Hur mkt lusern vid ett utfodringstillfälle?

M

majja22

Min lilla svårfödda fullblodstjej har nu gått på bete i snart 2 månader. Har hela tiden stödfodrat henne med 1 kg uppblött lusernpellets, och hon har varit kalasfin i hullet! Nu börjar hon dock falla ur, och det går fort! Sen ca 10 dagar tillbaks har jag ökat till 1,5 kg lusern, men det är inte nog.
Jag har bara möjlighet att ge henne extrafoder en gång/dag, och jag undrar hur mycket lusern jag kan ge vid ett och samma tillfälle.
Kan jag ge såpass som 3 kg utan risk för att magen spårar ur? Vill ju inte orsaka kolik...
Eftersom det räknas som grovfoder borde det väl inte vara nån fara? Eller?
Tänkte att det är bäst att fråga, så jag inte gör nåt dumt ;)

Hon väger 525kg,ca.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mkt lusern vid ett utfodringstillfälle?

Du kanske även ska börja stödutfodra med hö, så hon har fri tillgång till hö + betet.

Kornkross är kanon för häsatr som lätt tunnar ut!
Ge 5 liter kornkros under en månad och jag lovar hon går upp=)

Jag rekomenderar inte att du ger mer än 2 kj lusern/kraftfoder per tillfälle.
Har du möjlighet att ge henne extra hö eller för all del halm på betet kan det vara värt att tänka på.

Morotsbiten skrev:
Kornkross är kanon för häsatr som lätt tunnar ut!
Ge 5 liter kornkros under en månad och jag lovar hon går upp=)

Rekommendationerna är att man inte ska ge mer än 300 gr/ 100 kg häst och utfodringstillfälle för att inte stärkelsen ska försura grovtarmen.

Väger hästen 525 kg så kan hon alltså få ca 1,2 kg korn per fodergiva.

När du säger falla ur, menar du hull eller muskler? Jag hade nog satsat på något mer energirikt än lucern, alternativt hällt några dl olja över lucernen. Jag utgår från att hon går kvar på bete?

Lusern är grovfoder även när det är pelleterat o innehåller inte mycket stärkelse, tycker dock ändå inte att man skall ge för mycket i taget.
PL

Jag svarade på Morotensinlägg om att ge 5 liter korn, lusern har jag ingen aning om hur mycket man kan ge. Det är ju inte bra om hon skulle ge hästen för mycket korn eftersom det innehåller stärkelse som går ut i grovtarmen.

Rekommendationerna är att man inte ska ge mer än 300 gr/ 100 kg häst och utfodringstillfälle för att inte stärkelsen ska försura grovtarmen.

Jag skrev LITER och inte kilo :smirk:

1 LITER kornkross väger ca 0,5 KILO så 5 liter är alltså 2,5 KILO.

Så 5 LITER är helt okej för en STOR häst på ca 163 om man vill få den upp i hull!

Svarar alla på en gång.

Hon ska gå kvar på betet, målet är att ha dom ute minst 1,5 månad till. Vi kommer enl. stallägaren att börja stödutfodra med hö när betet börjar bli tunt vilket det inte är än. Som det är nu är det inte aktuellt att lägga ut hö på betet eftersom dom andra hästarna är i mycket gott hull, det är bara min som börjar falla ur :crazy: (som vanligt alltså).
Det är mest hull men även muskler som hon börjar tappa.
Årets slagna hö vore toppen om jag kunde få i henne några kilo av (mkt bra värden), men som sagt är det inte aktuellet att börja ge hö på betet, och inomhus tycker min häst inte att det är intressant med hö. Hon får ju komma in en stund varje dag och jag ger maten efter ridningen. Har då provat med hö men det ratar hon, och jag kan ju inte sitta och vänta där hela natten för att hon ska äta liksom ;)

Men ok, kanske kan jag ge 2 kg lusern och hälla ett par dl olja över? Eller 1 kg lusern och 1 kg kornkross?
Och se vart det leder?

Hon har alltså inte blivit mager på nåt sätt, men vis av egen erfarenhet så går det väääldigt fort när hon väl har börjat tappa.

Och jopp, tänderna är kollade senast i april ;)

majja22 skrev:
Men ok, kanske kan jag ge 2 kg lusern och hälla ett par dl olja över? Eller 1 kg lusern och 1 kg kornkross?
Och se vart det leder?

;)

Om betet är rikligt är det ju troligt att det inte är energi det lider brist av utan proteiner som finns mest i det tidiga gräset. Lusern är ett bättre val än korn ur proteinsynpunkt så ditt förslag med 2 kg lusern spetsat med olja skulle jag välja. HH

Tack! Då kör jag på det!

Jag har ingenstans skrivit att 1 liter= 1 kg

Jag skrev bara att rekommendationerna är att ge 300 gr/ 100 kg häst/ fodertillfälle så även om det är 5 liter så blir det ju förmycket korn eftersom det är lika med 2,5 kg.

Alltså blir det ca 1,2 kg korn hon kan ge sin häst per fodertillfälle och hon har skrivit att hon bara har möjlighet att fodra hästen 1 ggr/ dag så 5 liter korn är alltså för mycket.

Senast ändrad:

Morotsbiten skrev:
Jag skrev LITER och inte kilo :smirk:

1 LITER kornkross väger ca 0,5 KILO så 5 liter är alltså 2,5 KILO.

Så 5 LITER är helt okej för en STOR häst på ca 163 om man vill få den upp i hull!

Vad hade du MVG i sa du???

Ett tips; min svårfödda treåring (50% fullblod) har under sommaren börjat bli jättefin i hull. Har gett honom krafft rehab, och det verkar som att det av ngn anledning fungerar riktigt bra. Han fick under juni månad 1,5 kg/dag, plus ett kilo korn. Då var han konvalescent och stod i boxhage på dagarna. Nu går han på bete och får 0,5 kg rehab + 0,8 kg korn per dag, och går stadigt uppåt i hull :) . Lycklig att se honom lite rund! Han är som din, att när han väl börjar gå ner så går det fort, så nu ska jag ha noggrann koll och öka kraftfodret iom att näringsvärdet i gräset sjunker.
Så, krafft rehab är mitt tips! ett kg av det och ett kg lusern borde inte vara för mkt att ge på en gång.

Jag har faktiskt hört av andra också att just rehab ska vara bra hullmässigt. Kan ju tålas att tänka på :)
Jag tror jag ändå börjar med att öka lusernen till 2 kg och se hur det funkar, annars ska jag ha rehab i åtanke ;)

Ja, det är inte lätt med svårfödda hästar och bete...
Jag vill gärna ha min i lite överhull, eftersom det behövs så lite för att allt ska rasa :crazy:
Min var hyfsat rund och fin (perfekt hull enl. mig), första månaden på betet. Sen fick hon stå inne på nätterna 2 veckor pga en ful och djup sårskada som blev infekterad. Hon hade feber några dagar och åt väl inte riktigt så mycket som hon behöver (trots fri tillgång på hö inne och bete dagtid) - och vips så tappade hon massor i hull :(
Efter dessa 2veckor fick hon gå ut på bete dygnet runt igen och åt upp sig, men nu går det stadigt nedåt igen, vilket jag måste förhindra :smirk:

Ibland kan jag önska att jag hade en häst åt det mer lättfödda hållet. :cool:

Senast ändrad av en moderator:

En mer lättfödd häst vore helt klart önskvärt, iaf ur ekonomiksk synpunkt... Samtidigt är det skönt att kunna ge fri tillgång på grovfoder utan att oroa sig för övervikt, som ju inte heller är bra. Ffa inte på unga hästar.
Min var fin i hull i maj, sen gick han ner rätt mkt i början av konvalescensen (opererade bort lös benbit), ffa då han stod på boxvila vilket tog rätt mkt på honom psykiskt. Han åt bra och fick beta en timme per dygn, men han rasade ändå. När han fick gå ut i liten hage på vall blev det bättre, och nu går han på ganska magert naturmarksbete, men det finns gott om det. Och som vädret varit nu kommer det nog räcka långt in på hösten :) .
Vad det är i rehaben som gör det bra vet jag ej, men det verkar funka bra. Det är ju hög fetthalt i, och mkt e-vitamin vilket ju har positiv inverkan på musklerna

Jo, den stora fördelen med en svårföding är ju just att det är sällan hästen behöver stå utan mat. Kan tyvärr inte ha min på helt fri tillgång vintertid pga stallrutinerna (i hagen), men från det att hon sätter sin fot i stallet vid insläppet tills hon kommer ut på morgonen så har hon mat. Och det är jag glad för faktiskt, inte ofta hon står hungrig ;)
Och nu pratas det faktiskt om ev. fri tillgång på hösilage i hagen till vintern, vilket jag välkomnar STORT :bow:

Nackdelen är just det eknomiska, det vore ju trevligt om plånboken kunde få en liten lättnad åtminstone nångång, som på sommaren. Men det är inte meningen om man har fullblod :p :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 126
Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 862
Senast: Fille
·
Foder & Strö hejsan jag skulle kolla vad man kan ge för foder till en väldigt svårfödd häst hon får just nu 3,5 L groov 125 om dagen plus 1,5 L...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat