Hur mkt gödning ? ?

Sv: Hur mkt gödning ? ?

Om du bara ska använda konstgödsel så bör du ha ett NPK-gödselmedel (kväve, fosfor och kalium) Om du kör ut ren dynga åxå så bör det räcka med kväve ev.även svavel. Men kör man ut skit på vall så förutsätter det ju att man har flytgödsel.
Har man NPK så blir det c:a 300 kg/ha.
Om det är en förstaårs vall så klarar man sig med kväve eftersom man oftast kört på så mycket skit att det räcker med det PK som finns i marken.

Kicki :)

Nån som vet hur mkt gödning det går åt till ca 3 ha vall ??
Det beror på...

Vallodling kan bedrivas på olika sätt beroende på vad man vill åstadkomma. Några exempel:

Extensivt med endast en förstaskörd och återväxten betas. Vallen ligger oftast under ett antal år och plöjs upp främst för att bli av med flerårigt ogräs. Ingen eller mycket litet gödning man använder istället inblandning av kvävebindande växter.

Normalintensiv med två skördar per år eller om man vill ha en ren gräsvall utan klöver eller käringtand. Här krävs ett kvävetillskott. Ger man mycket kväve så brukar gräset öka och klövern minska.

Högintensivt med 2-4 skörar per år så krävs ofta en kraftig gödning och man brukar lägga om vallen ofta.

Vi kör själva efter den första modellen eftersom vi vill ha ett mer fiberrikt hösilage som passar bättre till häst. Det slås någon vecka efter det att grannarna (som är ko-bönder) tar sitt ensilage. Återväxten betas av får och häst. Det finns en liten filosofisk tanke med att inte tillföra exempelvis konstgödning eftersom det ökar mängden tungmetaller i marken. Det är nog mest en larvig naturvårdstanke jag har...

Vi brukar räkna med ca 300 kg/ hektar. Det är max gränsen för oss och det brukar bli lite mindre. Då tar vi första och andra skörd.

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 554
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag funderar på att köpa en spridare att dra med fyrhjulingen. Budget max 5000 kr. Vad är vettigt för de pengarna? Det finns ju spridare...
Svar
10
· Visningar
338
Senast: warg
·
Hästmänniskan Är jag för stor för d-ponny?? Är ca 172 och väger ca 68 kg.
Svar
13
· Visningar
1 285
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 055
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar