sv: Hur mkt vatten till betfor?

Jag brukar fylla på vatten så att det blir ca 2 cm vatten ovanför betforen. Då vet jag att det är tillräckligt.
 
Sv: Hur mkt vatten till betfor?

Räfflad betfor sägs det att det ska vara dubbelt så mycket vatten till pelletrerad behövs det mer vatten till. Till den pelletrerade så tycker inte jag att den sväller om det inte är varmt vatten.
Betfor skall alltig ges uppblött till hästar, det är bara till nötkreatur det kan ges torrt pga de är idisslare.
 
Sv: Hur mkt vatten till betfor?

det är skillnad på pelleterad betfor elle flingor, vi använder pelleterad och då ska pelletsen vara helt uppblötta då har man tagit tillräckligt med vatten, du får prova dig fram. Är det småklumpar kvar så häll på lite mer vatten så att den är riktigt uppblött.
Bättre med för mycket vatten än för lite, det är jag helt säker på iaf.
 
Sv: Hur mkt vatten till betfor?

Visste inte ens att det fanns pelleterad betfor! :crazy:
Har i alla år köpt ett och samma från Danisco! Alltid lär man sig nåt nytt! :D
 
Sv: Hur mkt vatten till betfor?

Ger inte betfor för tillfället, men när jag gör det ger jag pelleterad betfor, drygare. Jag sväller upp 2 dl i en 5-liters hink, vattnet som blir över brukar jag hälla över i hästens vattenhink, då får vattnet en söt smak.

Mvh Linda
 
Sv: Hur mkt vatten till betfor?

den pelleterade sväller 4ggr sin torra volym
 
Sv: Hur mkt vatten till betfor?

Jag brukar ha lika mycket vatten som betfor o vi brukade ha en tumregel på att det måste ha legat i vattnet i minst 2 timmar. Men detta gäller riven betfor
 
Sv: Hur mkt vatten till betfor?

Varför inte provsmaka ? Betfor behöver INTE vara supermjukt och sladdrigt...Man behöver inte överdriva vattenmängden. Ta du dubbelt så mycket, tids nog lär du dig att bara höfta.
 
Sv: Hur mkt vatten till betfor?

jag brukar ösa på så det gott och väl täcker,ibland simmar betforen...men hästen gillar *soppan* så det gör inte så mycket
 
Sv: Hur mkt vatten till betfor?

Plump skrev:
Jag hittade en gammal bok som skrevs 1974 av Christina Planch. I den står det ungefär såhär "Ca 5 dl torr betfor om dag kan utfodras ihop med spannmålsdelar. Men du kan även tillsätta lite vatten" (har inte boken framför mej men ungefär sådär skrevs det.:eek:

Är det sant?:eek: Jag har alltid hört att betfor måste blötläggas (och jag har hållit på med hästar sedan 1964)

Immer
 
Sv: Hur mkt vatten till betfor?

Har riven betfor..Så om jag fattar det rätt så är dubbelt så mkt vatten ganska bra mått? Om man tänker riven..
 
Sv: Hur mkt vatten till betfor?

Det var så förut. Den rivna betforen sväller inte lika mycket som den pelletrerade. Man kan ge den rivna betforen torr i små mängder men då ska oxå hästen vara duktig på att dricka. Av ett misstag så fick en av mina hästar ett halv kilos krafftmått med torr riven betfor. Innan det upptäcktes så hade det gått två timmar. Ingen foderstrupsförstoppning men det spolade vatten ner i halsen på honom.
Nu när den pelletrerade har kommit måste man blötlägga noga eftersom den sväller så mycket mer.

Står oxå på säcken har jag för mej att betfor måste blötläggas till hästar.
 
Sv: Hur mkt vatten till betfor?

Att det står i boken att det ska ges torrt men eventuellt kan blötas är sannt.
Det står däremot inget om hur mycke man skulle ge. Jag hade blandat ihop det lite och hade inte boken framför mej när jag skrev förra inlägget.

Undra hur många hästar som har ätit torr betfor??? :eek:

Jag tror inte boken säljs längre. Tur det!
 
Sv: Hur mkt vatten till betfor?

elvisS skrev:
har för mig att det ska vara dubbelt så mycket vatten som betfor? Är jag helt och cyklar,nån som vet?
Och är det farligt om det inte är helt blött,då menar jag att betforen inte har "sugit upp" allt vatten?

själv ger jag pelleterat betfor och då har jag i ungefär minst tre gånger så mycket vatten som betfor..brukar ha i lite extra för säkerhets skull å hästen tycker även om när det blir lite "soppa" ibland..:D

om betforen inte har sugit upp allt vatten så beror det ju oxå på hur mycket vatten du har haft i..känn på betforen så att det inte är hårt eller klumpar (eller smaka:) ). även hur länge den vart blötlagd, och om du haft varmt eller kallt vatten i varierar det stort (tidsmässigt).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 427
Senast: Amha
·
Hemmet Jag är bara nyfiken, ni som har gjort det eller vet vad det kan kosta, vad kostar det att dra in kommunalt vatten (avlopp finns) i hus...
Svar
18
· Visningar
1 180
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp