hur mkt hjälper täcke?

blizz

Trådstartare
Om man vill hejda vinterpälsen litegrann, hur mkt hjälper då egentligen att ha hästen täckad?

Sv: hur mkt hjälper täcke?

Antagligen olika från häst till häst.

Men det handlar nog om att börja i tid.
Har hästen redan börjat satt päls gör det nog marginell skillnad.

jag tycker inte att det hjälper så mycket, tar väl någon vecka längre om man börjar täcka dem tidigt, typ slutet av aug.

Jag har då alltid trott att pälssättningen beror på ljuset, men det kanske inte är så?

Är det någon som vet, på riktigt, som dessutom har källor på sina påståenden?
Så att vi kan reda ut detta en gång för alla :D

Om man vill hejda vinterpälsen litegrann, hur mkt hjälper då egentligen att ha hästen täckad?

Hej!

Har du hästen täckt året runt så får den inte vinterpäls, förutsatt att du har ett täcke som är tjockt/varmt nog för vinterns temperatur.
Vill du inte ha hästen täckad året runt utan bara hindra vinterpälsen så måste du nog börja lägga på ett täcke redan i början av juli. Många hästar säter ju pälsen till slutet av september eller början av oktober och har då oftast redan börjat i juli.

Sedan beror vinterpälsen, när och hur mycket, kvalitén och så vidare på bl.a. solljuset, temperaturen, rasen, individen, motionen och maten. En vältränad häst som får tillräckligt med bra foder sätter pälsen senare än en otränad häst.

Det finns massor av vetenskapliga artiklar om detta. Kanske hittar du ett flertal på Hippocampus hemsida.

Tror som det redan skrivit i tråden att det beror mkt på solljuset. Vet att en del har sina stallar tända länger på kvällarna på hösten för att "lura" pälssättningen.....

Håller med, att börja täcka hjälper föga, det har med soljus, foder och hormoner att göra. Hästen hälsostaus. Ett täcke står sig slätt gentemot detta :D
Dessutom sägs det att året inna sätter nästa års päls..om det stämmer vet jag inte.
Men jag har haft såpass många hästar att jag sett att täcken inte har med pälsen att göra./ ca 450 st)

Jag tror faktiskt inte att ett täcke kan hindra hästen från att sätta vinterpäls.

Däremot upplevs pälsen som kortare, slätare och mer lättskött om den tyngs ner av ett täcke dygnet runt. En häst som går otäckad reser ju pälsen och blir mer fluffig när det blir kallare, det kan ju inte en täckad häst göra. :idea:

Så för att hindra hästen från att bli alltför varm och svettig vid träning tror jag att man måste raka den, alltså rent mekaniskt ta bort pälsen, inte bara tynga ner den med täcke.

Blizz:
Börjar du täcka innan pälssättningen är igång så hjälper det mycket. Börjar du "för sent" gör det ingen stor skillnad. (När pälssättningen drar igång beror förstås på vart i landet du bor.)
Jag har gjort så på många hästar tidare och det blir inte i närheten av den vinterpäls de har otäckade.
Jag ser att många här är skeptiska till att det hjälper, men det gör det verkligen. Jag har börjat täcka i september. (värmland)

Senast ändrad:

*kl*

Hoppas någon kan hjälpa mig.
Min dam e fortfarande korthårig, hon fäller ytterst lite. Om jag täckar henne med ett tunt regntäcke nu, skulle det göra någon skillnad för vinterpälsen då, än om jag inte täckade henne? Om det inte gör någon skillnad, att jag likagärna kan strunta i täcket, är det inte så då att man kan ha hästen otäckad hela vintern om man så skulle vilja?

Jag är övertygad om att det hjälper.
Täcker min häst sedan några veckor tillbaka och hoppas på att det ska bli så lite päls som möjligt..
Ju längre jag kan vänta med klippningen desto bättre.

Visst kan du ha hästen otäckad hela vintern om du vill. Bara hästen sätter ordentlig vinterpäls. Det är ju lite individuellt, men prova får du se. Jag har min otäckad året runt. (hon får ett ofodrat regntäcke på sig om det regnar och jag ska rida så jag kan sadla torr häst bara)

Nej men, jag undrade bara.. egentligen.. Min egentliga fråga var om ni tror det skulle göra någon skillnad att börja täcka henne med tunt täcke nu, eller strunta i det?

Min personliga åsikt är att om man vill att hästen skall ha mindre päls, då klipper man den. För att täcke skall ha någon som helst effekt på mängden vinterpäls (vilket ju är omdiskuterat), måste man som alla säger börja i tid, och det innebär i de flesta fall att börja medan det fortfarande är varmt ute. Och det tycker jag, för hästens bekvämlighets skull, inte är OK! Man vill ju minska mängden päls för att hästen skall svettas mindre, torka fortare osv när den tränas, och då är det väl knappast OK att den behöver gå och svettas i hagen heller?

hästen behöver inte svettas i hagen bara för att den har täcke... du vet, det finns tunna täcken också.

ts: beror på hästen. jag har en som sätter ytterst lite och en annan som sätter björnpäls och sen en mittemellan. dom täcks, fodras etc på samma sätt.

Nej jag håller helt med dig, att man inte ska börja täcka då det är varmt ute. Därför undrade jag om det skulle göra någon skillnad NU såhär på höstkanten..

Nej jag håller helt med dig, att man inte ska börja täcka då det är varmt ute. Därför undrade jag om det skulle göra någon skillnad NU såhär på höstkanten..

Jag tror inte det. Visserligen gör ju ett tunt utegångstäcke så här års ingen skada heller, men om syftet är att få mindre päls, så tror jag att det är kört... Varför inte klippa?

hästen behöver inte svettas i hagen bara för att den har täcke... du vet, det finns tunna täcken också.

Jag är fullt medveten om att det finns tunnare täcken. Men att överhuvudtaget börja täcka hästen från mitten/slutet av sommaren för att den skall få mindre vinterpäls, det tycker jag är högst tveksamt.

Min häst svettas definitivt av även tunnare täcken i augusti och september, då han börjar sätta tjockare päls i mitten av augusti. Så jag tycker det är snällare att klippa honom (får han vara oklippt svettas han bara av att gå in i stallet på sensommaren/tidiga hösten).

Om hästen BEHÖVER täcke är det en helt annan sak. Det kan ju vara att den är känslig för att bli blöt/kall, är i dåligt hull eller så. Men då är det ju bara en "sidoeffekt" att det kanske blir lite mindre päls. Som jag sagt förut så tycker jag att om målet är att minska mängden päls, så klipper man hästen.

Nu har de flesta hästar redan börjat sätta vinterpäls, så det är kanske försent med att börja täcka för att få mindre vinterpäls nu.
Började täcka min i början på augusti, i sommar gick han med flugtäcke vilket jag tycker hjälpte mot vind och regn, så han har knappt satt någon päls alls :D Nu går han med ett 200 grams täcke, och det är inte för varmt för honom.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 377
Senast: Stergo
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp