Hur mkt hö till åring?

valentine

Trådstartare
Hur mycket hö / hösilage brukar ni ge era åringar? Även om de har fri tillgång, så hur mycket uppskatningsvis äter de per dag?

Sv: Hur mkt hö till åring?

Hur mycket hö / hösilage brukar ni ge era åringar? Även om de har fri tillgång, så hur mycket uppskatningsvis äter de per dag?

Jag läste någonstans att de ska ha lika mycket mat som 1-åringar som de beräknas äta när de är vuxna. Fri tillgång är nog bäst, räkna på 10 - 15 kg, det blir en del spill.

Sv: Hur mkt hö till åring?

*kl*

Fast min åring kom jag ganska snabbt fram till att det inte räckte, hon låg mellan 16-20kg. Vanligtvis var det 16 kg, men under dom kallare dagarna under vinter blev det närmare 20 kg.
Men det beror ju också på ras och beräknad vuxenstorlek.

/Camilla

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 552
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka