Hur mkt hö i hegen?

L

linabergmer

Våran hästar har gått i en gräs hage, typ bete, fast nu har dom betat upp allt gräs. Vi lade för ca 10 dagar sen in lite hö i hegen som dom inte ville ha, men för 3 dagar sen var det uppätet och när vi ger dom mer så äter dom med god aptit. Dom får kanske 1,5 kg morgon och samma på kvällen.

Hur mycket är rimligt att ge dom ? Hö alltså, så svårt att veta.

Tack på förhand // Lina
 
Får de 1.5 kg var morgon o kväll... eller är det flera hästar som DELAR på det?

Våra fyra hästar, går i gräshage på dagarna och på stall på nätterna. De får ca 6 kg hö VAR per dygn. Den hage som vi haft som "beteshage" är nu nerbetad, så nu går de i "vårvinterhagarna" där det vuxit upp någon dm igen...

Men som du säger, det är himla svårt att måtta hur mkt de behöver. Min häst äter upp vartenda höstrå. Men de andras hästar har ofta ngt/några kg kvar i boxen vid utsläpp/nästa fodringstillfälle.
 
Våra får ungefär samma mängd som på vintern, lite mindre kanske. De äter upp det de vill ha. Om hagen verkligen är nedbetad behöver de säkert med hö än 3 kg om dagen (beroende på hur stora de är förstås!).

Våra ( st: 1 d-ponny, två stora) får:
morgon ca 4,5 kg
lunch ca 6 kg
em ca 3 kg
natt (står på stall) individuellt (2,3, resp 4 kg)


De har så att de kan gå och plocka hela dagarna, men inte äta sig mätta. När de går i hagar med mer gräs får de lite mindre hö.
 
Okey, dom får alltså 3kg var per/dygn nu.. kanske ska öka lite då..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 028
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 362
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp