Hur mkt mat ska en kanin ha egentligen??

JessicaM

Trådstartare
Har haft kanin när jag var mindre men det var ju ett bra tag sen så minnet har bleknat en aning!

Vi har fått oss en lejonhuvad kanin som väger ca 2kg. Hur mkt mat (förutom hö) ska han ha per dag??

Sv: Hur mkt mat ska en kanin ha egentligen??

Exakt hur mycket är svårt att säga, då det beror lite på fodret samt hur pass lätt kaninen klarar av att hålla hullet på det samt höet.
Mina dvärgvädurar på nästan 2kg fick ca 1-2 matskedar pellets (Carrier + Chudleys Rabbit Royale) och alla klarade sig fint på det förutom en hane, han var jag tvungen att ge nästan 1-1½dl då han var betydligt mer aktiv än resterande.

Men börja med ca ½dl och se hur han funkar på det.
Sen justerar du det efter behov.

Det är så olika från kanin till kanin. Min jamora (stavning?) får ungefär 1-1½ dl pellets per dag, men det beror mycket på att han bor utomhus året runt. Han var utomhus-kanin när jag fick honom så det har vi inte ändrat på. Min dotters dvärgvädur däremot som bor inne får väl kanske ½ dl per dag. Sen drygas det ju alltid ut med färsk frukt och grönsaker och hö :). Jag säger som _Ninni_Hedblom_: börja med ca ½ dl. Äter han upp allt på en gång så behöver han kanske lite mer, lämnar han mat till dagen efter så kan du prova ge lite mindre.

Han äter typ ingenting tycker jag.. Tror inte han gillar den maten jag fick med till han. Han har knappt ätit någe av höt heller..

Men det kanske är för allt är nytt. Vi har han i vardagsrummet just nu (rumsren) o när han har bekantat sig med alla o känner sig mer hemma så får han va på hela undervåningen med hundarna (chihuahuor)..

Men han skuttar runt och verkar trivas på så sätt.

Det är inget ovanligt att vissa äter dåligt när dem precis flyttat till ett nytt hem.
Det brukar ge med sig ganska snart. :)

min pojke får 3½ matskedar morgon och ca 4 kväll. antar att han äter gaaanska mkt ;) han e en OVANLIGT liten dvärgis.

Håller med Ninni om att det kan ta ett tag. Håll koll bara så att magen är igång och att han inte blir hängig.

Håller dock inte med om att det är ett bra mått att gå efter hur lång tid det tar för de att äta upp maten. Vissa är riktigt glupska men ska inte ha mer för det- de ska bli mätta på hö och pellets är mer att se som tillskott.

Börja med ½dl (om du inte vet hur mycket han fått tidigare) och känn efter hur han känns i hullet.
Ge också ren pellets, inte någon av dessa gnagarblandningar som finns på djuraffärer med massa godis i. Det är bara onyttigt.

kl.

Jag ger mina kaniner fri tillgång på hö, och sen får de ungefär 1 msk pellets morgon och kväll, som godis. (Två dvärgvädurar och en liten kanin av okänd ras). De håller hullet riktigt bra på detta.

Sen brukar de få torkat bröd, hårt bröd, grönsaker, morötter mm beroende på vad jag har hemma för tillfället :)

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 980
Senast: KesoNeso
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 745
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 621
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?
  • Lego 5 årig kille