Sv: Hur mkt väger din häst?
Hur mkt väger din häst å hur mkt hade du velat att den skulle väga?
Min egna häst, som inte är vid liv längre, var en nsv brukshäst och var 152cm i mankhöjd. Hon vägde mellan 580-625kg de gångerna jag VÄGDE henne. När hon vägde 580kg var hon rätt omusklad men i normalhull. Andra gången då vågen visade 622kg, om jag minns rätt, hade hon mer muskler och kanske något mer hull. Efter en tids bete tror jag dock att hon vägde ca 650kg...
Vägde henne aldrig när hon var "betestjock".
Min halvfoderhäst är en nsv korsning (bruks/kallblodstravare) och av samma typ som min egna (en riktig brukstyp alltså även om hon är hälften travare). Hon är också 152cm. Hon var KRAFTIGT överviktig när jag började ta hand om henne i höstas och vägde då 740kg.
Nu har vi lyckats få ner henne på 660kg men hon behöver fortfarande minska minst 30-40kg. Hon bör nog väga max 620kg, precis som min egna gjorde när hon var i lagom hull och muskulatur.
Om du ska banta den, hur gör du då resp om du vill att den ska öka i vikt, hur gör du då?
Vill man att hästen ska gå ner i vikt måste man först o främst låta det ta sin tid.
Jag räknar ut en foderstat efter hästens behov på dennes NORMALVIKT och efter grovfodrets värden. Om grovfodret har normala, bra värden får den bara grovfoder och mineraler. (blandat i nån näve betfor) Om grovfodret har lågt proteinvärde så försöker jag i första hand kompensera det med lusern och i andra hand med andra proteinfodermedel som t ex linfrökaka eller soja. Beroende på hur kraftigt proteinfodermedel som krävs för att komma upp i hästens behov och för att få en bra kvot. Lägger gärna en något HÖGRE Mj/smbrp-kvot till en lättfödd individ - runt 6.5.
Och hästen ska
motioneras så mycket som går, dock försiktigt så länge som den är kraftigt överviktig.
Har mycket liten erfarenhet av att göda upp en tunn häst (har ju bara haft kallblod "i mina händer"
) men där gäller det att ha
ett mycket bra grovfoder som man kan ge fri tillgång av. Hjälper inte det så får man lägga till passande kraftfoder (beroende på vad grovfodret har för värden) och tillskott. Ger man hästen redan fri tillgång på grovfoder och mycket kraftfoder (den vill inte ens äta mer än så) så får man försöka att blanda i OLJA i kraftfodret för att öka näringstätheten. Olja ger mycket
energi i liten mängd, dock ingen protein. Krävs det även extra protein så kan man också lägag till sojamjöl som ger mycket protein i liten mängd men även lite energi.
Ändrar i grov eller kraftfoder?
Man ändrar alltid i FÖRSTA hand på kraftfodret, hjälper inte det så kan man även dra ner på grovfodret - men inte förrän man tagit bort i princip ALL kraftfoder (nån näve kan man ha kvar att blanda mineraler o sånt i).
Till en häst som ska UPP i vikt får man ju också i första hand se till att ge så mycket grovfoder som möjligt, om man inte redan gör det. När den redan har fri tillgång på grovfoder, av bra kvalité, och den ändå inte hullar sig bra så får man experimentera med olika kraftfoder för att få den att hulla sig. Helst ska man veta värdena på grovfodret så att man vet VAD som fattas och därmed kan välja kraftfoder efter det.