Hur mkt hantera annans häst?

arabia

Trådstartare
Jag delar stall hop med en annan. Hennes står inne nattetid (3 ston o en hingst). Alla mina går på lösdrift förutom min hingst. Hennes ston går i hagen intill mina lösdriftshästar. Vi delar på in o utsläpp varje dag. Nu har jag ett stort problem med att få in ett av hennes ston, går bara inte att fånga, hon har tom sprungit ur sin hage o igenom staketet till mina lösdriftare.

Hur mkt ska man utstå med en sådan häst? Ägaren själv ser inte det som nått problem då hon aaaaaaaaaaaaldriggggggggggg haft några problem med att fånga henne. Jag har varken tid o lust att springa o jaga nån annans häst i timmar, har provat foderhink varianten o det fungerade ett par gånger o inte mer. Vill inte ha det så här mer iaf.

Sv: Hur mkt hantera annans häst?

Det där är alltid svårt.

Igentligen finns det inte så mycket att göra. Antingen bita ihop och fortsätta som nu eller helt enkelt säga till ägaren att jag tar inte in din häst innan hon går att ta in som en "normal" häst.

Kan hon inte gå på lösdriften?

Är ni stallansvariga båda två? Dvs har ni lika stor bestämmande rätt båda två?

Sen kan det ju faktiskt vara så att hon aldrig har problem med hästen. Vissa hästar blir ju väldigt misstänksamma om någon annan plötsligt skall hantera dom.

Tyvärr kan hon inte gå i lösdriften då hon lever jäkel där, låter inte dom andra gå in i liggahllen eller ens närma sig hösilagebalen. Hon gick i lösriften tidigare men vi var tvugna att byta hage till henne

kan ni inte göra en deal?

Har inte häst:devil: blivit infångad på säg e halvtimme så får ägaren komma och ta in själv, alternativt får den sova under stjärnorna.
Serveras det smaskens i krubban, brukar de lära sig rätt fort.

Det serveras massa smaskens i krubban, men det hjälper tyvärr inte

Låter som att den hästen trivs ute :laugh: Ska ni testa att låta den sova ute en natt? Det gjorde min kompis med hennes islänning som kunde vara helt omöjlig ibland. Han såg det som en lek att bli jagad, men matte blev less å bara lämnade honom en kväll. Snacka om snopen häst! Han blev betydligt lättare att ta in på kvällen efter det. Och han tyckte inte speciellt bra om att vara i stallet.

Hon har fått sova ute i natt, får se om hon kommer fram nu när jag ska dit o morgonfodra

Hon ska inte in och få mat nu bara. Det serveras vid intag på kvällen. Förutom hö/enilage givetvis.

Det gick inte att komma nära henne nu på morgonen heller, tyvärr kan hon inte gå ute dygnet runt i den hagen för där finns ingen tillgång till varken träd eller ligghall. Hon fick iaf sitt hösilage o kompisarna kom ut til henne oxå

Klart hon måste in. grejen är ju att de efter en elelr två nätter brukar inse att det faktiskt är smartast att komma vid insläpp.

OM de nu har något mellan öronen vill säga:p:D

Måste ni ta henne för att hon ska komma in i stallet?

Min förra häst var omöjlig att fånga i hagen. Vi gjorde insläppet från hagen så att hästarna kan gå själva in i stallet och då löstes problemet. När kompisen var inne, dörren öppen och krubban full gick han själv in i sin box.

Lycka till!

Vi har en häst som vi aaaaldrig har problem med att fånga.
Men vi hade det förut, och gör man på "fel" sätt så blir det svårt även idag.
Jag skulle aldrig begära av någon annan att de jagade honom (tvärtom är det förbjudet att göra det) går det inte på en gång så får man låta det vara.
Han går på lösdrift bland annat av den anledningen att det finns risk att folk kanske inte kan få in honom.

Jag anser att ägaren får lösa det på annat sätt helt enkelt.

Vi gör så att kommer inte hästarna in när det är dags så får de helt enkelt gå ute. De lär sig på en gång kan jag säga... Vi kan inte jaga 5 hästar i en hage som är 1 km lång varenda dag.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: jemeni
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 581
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama