Hur mkt lusernpellets per dag?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare _Sweetheart_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 8 500
S

_Sweetheart_

Hur mycket lusern ger ni era hästar per dag?

Hur mycket väger ett vanligt mått fyllt med lusern? Vissa skriver att de ger sina hästar 1kg lusern om dagen.. Har ingen våg i stallet..

Sv: Hur mkt lusernpellets per dag?

En liten hövåg kostar ca 50 kr, en bra investering. Eller så kan du köpa en begagnad köksvåg i metall, brukar drälla av sådana på loppisar, då kan du både väga enstaka gram och kg.

Om du redan har en hövåg i stallet så kan du bara ta med en vanlig fryspåse med handtag, de väger ju knappt ett gram, och hälla upp ett mått lucern för att kolla.

Tyvärr är det svårt att svara på hur mycket ett mått eller en liter väger eftersom olika märken packar pelletsarna olika hårt.

Tror det är lättare att få ett mer exakt resultat om du tar en hink eller plastkasse och fyller med 10-15 mått, felmarginalen minskas på det viset drastiskt.

Jag ger 1,1 kg lusernpellets och det är ca 1 liter. Vet inte om det kan skilja mellan märken. Jag delar upp det på 2 mål.

Hur mycket du ska ge beror väl på grovfoderanalysen?

1l = 1,1kg vad är det för märke?

Krafft lusern väger ungefär hälften av det.
// Linda

Hur mycket väger ett vanligt mått fyllt med lusern? Vissa skriver att de ger sina hästar 1kg lusern om dagen.. Har ingen våg i stallet..

Vad är ett vanligt mått?

Om du menar sånt större mått som det brukar stå 1kg krafft färdig foder på eller liknande så är det på 1½ liter och vad det väger vet jag inte.

Om du menar ett vanligt 1 liters mått (som för mig är vanligt mått) så väger lusern krafft pellets ca 620gram på min våg

Undrar också vad det är för märke som väger så mycket? Det jag ger väger bara 650g/l

Man kan köpa en billig hushållsvåg, kostar kanske 50 spänn.

Min häst är dräktig och får för tillfället 0,5 kilo om dagen men går in i nionde månaden om en vecka och kommer då att få mer allteftersom det krävs.

Hur mycke man ska ge beror ju på hur höet ser ut! 1 "krafftmått" lusernhack = ca 0,2 kg

Usch nu blir jag osäker och måste provväga i morgon:crazy:

Men det är Kvarnbys jag ger om det är något riktmärke.

När jag gav Kvarnbys har jag för mig att ca 16dl var 1kg.

Såg nu vad jag gjort för 'fel':)

Jag har hemmagjorda mått av typ gamla glassburkar för att enkelt skopa upp rätt mängd på en gång. Hade för mig att det måttet var 5 dl (som jag ger 2 ggr/dagen)= 1 liter. Men det var ju mer än så, alltså ger jag mer än 1 liter för att komma upp i 1,1 kg:D

Det kan nog snarare 1,5 liter.

Nu ger jag bara lite att blanda ut kalk och mineraler med. Förra året åt travaren jag har hemma ca 3 kg lusernpellets om dagen fick inte i honom mer än så.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 663
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 259
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka