S
summerday
ponnyn är i full tävlingskondition(hopp)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du kan räkna ut ts-halten själv. väg upp exakt 200 gram ensilage (200 gram är en ganska lagom volym för att kunna stoppa in i mikrovågsugnen) Lägg ensilaget på ett fat i mikrovågsugnen och sätt på. efter en halv till en minut tar du ut tussen, och väger den. Stoppa in den och kör i någon minut. Upprepa vägningen. När du gjort det några gånger och vikten på ensilaget inte längre ändrar sig så har du fått ut i stort sett allt vatten = bara ts är kvar. Låt säga att ensilagetussen före vägde 200 g. när du torkat klart ensilaget väger tussen 100 gram istället. Det betyder att hälften av den ursprungliga tussen bestod av vatten = ensilaget har en ts-halt på 50%.Jag lånar denna tråden lite tänka jag.
Jag hämtade hem min foderhäst igår och han har tidigare fått ca 5 kg hö och kommer nu gå över till ensilage. Vad är förhållandet mellan hö och ensilage? Hur mycket ensilage motsvarar 5 kg hö?
Jag vet att det är jättesvårt att säga men det måste ju finnas nåt ungefärligt...
Men ta reda på ts halten då. Är ju bara att torka det i ugnen så får du snabbt reda på hur mycket mer du ska ge. Det går inte hålla på att gissa hit och dit. Varför inte ta reda på sådana grundläggande saker själv ?