Hur mkt mat får era FÖL/Åring?

Casper

Trådstartare
Hejsan hej!

sitter här i mina funderingar kring hur mkt mat era föl får? Speciellt intr av hbl föl då jag själv har ett sådant. Jag väntar på analysen utav dom som har höet,men dom sa att denna skörden var bättre än den förra vilket innebär att det är MKT bra,för bra för att ge till häst egentligen sa dom på Krafts rådgivning.

Så så fort den kommer så ska vi räkna ut en foderstat. Men som sagt, hur mkt får era fölisar?
och VAD för mat? kraft?havre/betfor? osv.

Sv: Hur mkt mat får era FÖL/Åring?

Min får ca1,2 kg mustang original musli + 1kg havre kross, och så mkt hö hon kan äta för tillfället äter hon ca 6 kg hö om dan o tuttar på mamma. Där hon står nu har jag ingen analys på höet för det är en tillfällig uppstallning o hon flyttar på lördag. Så jag fortsatte på foderstaten från förra stallet som var uträknad för henne.
KAn dock ej analysen i huvet men jag räknar alltid på fri tillgång på hö på föl. Det är svårt att veta hur mycket de kan få i sig så du får se hur mkt hö fölet äter och äter det dåligt får du öka kraftfodret.

Jag har ett hö med en kvot på 7,7, min snart tvååriga hingst får mineraler och ett halvt kilo hestekraft, ett halv kilo havre.
Min sjumånaders som var undernärd vid köpet får 2 kilo hestekraft och 1 kilo lusern plus mineral och b vitamin. Hon orkar inte äta så mycket hö som hon borde. Jag ska försöka trappa ned lite på hennes kraftfoder när hon lagt på sig mer, men än så länge ser hon fortfarande ut som ett revbensspjäll utan hals så hon behöver allt hon kan få.

Mitt föl som är utan mamma får fri tillgång på hö både ute och inne. Dessutom får hon 1 kg lucern och 2 kg Gain Yong Stock Mix och ca 0,7 kg havrekross.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 700
Senast: Monimaker
·
Hästvård Jag antar att det finns flera liknande trådar men då jag inte hittat dem så provar jag här... Jag får hem en stor herre på 1,80 snart...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: lil-sis
·
Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 412
Senast: MaRomer
·
Foder & Strö Har två pojkar i stallet som jag behöver få upp i vikt..( en 4 åring hbl och en 10 årig lusitano) Det är dom ända som får hö i stallet...
2
Svar
26
· Visningar
4 736
Senast: rebeckasff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar