Hur mkt betar en häst på 5 timmar?

milly

Trådstartare
Hur många kilon ungefär tror ni en häst sätter i sig på 5 timmar? GRÄS alltså och i torrsubstans då.
Det måste ju bli mindre än vad de äter hö TS på samma tid... gräs innehåller ju så mkt vatten så även om de betar konstant under 5 timmar så blir det väl inte mer än max 4-5kg TS de hinner få i sig??
 
Sv: Hur mkt betar en häst på 5 timmar?

Är det inte någon som vet!!??
Jag vill oxså vet hur mycket dom får i sig på 5 timmar. Det är skit svårt att räkan på hur mycket hö man ska ge.
 
Sv: Hur mkt betar en häst på 5 timmar?

Den betar ju iaf 2h i sträck sen vilar de ju en stund o sen 2h igen..så d blir ju en del..sant är ju att de får i sig mindre TS än om de skulle äta hö...
 
Sv: Hur mkt betar en häst på 5 timmar?

Givetvis får de i sig mera ts som ju betyder torrsubstans. Jag tror personligen inte att man kan räkna på det här sättet. Gräset de får i sig just nu är oerhört näringsrikt och kan inte jämföras med hö eller hösilage. Därför tror i varje fall inte jag att de behöver så mycket. Det är nog omöjligt att säga hur mycket en häst betar i timmen. Beror nog på vilken sorts häst och hurdan tillgången på gräs är. Jag har hört (genom Kraffts foderrådgivare) att en halvblodsvalack behöver klämma i sig fyrtio kilo gräs på ett dygn! Någon som har någon kommentar?
 
Sv: Hur mkt betar en häst på 5 timmar?

Korrigerar mig själv när det gäller torrsubstans. Kolla andra tråden (finns en länk ang bete). Den svarar på många frågor.
 
Sv: Hur mkt betar en häst på 5 timmar?

Ylva86 skrev:
Gräset de får i sig just nu är oerhört näringsrikt och kan inte jämföras med hö eller hösilage. Därför tror i varje fall inte jag att de behöver så mycket.

Men hästen i det här fallet ska gå på gräs bara 5-6timmar/dag första månaden och övrig tid fodras med hö. Han kan ju inte leva på de 5-6timmarna han får gå på gräs - hur näringsrikt det än är. Om inte annat så måste ju tuggbehovet tillgodoses övrig tid på dygnet också.

Normalt får han 8kg grovfoder (hö plus lusernhack) så då räknade jag på att han får i sig MAX 4-5kg på de 5-6timmarna och får då 4kg hö övrig tid på dygnet ( tex till natten när de står inne ca 12-13timmar). Eller borde man ge mer??
 
Sv: Hur mkt betar en häst på 5 timmar?

Det kan man nog inte räkna ut direkt. Det beror ju mycket på hur långt gräset är, om hästen kan stoppa munnen full hela tiden eller om den får gå och pilla. Om det bara är gräs eller andra växter som hästen ratar..

Malu
 
Sv: Hur mkt betar en häst på 5 timmar?

Om man läser i den andra tråden så låter det som att de med en god grästillgång kan få i sig ca 1 kg hö (motsvarande) i timmen. Jag tror att det låter bra som du säger med 3-4 kilo i stall. Själv får min store kille ungefär så. Jag ger mindre på morgonen (om de kommer ut meddetsamma kan man säkert skippa morgonhöet). Kanske din häst också står på halm. Då får den ju tuggbehovet uppfyllt i alla fall (det får min).
 
Sv: Hur mkt betar en häst på 5 timmar?

Nej dessa hästar står på spån så jag tycker att 4kg borde han få minst under övrig tid för att magen och psyket ska må bra... (det är kompisens häst det handlar om). Det är en 600kg kallblodstravare.
 
Sv: Hur mkt betar en häst på 5 timmar?

spelar det så himla stor roll egentligen? vad jag har förstått så mår dom ju bäst i att ha fri tillgång till grovfoder då dom själva avgör hur mycket som e lagom. och man märker ju att om dom har fri tillgång till grovfoder hela tiden så smäller dom inte i sig allt utan lämnar när dom inte e hungriga och kan alltid ha något att tugga på precis som i det vilda. våra hästar lämnar hö och då är det ju bara att ge mindre.
 
Sv: Hur mkt betar en häst på 5 timmar?

Ja allra helst ska de ju ha fri tillgång, du har alldeles rätt i det, och det ÅRET OM så klart, men det vill inte dessa hästägare ge, särskilt inte stallägaren (det handlar inte om mig/min häst). Det handlar också om att spara in på ekonomin...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 052
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp