Hur mkt rider man , 3 år i dec, unghäst

M

maja3

Hej !

Har en stor nordsvensk som är 3 år i dec , har precis ridit in honom , rider i skogen , två ggr per vecka , ej galoperat än, longerat och tömkört mkt innan , hur mkt kan man rida och hur lägge man upp ridning , mkt tacksam för ALLA svar och goda råd

;)

Sv: Hur mkt rider man , 3 år i dec, unghäst

Hästen har inte fyllt tre än?

Låt hästen stå ett halvår/år och fortsätt sen. Låt hästen växa klart, det har du igen i längden. Sen kan du ju tömköra och longera eller trickträna för att umgås med hästen, men belasta inte hästen innan den fyllt fyra om du inte måste. Eliten måste ju få upp hästarna snabbt i klasserna för pengarnas skull, men vi vanliga dödliga borde väl ha tid och råd att vänta lite?

Vet att min åsikt går emot vad många tycker, och ja är inte ute efter att döma ngn.

Jag håller fullständigt med dig :)
Ett treårigt kallblod kan gott få stå över ridningen fram till nästa vår. Arbete från marken (lätt longering, promenader osv) är fullt tillräckligt fram tills dess.
Kallblod är i regel senare i utvecklingen än varmblod.

oki tack för alla svar, behövs lite info hur man ska göra , finns det ingen risk att han "glömmer" med sadel och så om man väntar till våren igen ?? jag vill så klart inte pressa honom och vill att det ska blir rätt ..

Han kan ju ha sadel på när du longerar eller promenerar med honom?:idea:

Håller med föregående talare, vänta tills han blivit tre, lagomt till våren. Därefter kan man rida efter den "gyllene regeln" Om hästen är 3år, rid ca 3 ggr/vecka, är den fyra år rid då 4 ggr/vecka osv. Fast när den blir åtta behöver du inte rida 8 ggr/vecka ;) Hoppas du fortstod :angel:

Skulle inte rida speciellt mkt på en stor nordsvensk innan han hunnit fylla 4. Nordsvenskarna växer tills de är 8 år ungefär (givetvis finns det de som växer långsammare och snabbare). Gör du en bra grund nu så kommer han komma ihåg med lite lugn start.

Bättre att det tar lite tid i början och att du får behålla honom längre än att han ska bli utsliten tidigt.

Jag hade aldrig ridit in en så ung häst. Väntat helt med uppsutten träning till 4 års ålder. Med undantag för korta uppsuttna stunder ev. för att vänja den vid situationen. Dvs sitta upp en stund medan man borstar/masserar eller låta liten ryttare sitta på till och från hagen ibland.

när jag var på en unghästclinique för Jens Fredricson sa han något som jag valt att ta fasta på:
-Man skall inte arbeta en unghäst fler dagar i veckan än den är gammal, dvs för en 3åring är det max 3 dagar i veckan som gäller. Med arbete menar han då allt i från tömkörning och longering till ridning.
Man måste komma ihåg att de små liven ofta orkar mer fysiskt än psykiskt, de kan bli helt slut av att ha behövt gå i form 10min men orkar trava rakt fram i skogen 30min utan problem.
Du skriver att din nordsvensk är ganska stor, vore jag du skulle jag ta det väldigt försiktigt med en sån häst. Ju större de är desto mer tid tar det oftast för de att komma tillrätta med sin kropp, skyndar man på de ökar risken att de drar på sig skador.
Stort lycka till med din häst, det finns inget roligare än att rida en häst som man fått rida in och utbilda från start.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar