Hur mkt betyder att kotan ej håller i trav!HJälp från er kunniga!

Sv: Hur mkt betyder att kotan ej håller i trav!HJälp från er kunniga!

som fyraåring har den väl inte hunnit dra på sig så mycket slitskador? att den inte håller för travet behöver väl inte betyda att den har problem med kotorna ? .. fattar inte frågan..

Hej hej. Det finns massor av f.d. travare som blivit ridhästar. Och bra sådana också. Ta kontakt med ridtravareföreningen så får du svart på vitt. Jag tycker det är bra gjort av dej att ta hand om en travare. Jag blir glad varje gång jag hör talas om travare som får fortsätta leva ett gott liv hos någon som bryr sej om hästen. Jag önskar dej lycka till, varesig det blir den här eller ngn annan travare. Är kotorna röntgade? Vad har man hittat då? Finns det någon behandlingsjournal så man kan se vad som är gjort med hästen?

Nu köpte jag aldrig denna hästen..men saken var att den svullnade eller blev varm i en framkota när dom gjort snabbjobb med den..allså höll den inte för travet..då det är mkt tuffare o mer slitsamt, intensivt..än "vanlig" ridning...så jag menade!

Jag letar fortfarnde häst..o hittat en nu..som inte heller håller för travet..men nu handlar dte om ett knä som strulat..så jag e fortfarande lite i samma sits..så fortsätt svara..intressant att veta iaf!=)

Hellre kota än knäproblem, rent spontant.

Men det beror ju på vad du tänkt, om du vill hoppa så skulle jag inte rekommendera en sån. Samtidigt beror det ju på VAD som är problemet. Jag skulle absolut röntga för att se att det inte finns pålagringar om de inte kan visa upp en skapligt färsk bild.

Hej!
Jag har en pigg och ursnygg 21 åring som funkar nästan som vilket halvblod som helst i dressyren... Lite svårt för samlad galopp bara, men han gick på travet tills han var 10 år också! Visserligen bara startad 35 ggr, men tränad!
Togs av banan pga hälta enligt hans papper.
Inga problem från 1996 tills 2002 då röntgenplåtarna visade förändringar på ena hasen, spatt. Vi hade inte märkt någonting, det var vid en av våra årliga "säkerhets-undersökningar" på klinik i samband med vaccination och tandkoll som detta upptäcktes. Har haft kotledsinflammationer nån gång sen dess, men alltså aldrig innan!

Tittar ofta på annonser, (för skoj skull, nån gång om massa år :smirk: , blir väl en ny häst aktuell) och priserna på halvbloden är ju absurda! Blir nog ett varmblod igen!
Jag kan varmt rekomendera den rasen! Aldrig några problem! Super psyke, positiva, lättlärda och arbetsvilliga!
Min gamla travare går bättre i dressyren än många av "ridhästarna" i vårt stall...

ett förslag, det finns hur många travhästar som helst som slumpas bort efter dåligt kval, så satsa på en häst som är hel och frisk istället.

Jag köpte aldrig denna hästen..fick en kanonpålle iaf:)tack för alla åsikter o svar!

Liknande trådar

S
Trav Jag har sysslat med ridning sedan ca 25 år. Utbildad hästskötare och hästmassör. Tävlar i hoppning, dressyr och körning i lätta klasser...
Svar
9
· Visningar
1 552
Senast: snowbell
·
Hästvård Min ena grabb (vbl 14 år gått på travet tills för 3 år sen) har fått gallor i kotorna.. :S på alla fyra.. det är jämt bak men lite mer...
Svar
5
· Visningar
755
Senast: Jaxonmaxon
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 971
Senast: frittan
·
Hästvård Långt. Finns det något hopp för min häst?? :confused: Jag har en 8-årig valack som gjort ngr få starter på galoppen som ung. Hos mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 214
Senast: mvz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar