Hur mkt är det OK att göra med andras häst?

pimy

Trådstartare
Litet dilemma här, angående vad det är okej att göra på en häst som inte är ens egen...

Historien:

Familjen A har en häst, 1 (hbl) kan vi kalla den, som de pga sjukdom inte kan rida själva. Fam B tar hästen på foder över vintern och hoppas på att få köpa den, men inget är utlovat. Fam B har klipper man, svans och pannlugg på hästen, vilket fam A inte tyckte var så vackert, samt att de inte frågade fam A om det var ok först, vilket gjorde kvinnan i fam A besviken. Fam A blir friska och tar hem sin häst igen och tar hem en häst till på prov, häst 2. Fam B är jättevälkomna att rida häst 1 och 2 om de vill, de får ta med hästarna till ridhuset eller rida hemma hos fam A, rätt fritt. Efter ett tag inser väl Fam B att de inte kommer att få köpa häst 1, och inriktar sig istället på häst B, ifall det inte skulle funka med den hos fam A. Fam B tar sig ännu en gång friheten att klippa häst 2 (hbl), som inte ens köpts av fam A än, utan vara var på prov där. Fam a bestörta då det såg förslräckligt ut i deras ögon, manen stod rätt upp när det blåste och delade sig i mittbena. Inte speciellt vackert med andra ord. Häst 2 funkar bra hos fam A och de köper honom. Efter ett par månader börjar häst 1 och 2 att tjafsa i hagen och häst 1 blir rätt hårt åtgången med bett av häst 2 samt får inte äta ifred. Häst 1 är lite nervös av sig och visar tendenser på att snappa luft när han blir stressad. Fam A börjar fundera på att sälja häst 2, och hör då med fam B om de vill ha honom fortfarande. Fam B tar hästen hem till sig på prov. Efter några dagar åker fam A för att hälsa på häst 2 och höra hur det går, och får då se att hästen återigen har blivit klippt så manen står rätt upp i vinden, en knapp handsbredd lång. Fam A blir arga, då fam B faktiskt inte har bestämt sig för att köpa hästen, de tycker inte att det är OK att fam B klipper deras hästar när de två ggr tidigare sagt att de inte vill ha det så. Fam B blir sura och avblåser hela den eventuella affären och häst 2 kommer hem till Fam A igen. Fam B är jättesura på fam A, medans fam A inte tycker att de gjort nåt fel utan tycker att det är oacceptabelt att deras hästar flera ggr blivit klippta utan deras medgivande.

Så, hur gör ni på hästar som ni har på prov/foder. Frågar ni ägarna vad som är ok att göra eller gör ni bara?

Sv: Hur mkt är det OK att göra med andras häst?

Skulle aldrig klippa man,svans och panlugg på en häst jag inte rår om. Skulle dessutom bli sk**sur om nån gjorde det på de hästar som jag äger.. Så i mitt tycke har FamB betett sig på ett felaktigt sätt!!

Ja, så tycker ju jag också. Det var ju inte heller bara så att de jämnade till eller toppade en redan klippt häst utan det var en dryg decimeter det handlade om...

När jag tog min häst på foder så frågade jag om det var okej att jag lät manen växa ut och frisserade enligt vad jag gillar...han var förut kortklippt både man & svans av en medryttare utan tillåtelse!
De tyckte det var okej men skulle aldrig falla mig in att klippa en häst som jag ej är ägare till om man ej kommit överens med ägaren innan!

Om dagispersonalen skulle ge sig till att klippa ungarna på eget bevåg eller jag skulle lacka om grannens bil som jag lånat i en annan färg, det skulle nog inte heller vara riktigt lyckat. Det är bara att konstatera: vissa människor HAR svårt för att fatta. Handhar man andra människors ägodelar ska man ge blanka f..n i att förändra dom utan att fråga först. :mad:

Vis av skadan så brukar jag fråga. Jag tillbringade mina barn och ungdomsår på en ridskola där det ofta var inlånade lektionshästar, inridningshästar, sluhästar osv.
De såg ofta (enligt oss) ut som f-n i "håret", lång man och svans. Vi tjejer i stallet var duktiga att frisera och fläta hästar till utställningar, så på stallägarens inrådan så snyggade vi till alla de hästar som kom till oss.
Men en gång så visade det sig att en hästägare tyckte "långhårigt" var snyggt, och efter det så frågade alltid stallägaren "vill du ha hästen friserad?" när en ny häst kom.
Så efter det så frågar jag innan jag ändrar ngt i en hästs frisyr om hästen inte är min.

Jag har min häst utlånad på foder, och då anser jag att fodervärden väljer frisyr på hästen. Både vad gäller man och svans. Jag tycker inte jag kan både "ha kakan och äta upp den", dvs fodervärden ska ta hand om min häst, men hon kan inte ens få bestämma ngt så banalt som hästens frisyr själv.
Så i första "fallet" så anser jag hästägarna överreagerade. För familj B hade häst 1 på foder, så jag anser familj B väljer frisyr.

Men sedan när de inte hade ngn av hästarna på foder, utan "bara" red i hästägarens stall, då anser jag inte fam B skulle ha friserat på hästen/hästarna. Speciellt då fam A sagt de ville ha den frisyr de hade på hästarna.
Jag skulle inte gilla om ngn som tillfälligt red min häst tog sig friheten att frisera den utan lov till ngn som jag ansåg, märklig frisyr.

Och i sista "fallet" anser jag fam B gjorde fel, för då friserade de ju en häst som "tredje man" ägde, dvs fam A ägde ju inte hästen, och då anser jag man gör så lite "åverkan" på en häst som möjligt. Då ju hästen varken är utlånad på foder eller såld, den var ju som jag uppfattade det bara på prov.

Men slutligen så tycker jag inte en hästs frisyr är ngt att riva upp himmel och jord för. Hästen bryr sig ju inte vilken "frilla" den har, så jag hetsar inte upp mig så mkt om en "olycka" händer med sådant.

Jag förstår Fam A ...

Förstår fam B med MEN innan de äger djuret är det bara att "bita ihop" ...

Dvs jag går MER på fam A än fam B... Då jag säkerligen skulle kunna reagera som fam A :devil:

JAG skulle aldrig frisera en häst som jag hade på prov eller "bara" var medryttare åt. Hade jag däremot haft en häst på foder anser jag att jag har rätten att "göra vad jag vill".

Tycker famB borde låtit bli manen efter första gången då de blivit tillsagda, sen är det ju egentligen inte en så stor grej egentligen, men det är en principsak att inte göra en sak igen när man blivit tillssagd en gång. DÄRFÖR skulle jag reagerat som fam A!

Då jag endast har haft hästar på långtidsfoder så har jag klippt om jag tyckt det lämpats sig. Men jag gillar inte heller hästar med klippt man.
Är det nått man ska göra som man inte vet vad ägaren gillar frågar man såklart!!!!
Tycker fam A har helt rätt och att fam B är typisk familj som bara vill ha och ha och tar för sig och kan själv och gör vad dom själva tycker!

Skulle aldrig klippa en hästs man utan ägarens tillåtelse.
Det är en helt annan sak (enligt mig) att låta manen växa ut eftersom ägaren då kan rätta till det direkt när den kommer hem, men aldrig att jag skulle klippa en annan hästs man/svans utan att fråga.

Jag skulle INTE bli glad om jag lämnade ut min häst på foder (med låååång tjock man och svans :love: ) och fick hem den i stubbman och ansad "tävlingssvans"!

Visserligen är det inget som gör ont på vare sig häst eller ägare MEN det tar tid för man och svans att växa ut.
Sen är jag allergisk mot KLIPPT man, den ska vara ryckt :devil: och jag hade inte blivit glad om någon klippte min ryckta hästs man heller.
Som sagt, det är ägaren som friserar hästen i första hand, men att låta man växa tycker jag inte gör något då det är något enklare för ägaren att rätta till när hästen kommer hem.
Låter det orättvist?

Håller med om att manar ska ryckas, inte klippas.
Så om jag kommer till fodervärden och min pålle och han har klippt man och panlugg, då ser jag nog ut så här :eek:
Men jag skulle inte bli arg.

corzette skrev:
Jag förstår Fam A ...

Förstår fam B med MEN innan de äger djuret är det bara att "bita ihop" ...

Dvs jag går MER på fam A än fam B... Då jag säkerligen skulle kunna reagera som fam A :devil:

Jag håller med!
Dock ryckte jag inackorderingens hästs man när hon bad mig rida den, meningen var att den skulle vara ryckt men det var lite si och så med friseringen då matten inte var ute så ofta. Fast detta vara ju eftersom jag skulle rida hästen och jag visste att matten inte skulle bli arg. ;) :D

Självklart klipper man inte man, svans eller pannlugg på hästen som inte är din. Däremot ser man givetvis till att hålla undan lite, rycka manen så att den ser välvårdad ut (och behåller den tidigare längden) och ser till att svansen håller samma längd som tidigare. Och om det handlar om en fjording klipper man givetvis manen snyggt så att den står upp!

Senast ändrad:

När jag hade häst på foder stod det uttryckligen i kontraktet att jag inte fick klippa man och svans. Det är ju enklaste sättet att försäkra sig om att man är överens om vad som får och inte får göras (skriva kontrakt, alltså).

Tycker fam B tar sig lite väl stora friheter....

Vid utlämning på foder tycker jag att det är upp till fodervärden att ta hand om man och svans och då även välja frisyr. Så i första fallet om inget speciellt var sagt innan så klart så gjorde fam B inget fel, dock i dom andra två fallen så gjorde de fel. Skulle själv aldrig klippa/rycka man eller svans om jag inte ägde hästen alt hade den på foder (och ägaren då inte sagt ngt speciellt) eller om jag blivit ombed att ta hand om den på bästa sätt/som jag vill (alltså så jag tycker är bra och snyggt).

Hyrde ut min nordis i 4 veckor med info om att den inte uppskattade att man höll på med manen. När jag skulle hämta den (hade hälsat på 1 g/v) hade de flätat och klippt manen (kortat den ca 5 cm rakt av, jag såg väl ut så här :eek: när jag såg den). Förutom att det såg för j-likt ut, kände jag starkt medlidande med hästen, som förmodligen lagt band på sig bara för att de var barn... Jag skulle inte frisera en häst jag inte hade avtalat om.

Jag skulle ALDRIG ge mig på att klippa eller rycka en man på en häst som jag har på prov! Men man tar allt sina risker när man lånar ut hästar.

För några år sedan lånade jag ut ett arabsto med låång härlig silverman. Hon skulle på prov till en ev framtida fodervärd. När prövotiden var slut fick jag dock hämta hem henne och vad får jag se??

Jo, utan att fråga mig så har hon kapat den härliga manen så allt som återstår är knappt en dm man!!!!! :eek:

Och detta dessutom under den värsta flugplågan!! :mad:

Min medryttare klippte manen på min häst utan att fråga. hon klippte inte jätte mycket men det syntes tydligt. Nu hade jag kanske tänkt att snygga till honom själv och det blev bra men det kändes ändå fel att hon inte frågade mig först. Jag har inte sagt något om det men får väl göra det om det händer igen.

Jag tycker fam B gjorde fel men om jag hade varit familj A hade jag inte sagt nått om jag ville att de skulle köpa hästen.

Gnist skrev:
Skulle aldrig klippa man,svans och panlugg på en häst jag inte rår om. Skulle dessutom bli sk**sur om nån gjorde det på de hästar som jag äger.. Så i mitt tycke har FamB betett sig på ett felaktigt sätt!!
håller med dig!!
jag skulle aldrig göra så utan tillåtelse av ägaren skulle häller aldrig tillåta att någon gjorde så på mina hästar!!!

Men tänk om någon skulle klippa panluggen på denna, bara för att den skall kunna se bättre.
hjallisliten1.jpg

Då så lovar jag att ägaren blir gramse.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 686
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 705
Senast: Freazer
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
568
Senast: MJLee
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17