hur mkt hö ger min mark?

SiZo

Trådstartare
Hejsan, jag är på vippen att arrendera en åker som är ca 2,5 ha, jag vill veta hur mkt jag kan få ut av den, i form av hö då... räkna med ett dåligt år och ett jätte bra så jag vet ungefär hur stor skillnad det blir...

är det någon som kan svara på nästa fråga oxå så skulle jag bli glad, vad kostar det att slå och göra balar och allt sånt av det oxå...

det jag vill veta är alltså om jag tjänar på att arendera eller om jag ska fortsätta köpa hö av närmsta bonde...

Sv: hur mkt hö ger min mark?

Vallodling brukar inte "bära sig". Det är mycket svårt att beräkna hur mycket du kan få ut eftersom det beror på markens beskaffenhet, näring, fukthållande förmåga, dränering...
Du kan odla vall ett antal år men sedan bör du plöja, odla något annat (havre/korn) under något år för att bli av med fleråriga ogräs. Jag räknar i nedanstående med att du sår renbestånd.

Grov kostnadskalkyl (3-årig vall):

Höstplöjning (2 tim)
Harvning/Sådd (2+1 tim)
Vallfrö 3000:- + moms
Ingen eller mycket liten skörd första året (Putsning av vallen 2 tim)
två skördar år 1 (slåtterkross 2+2 tim, vändning 2+2 tim, strängning 1+1 tim, pressning/transport tid och kostnad beror på metod)
Samma år 2 och 3 som för år 1
Därefter plöjning och havre under ett år. Gödning ska köras ut här.

Räknar du med att ge 300-700 kronor plus moms för inhyr bonde som kör de timmar jag angivit ovan så har du siffror att utgå från. Kalkylen går inte ihop utan att räkna med EU-bidragen. För vår del räknar vi med ett årligt EU-tillskott för åkermarken med 1700-2100 kronor/ha. Kostnader för redskap och diesel gör att det är tveksamt att arrendera biten om du inte har EU-bidrag och tillgång till egen maskinpark. Hur gör du det året som du odlar annat?

Senast ändrad:

du har inte skrivit hur mkt den hö marken kan ge???

jag har alltså ingen anning, handlar det om 1 ton eller 100 ton???

hallå hjälp mig lite....
självklart förstår jag att det inte går att ge ett exakt bud, men ungefär mellan tummen och pekfingret

hallå hjälp mig lite....
självklart förstår jag att det inte går att ge ett exakt bud, men ungefär mellan tummen och pekfingret

hallå hjälp mig lite....

hallå hjälp mig lite....

hallå hjälp mig lite....

hur mkt ungefär?? är det ingen som vet det??? jag söker inga exakta siffror

om jag får gissa hejvilt själv... så...
Mer än 1 ton men mindre än 100 ton, Kanske 50-80 ton.... (per år)

Men här får nån mer kliva in och bedömma mina siffror...

Vi har köpt mark och kommer ha 2,3 ha åker att odla, den är uppdelad på 3-4 åkersplättar så att varje plätt kan vila ett år i taget, och vi kan ändå få in hö och ensilage varje år. Året då marken vilar från vall, så kommer vi ta havre, så att vi får halm till att strö med.

Nästan omöjligt att svara på hur många ton man får ut. Det går att odla högintensivt med 3-4 skördar per år men samtidigt mycket höga kostnader för kvävegödning. I andra ytterligheten långliggande vall med en skörd samt efterbetande djur.

Vi kör närmare det senare alternativet och då rör det sig om några ton per ha men då är marken väldränerad med bra fukthållande förmåga. Räknar med ett självkostnadspris på 160-200 kronor per hösilagebal (rundbal). Hö blir mycket dyrare att producera på grund av den stora arbetsinsatsen. Visserligen slipper man kostnaden för plasten men att köra torkar med dagens elpriser är inte heller billigt.

Fördelen med att odla själv är att man kan anpassa fröblandningar så man får ett smakligt, högkvalitativt foder som visserligen ofta ger lägre skördevolym. Men jag väljer hellre mindre mängd eftersom jag inte är tvungen att leva av mitt jordbruk.

vi fick ca 640 balar hö (á 10kg) på ett hektar vall, en skörd
För vallfröt betalade vi 625kr. (vi sådde själva)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 990
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka