Hur mkt ska man ge? Munkpeppar

K

Krokodilen

hoppas på lite hjälp

Har ett sto som har väldigt jobbiga brunster blir arg och sur som ett bi

Var på klinik i måndags med henne och kollad livmoder och äggstockar men där finns inget konstigt hon är kollad från topp till tå Kärnfrisk :).

Vet rekomenderade att pröva munkpeppar så jag beställde en burk men det stog inget på burken om rekommenderad fodergiva?? på nätet hittade jag vad man skulle äta som människa min inte som häst ;)
Jag har aldrig använt örter eller annan alternativ medicin så jag är rookie haha

Hur mkt ger ni? ger man hela tiden eller bara vid brunst?

Tacksam för hjälp

Sv: Hur mkt ska man ge? Munkpeppar

Jag hittade 2 msk/dag eller 10-15 g/dag. Vet inte riktigt vad det väger. Men så exakt behöver det ju inte vara.

Vad är det för "form" på munkpepparn?
Min häst får 30g/dag och jag har vägt upp att det är 60 ml (jag har en 30ml måt så vägde jag hur många mått av det hon skulle ha och då var det två)
Det är typ kulfom eller vad man ska säga haha. Inte riktigt pulver utan typ omald, haha hoppas du fattar.

Jag ger under hela tiden. Brukar egentligen ge stroppy mare då jag tycker det funkar bättre på mitt sto men nu senast har jag haft munkpeppar istället.

15 gram/dag enl. "Hästägarens Örtabok", en bok som du har stor nytta av om du vill utforsla ört världen :)
Munkpeppar fungerar inte på alla ston, men det är det billigaste alternativet att börja med.Fungerar mycket bra på mitt sto.

Lycka till

Min valack håller på att betäcka stona när dom brunstar. Tänkte jag skulle pröva lite munkpeppera på honom. Nu fanns det bara i piller i butiken jag var i. Hon sa att man märker skillnad först inom en vecka. Man ska vara noga med att inte överdosera då det då ger motsatt effekt. Sen skulle man inte hålla på för jämmnan utan bara när han var hingstig. Hur ska man kunna veta en vecka i förväg inna stona tänker brunsta??? tycker dom brunstar i tid och otid jusst nu :(

Någon med egna erfarenheter eller förslag??

Ett Super Tips Prova Stroppy Mare (Dodson & Horell)
Jag har ett likadant sto som du, hemska brunster, det skvätte både till höder och vänster.
Jag gav det tillsammans ned Placid (Dosaon & Horell) det är lite "lugnande" örter.
Gav 2dl av varje och det Funkar. jag lover:bump:

Min systers häst har samma problem, och hon ger henne 1 msk/ dag :) Det var rek. enligt det märket.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka