Hur mkt väger havre?

Vad som är smart att göra är att kolla i en kokbok. Där står hur mkt ex 1 dl havregryn väger. Gångra med tio och du har 1 l krossad korn eller krossad havre.
 
Men det står inget om krossad havre i inlägget? :confused:

Jag har för mig att 1 liter havre väger ung 1 kg, men jag tycker absolut att du ska väga det själv.

mvh Jessica
 
1 liter havre väger ca 0.4- 0.5 kg
1 liter kraffts havre väger ca 0.8 - 0.9kg
 
Kar svårt att tro att kraffts havre väger så mycket.
Normal havre brukar ha en hektolitervikt på 0,58 kg.
Variationer finns, men inte SÅ stora.
 
Mellan 400g och 600g väger "normal" havre. Sedan finns det variationer både uppåt och neråt. Havre under 400g är inte att rekomendera efter som att då har havren väldigt liten kärna och mycket skal. Havre över 600g är typ kraffts havre och så finns det en annan hög fetts havre som heter matildahavre, det kanske finns fler märken på havre(men inte som jag känner till). Jag vet inte hur vikten är på tex nakenhavre, och det skulle jag vilja veta... Så om det är någon som vet så skriv gärna...
 
Matilda havren är kraffts havre.

Skalfri havre väger ännu mer. 1.2 kg i 1 liter.
 
Okej tack för alla svar! Har varit borta från stallet ett tag och tänkte ta mig en funderare ang hästens foderstat under den tiden, därför kunde jag inte väga havren direkt :) Men nu ska jag iaf väga havren för ett exakt resultat.
 
Kar svårt att tro att kraffts havre väger så mycket.
Normal havre brukar ha en hektolitervikt på 0,58 kg.
Variationer finns, men inte SÅ stora.
När jag vägt havre från Krafft har det vägt 0,8 kg per liter
 
Jag har oxå Kraffts havre och där är 0,5 l = 400 g ungefär. Den är jättetung om man jämför med vanlig "bondhavre".

//Alice
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
461
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 659
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
205
Senast: Viva
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 973
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp