Hur mkt späder ni jodopaxen för navelvården på fölet ?

C

clownen

Måste fråga : Hur mkt späder ni jodopaxen för navelvården ? Har en vännina som väntar föl ( :o hennes sto väntar föl menar jag )och hon frågade mig som inte använder jodopax ( allergi mot jod ) hur man späder. Lovade därför att jag skulle fråga här hur ni andra gör...

Nå - hur gör ni ?

Hälsningar Helen

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mkt späder ni jodopaxen för navelvården på fölet ?

Som vid ALL annan sårvård, jodopax ska aldrig spädas starkare än normalt då det retar huden!

Menar du att man inte späder det alls då ?

clownen skrev:
Menar du att man inte späder det alls då ?
Vad jag tror "ameo" menar är att jodopaxen skall spädas i enlighet vad som står på flaskan. Där står nämligen olika spädning för olika saker. Bla för sårvård!!

Vilken är då spädningen för sårvård ?

Helen

Hej

Jag har själv funderat på det.
Överallt där jag läser ang. naveln står det Obs! svag spädning.

På Jodopax till sårvård är det 4 ml/1liter vatten.

Men apoteket säljer också en färdigspädd 1% lösning.

Så jag har funderat 1%-ig eller 4%-ig lösning?
Jag har inte fått något svar på vilket det ska vara jag heller.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svaret Kima - då förstår jag varför vänninan är så " förvirrad " vad det gäller jodopaxen.

Till moderatorn som flyttat tråden varför svarar man som moderator i en tråd och sedan så flyttar man på tråden. Har inte navelvård att göra på ett forum bland uppfödare ?

Man känner sig inte speciellt välkommen på det här forumet med alla diktatoriska regler som gäller ibland och bara för vissa - kanske du skulle se dig själv som värdinna och inte polis i detta forum...

Kan inte förstå hur man som moderator får göra inlägg om den egna graviditeten när inte medlemmarna får diskutera navelvård :crazy:

Helen :mad:

1 ml på 1l vatten (1000ml ) blir inte 4 % det blir 0.4% (volym %).
Hur apoteket räknar sin 1% lösning vet jag dock inte, det kan ju var vikt % jod (jod är ett fast ämne) tex.

Vi använder lotagen till naveln (fd nelex)....beträffande jodopaxen har ju övriga redan svarat.

:angel:

Sårvård ? Jodopax ??? på navelsträngen ???

Hmm Har aldrig rört fölets navelsträngs "plupp" eller va man ska kalla den... Den har alltid läkt utan problem...
Visst kollar man så de inte ser "konstigt" ut men som sagt hålla på att dutta me "sårvårdsprodukter" på de ?

Fast de kanske bara e jag ?

Nja 1ml per 1000 ml vatten kan inte bli 0.4% utan i så fall menar du väl 0,1%

Det torde bli att spär man enligt rekommendation på jodopax-flaskan till sårvård 4 ml till 1 liter vatten blir det 0.4%-ig lösning.

Men den färdigspädda på apoteket som enligt apotekarien rekommenderades till barn var 1%-ig.

Och till dig som undrade till vad. Enligt vad de flesta skrifter och Flyinge rekommenderar ska man efter att navelsträngen brytits från stoet doppa "stumpen" i en svag jodopaxlösning, dels för att hindra bakterier komma in den vägen och dels för att jodopax verkar sammandragande och stoppar blodflödet.

kima skrev:
Och till dig som undrade till vad. Enligt vad de flesta skrifter och Flyinge rekommenderar ska man efter att navelsträngen brytits från stoet doppa "stumpen" i en svag jodopaxlösning, dels för att hindra bakterier komma in den vägen och dels för att jodopax verkar sammandragande och stoppar blodflödet.

Aha ... Jag läser inte föreskrifter eller flyinges sior. De förklarar en hel del. Men men de kommer ju på "nyheter" hela tiden...
En del e säkert bra å en del kan man nog strunta i åxå...

Det ska bli som väldigt blanskigt thé i färgen (om man inte har tabellen på flaskan att gå efter, för då blir det ju rätt på en gång..).
Den jodopaxen som säljs som "färdigblandad" på apoteket är för stark för hästar.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 084
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 905
Senast: mamman
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 467
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat