Hur mkt protein är det i potatis?

SiZo

Trådstartare
Ja det är frågan. Att köpa potatisprotein är dyrt, medans potatis är väldigt billigt i jämförelse.... Någon som vet hur mkt protein det är i det?

Ger hästarna soja just nu, men skulle gärna byta till något annat.

Sv: Hur mkt protein är det i potatis?

Det är framförallt väldigt mycket stärkelse i potatis, så jag tror inte att du vill ge det för att komma åt proteinerna. Potatisproteinet är en restprodukt efter att man har utvunnit stärkelsen ur potatisen.

Amen vilket bajs då.

Då blir det att jaga nytt hö istället :cool:

(och jag visste ju det igentligen, men ibland går inte hissen hela vägen upp...)

Fast potaisprotein är väl inte dyrt? Man använder ju så otroligt lite i mängd så den dagliga foderkostnaden blir ju inte direkt stor.

Här får jag betala runt 20 kr/kilo. Det anser jag är dyrt!

Dessutom måste jag specialbeställa det då ingen verkar ha det i sitt sortiment :crazy:

Här får jag betala runt 20 kr/kilo. Det anser jag är dyrt!

Dessutom måste jag specialbeställa det då ingen verkar ha det i sitt sortiment :crazy:

Räkna på hur mycket PROTEINET kostar/kg i stället.
Andra foderslag kanske kostar mindre/kg foder men mer /kg protein....

Enligt hemkunskapsboken är det 1.6 g protein per 100 gram i en potatis. Då menar man rå potatis, tror inte det ändras för att man kokar den. Däremot innehåller en potatis mycket stärkelse vilket kanske inte är så nyttigt för en häst, det kan vara fångframkallande.

kommer inte i närheten av potatisproteinets proteinhalt, man måste ge mycket av det då och då får man ganska mycket extra energi på köpet som man kanske inte vill ha...

Framgick inte hur mycket protein som behövdes och hur mycket energi det var i höet.

Rolle
IpL

fast söker man efter potatisprotein så är lusernet inte jämförbart...

När jag har gett potstisprotein till mina hästar så har räckt med en till två deciliter per dag för att fylla deras behov. Haelt klart det billigaste alternativet till proteinkonsentrat när inte lusern räcker.
En kvot på 4 säger ju inte hur mycket det innehåller i protein och energi bara förhållandet mellan de båda. Så för att kunna ge mer hjälp behöver man veta mer om innehållet.

Fast jag tror inte att jag behöver så mkt hjälp, jag vet precis vad problemet är, och vad man måste göra åt det.

Har för mig att det låg på 9 MJ och 36 smb protein... eller därikring iaf.

Hästarna äter ca 13 kilo/dag, så de får ju i sig det de ska ha, men ena damen är kvotkänslig tyvärr.

Amen vilket bajs då.

Då blir det att jaga nytt hö istället :cool:

(och jag visste ju det igentligen, men ibland går inte hissen hela vägen upp...)

Visst är det dyrt/kg med potatisprotein, fast utslaget per protein så tror jag att det är bland det billigaste. Minns jag inte fel så är sojan det enda som är billigare av det jag såg i en lista som någon skrivit en gång.
/U

Du har ingen lantbrukare som pressar linfröolja i närheten. Jag fick tag i linfröpellets för 4kr/kg ett år när vi hade dåliga värden i grf.

Specialbeställa är väl inget problem, har du en som ändå har den leverantören så har jag inte varit med om att det ska vara besvärligt att ta hem en annan produkt från samma leverantör.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 545
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
620
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
777
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
554
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka