hur mkt ensilage till en d-ponny?

Sv: hur mkt ensilage till en d-ponny?

När manköper silaget brukar man få reda på hur mkt torrsubstans det är i, dvs hur mkt mat som blir kvar när allt vatten räknats bort. Det är olika i olika silage, en del är det mest vatten i och andra är torrare och ger mer mat per kilo silage.

Man kan ta hästens viktdelat på hundra och dela med TS-halten i procent, gånger 1,2 så får man en minimisiffra på hur mkt silage hästen behöver per dag. Sedan kan man ge mer om hästen behöver det för att slippa ge så många kilo kraftfoder.

Inte så lätt svar kanske, men så är det. Det brukar bli ca 8-16 kilo för en ponny på 400 kilo helt beroende på hur torrt eller blött silaget är.

Jag lånar denna tråden lite tänka jag.
Jag hämtade hem min foderhäst igår och han har tidigare fått ca 5 kg hö och kommer nu gå över till ensilage. Vad är förhållandet mellan hö och ensilage? Hur mycket ensilage motsvarar 5 kg hö?
Jag vet att det är jättesvårt att säga men det måste ju finnas nåt ungefärligt...:confused:

Jag lånar denna tråden lite tänka jag.
Jag hämtade hem min foderhäst igår och han har tidigare fått ca 5 kg hö och kommer nu gå över till ensilage. Vad är förhållandet mellan hö och ensilage? Hur mycket ensilage motsvarar 5 kg hö?
Jag vet att det är jättesvårt att säga men det måste ju finnas nåt ungefärligt...:confused:
Du kan räkna ut ts-halten själv. väg upp exakt 200 gram ensilage (200 gram är en ganska lagom volym för att kunna stoppa in i mikrovågsugnen) Lägg ensilaget på ett fat i mikrovågsugnen och sätt på. efter en halv till en minut tar du ut tussen, och väger den. Stoppa in den och kör i någon minut. Upprepa vägningen. När du gjort det några gånger och vikten på ensilaget inte längre ändrar sig så har du fått ut i stort sett allt vatten = bara ts är kvar. Låt säga att ensilagetussen före vägde 200 g. när du torkat klart ensilaget väger tussen 100 gram istället. Det betyder att hälften av den ursprungliga tussen bestod av vatten = ensilaget har en ts-halt på 50%.

Sedan beror det ju på vad höet innehöll för näring jämfört med vad ensilaget innehåller för näring. Men för att göra det enkelt... En mycket vanlig torrsubstanshalt hos ensilage som används till häst är runt 60%, så 5 kg hö motsvarar då ungefär 8 kilo ensilage. Men som sagt, nästan helt omöjligt att säga sådär generellt egentligen...

Men ta reda på ts halten då. Är ju bara att torka det i ugnen så får du snabbt reda på hur mycket mer du ska ge. Det går inte hålla på att gissa hit och dit. Varför inte ta reda på sådana grundläggande saker själv ?

5 kg hö, är det en ponny ? beror ju på ts halten hur mkt hösilage som behövs...

Men ta reda på ts halten då. Är ju bara att torka det i ugnen så får du snabbt reda på hur mycket mer du ska ge. Det går inte hålla på att gissa hit och dit. Varför inte ta reda på sådana grundläggande saker själv ?

Givetvis går det inte att gissa men det måste vara tillåtet att fråga. Och jag anser att jag tar reda på det själv, jag frågar ju! Det måste även vara tillåtet att inte ha totalkoll på allting direkt. Väldigt onödigt inlägg...

Det är en islandshäst och jag ska kolla ts-halten direkt när jag kommer hem! Tack så mycket för tipsen!

Det handlar inte om totalkoll, utan en grundläggande kunskap. jag menar, ensilage har ju hur olika ts halt som helst...så gissar måste du nog bäst kunna göra själv. Det är ju ungefär som att fråga, vad väger det eller det, istället för att knalla ut och köpa sig en våg.

Skulle nog säga 10 -14 kg ,(beroende på ts halten , och storleken på din häst) jag gissar att islandshästar är runt typ 140 ?
Bäst är ju fri tillgång på grovfoder...

Okej, han är ca 135 cm. Fri tillgång hade givetvis varit det bästa. Men han går med en häst som inte tål ensilage men tycker det är väldigt gott så det fungerar inte riktigt. Då får de gå i separata hagar och jag tror de trivs bäst tillsammans.:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka