Hur mkt vågar man ändra ??

Tuvisen

Trådstartare
Har skrivit förut om att min häst hade proteinbrist, men det var ungefär 4 månader sen vi upptäckte det, och han har nu fått tillbaks det han tappade, men har ju på köpet fått lite mage :smirk:
Han får nu ca. 20kg hösilage han går på fri tillgång i hagen och får ca. 10 kg på kvällen då är det precis så han äter upp det. Han äter även 0.3 kg krafft protein och har nu idag börjat få lite betfor (en näve) att blanda saltet i som han inte äter annars... Han har även stått sedan januari pga. kotledsinflamation och började ridas igång för lite mindre än 3 veckor sedan.

den här bilden tog jag idag:

http://Mandisenh.bilddagboken.se/p/show.html?id=189330079&directlink=1

mage har han ju under, han är inte tjock över revbenen och musklerna kommer väl ju mer han rids igång. Men kan man dra ner på hösilaget så han kanske får 7-8 kg på kvällen för vill ju inte att han ska vara för tung då det sliter på leder och senor, och om några månader blir det ju bete och ahn blir väl inte direkt smalare då... Men jag vill ju heller inte att han ska tappa och se ut som han gjorde innan :crazy:

Någon som har någon idée ??

Sv: Hur mkt vågar man ändra ??

förösker igen putta upp tråden och hoppas att någon svarar.
Har iaf börjat ge han ca. 8 kg hösilage på kvällen nu och så får han 2 dl betfor nu. Vi ska börja trava lite nästa vecka...

Bukighet hos friska hästar beror vanligen på bristande buk- och ryggmuskulatur och ska inte förväxlas med övervikt. En proteinbrist i foderstaten leder på sikt till minskad muskelmassa och därför kan bukighet vara ett tecken på en längre tids proteinbrist, men kan även bero på bristande träning. En bukig mage sliter inte på senor, däremot gör övervikt det och han ser inte överviktig ut.

Då din häst stått en längre tid, haft proteinbrist etc skulle jag inte ändra på något utan satsa på att bygga muskler och att få hästen i kondition. Lägg gärna proteinbehovet lite i överkant också.

Det är Friskis & Svettis som gäller :banana:

Ha tålamod och lycka till.

okej, jo jag och min kompis som jag äger han med tkr inte heller att han är fet, utan det är ju mer att han har "under mage" eller vad man ska säga. Men hoppas det blir bättre nu när vi börjar rida igång han, skrittar ju bara än så länge oxå.
Varför sliter inte bukighet på senor ? nyficken

Du kan ju minska ner på hösilaget med några kilo beroende på hur svårt han har att gå upp i vikt. Du kan ju även minska lite ner på protiener & vitaminer om han äter mkt av det. Sedan på sommaren kan du ju minska ner ännu mer på mängden av hö & tex att han äter ingeting krafftfoder då beroende på hurlänge han ska gå ute & hur mkt gräs det finns. Ska han gå ute på sommarbete så kanske han bara behöver äta gräs beroende på hur mkt gräs det finns, hur stor hagen är & hur många hästar som ska gå där. Dock kan du ju ersätta med hö om inte gräset skulle räcka till eller om du var tvungen att ersätta lite foder i slutet.

Senast ändrad av en moderator:

Du kan ju även börja rida han oftare så han får springa av sig lite:angel: Du kan även ge han lite extra krafftfoder men inte mkt då han ska ridas....

varför ska jag minska på proteinet ? det var ju efter att han började få det som han blev bättre i hull, och han får inte mkt 0.3 kg om dagen. när han går på bete kommer han inte få något protein tillskott, möjligen hösilage.

Han håller på att sättas igång och skrittas nu 1 h om dagen, så att han ska få springa av sig är ingen möjlighet just nu.....

Jag menade inte riktigt så, kanske lät så men,men... Det jag menade var att du kunde minska ner det om du kände att du kanske behövde det men är han svår att ha i hull så ska du inte minska ner det, kanske lite i höet då jag tkt 20kg lät mkt men nu vet jag då inte hur stor han är & hur mkt han behöver för att inte gå ner i vikt, det vet du ju bäst själv. och med att springa av han lite menade jag inte riktigt att rejsa av han så mkt de bara går ändå om det lät så :cool::rofl: Nej, jag menade med långa turer med skritt +trav & någon kort sträcka galopp men om han inte riktigt igång ska du defintivt inte trötta ut honom utom ta de lungt ibörjan, du känner ju din häst bäst själv, tkr du att du ska minska på höet ellr något annat så ska du göra det.... ;)

ja han går på fri tillgång i hagen, och när han stod själv pga. skada fick han 10 -12 kg i hagen och då åt han nästan upp allt. sen får han ca. 10 kg på kvällen, har tänkt att minska till kankse 8 kg på kvällen, för han kommer in senare nu oxå. När han fick proteinbrist fick han fri tillgång i hagen och ca 4 kg på kvällen...

Liknande trådar

Hundhälsa Cliff blev magsjuk förra veckan på torsdag. För att göra en lång historia kort, var han hos veterinären hela fredagen för understödjande...
Svar
2
· Visningar
899
Senast: Kivina
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 208
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 157
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 645
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka