Hur mkt tränar ni inför visning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GoldenSam
  • Startdatum Startdatum
G

GoldenSam

Ska visa min hingst i veckan .
Hur mkt tränar ni med att visa vid hand inför visningar?
Jag har lite ångest för jag har knappt hunnit med att springa med honom, däremot har han löshoppat och gör det mkt bra.

Sv: Hur mkt tränar ni inför visning?

Jag visade min kallblods valack (för skojs skull) i somras vid hand & började träna ca 2-3 månader innan & då var jag ändå sent ute.

Vet dom som börjar träna ett år i förväg så det verkligen sitter där när det är dax, speciellt med hingstar.

Tog hem min från betet för sex veckor sen, har löshoppat ngr ggr i höst och övat vid hand ca 5 ggr. Ska göra ngr mer rep nu i veckan, sen får d vara bra, på hemmaplan sitter det bra, men det vet man ju aldrig med en ettåring ;)

Jag leder ju honom till och från hagen varje dag, tränar på att trava korta bitar och sakta av. Han är lydig på det ska springa lite i paddoken och kolla om jag får fram mera trav i honom, vill inte överträna så det blir tråkigt...
Min är två och mkt hanterad i övrigt.

Jag hade inte tränat min grabb mer än så, när han visades som ettåring.
Jag fick honom iofs inte att trava framåt alls på själva visningen, trots piskförare bakom. Han var lite trött efter hoppningen.

Det där är ju min fasa att det ska bli så..... :( Då spelar det ju ingen roll hur mkt eller lite man tränat....

Jag tycker det är viktigt att man tränar ett antal gånger just på att springa med hästen så att man hittar rätt takt/ fart där den gör sig bäst.
Är ju urtråkigt om hästen inte visar sin trav bara för att man slarvat med förberedelserna eller för att man springer tex för sakta vilket är ganska vanligt.
Ska man visa inför tex rådgivande är det ännu viktigare då det kan hjälpa eller stjälpa så mkt hur hästen presenteras.
Att det sedan ändå inte går som man tänkt sig på visningsdagen är en annan sak, man vet ju då iaf att man ändå gjort sitt bästa med förberedelserna.

Jo det har liksom blivit så när vi löshoppat, han har blivit trött och då slutar vi, har inte blivit av att vi sprungit mer än en eller två gånger
Jag har sprungit i paddoken i dag, det gick bra.
Ska göra ett genrep i att ställa upp och springa i morgon...sen får det gå som det går . Han är i alla fall laddad med extra kraftfoder sedan ett par veckor tillbaka så vi får hoppas att energin räcker till :)

Ok....du skrev ju på min knapp, om du ser högst upp står det att du svarar på mitt inlägg...men men.

Samma här, laddat på med lite extra energi inför lördag:D Provfläta o ryckte manen idag å ska köra ett litet genrep imorgon sen får d vara bra för oss med!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
748
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka