Hur minska spill (och åtgång) med rundbal i hagen?

ylvalill

Trådstartare
Min konvalecent har precis fått flytta ut på stallets lösdrift och han trivs verkligen jättebra. Jag har dock lite funderingar på om det inte finns någonting man skulle kunna göra för att förbättra foderhanteringen. Som det är nu så har hästarna (sedan en vecka tillbaka) fri tillgång till hösilage genom att en rundbal ställs ut i hagen (på grusat underlag, ej under tak). De sprider dock ut höet nåt fruktansvärt och grisar runt i det, bajsar och trampar runt. Det kommer att bli enorma mängder som går till spillo. :crazy: Det kommer att bli väldigt dyrt, och sen är det ju himla mycket mäck med att ta hand om det kasserade hösilaget också, känns inte alls bra.

Jag har sett att det finns "foderringar" som man kan sätta runt en rundbal som tydligen skall minska spillet, men vad jag har förstått så är de ganska dyra, och fungerar de verkligen? Har också sett nät som man kan sätta över balarna, men dessa verkar ju vara avsedda att hänga upp i taket, så de funkar väl inte utomhus?

Finns det sätt som funkar för att minska spillet då man har rundbal i hagen? Det hade inte skadat om lösningen innebar att hästarna fick lite svårare att komma åt höet också, för det är 4 väldigt glupska (och lätt rundlagda) pållar som går på lösdriften.

Hoppas verkligen att det kan finnas en bra (och någorlunda ekonomisk) lösning på detta, för vi vill verkligen låta hästarna ha fri tillgång då stämningen i flocken är väldigt mycket mer harmonisk när det inte är fodringar.

Är det någon som har en smart lösning att rekommendera? Gärna med bilder om ni har!
 
Sv: Hur minska spill (och åtgång) med rundbal i hagen?

Ja med tanke på det spill som du har idag, så lär ju en foderring spara in sig på nolltid. Men googla runt för det finns ju olika alternativ, eller snickra ihop foderhäckar som ni sedan fyller på dagligen så slipper ni ha en bal i hagen.
 
Sv: Hur minska spill (och åtgång) med rundbal i hagen?

Jag hade också satsat på en foderhäck. Förutom att det blir dyrt med spillet i sig, kommer det också att bli dyrt att grusa upp ytan om och om igen. Dessutom är ju risken stor att de får i sig bakterier när de äter av grovfoder som trampats runt på marken.
 
Sv: Hur minska spill (och åtgång) med rundbal i hagen?

Hej!

Vi har fri tillgång i vår hage och för att slippa spill har vi:
1. Foderring av stål (eller nåt sånt)
2. När över balen, fäst i foderringen, så de inte han slita ut hur mycket som helst.

Detta gör att det är minimalt med silage på backen och maximalt med silage i hästarnas magar.

Utan nätet över kunde vi nästan strunta i foderringen- dom slet bara ut silaget och la på backen, men nätet verkar det bli "för jobbigt"..

/Lavinia
 
Sv: Hur minska spill (och åtgång) med rundbal i hagen?

Jag har köpta foderringar av någon typ av återvunnet material. De är lätta så att man enkelt själv kan lyfta dem över balen. Fungerar mycket bra hos oss och var inte så dyra. De betalade sig redan första vintern.

De jag har brukar man kunna hitta om man söker på foderringar på blocket.
 
Sv: Hur minska spill (och åtgång) med rundbal i hagen?

Ja, den varianten tror jag på, men de som säljer färdiga sådana lösningar tar verkligen betalt för det. :crazy: Är lite tveksam till om stallägaren går med på att köpa in någonting sådant. Kanske kan man försöka bygga nåt liknande själv, får nog klura på det...

Foderhäckar som måste fyllas på dagligen (eller till och med flera gånger per dag) är tyvärr inte ett alternativ, för den som skulle få göra det skulle i så fall troligtvis bli jag, själv, och jag har varken tid eller lust att ta på mig det ansvaret. Foderhanteringen måste verkligen vara enklast möjligt.
 
Sv: Hur minska spill (och åtgång) med rundbal i hagen?

Gör den verkligen det, sparar in sig snabbt alltså? Jo, kanske. Svårt att uppskatta exakt hur mycket spill det blir men kanske 25% per bal? Kanske en 400 kg i månaden? (Grov skattning) Antar att man inte blir av med ALLT spillet med foderring och nät, men kanske det mesta, säg att man sparar in 300 kg i månaden, kan det vara rimligt? Vet inte riktigt vad stallägaren betalar per kg hösilage, men 2 kr/kg kanske? Säg för enkelhetens skull att man kan spara in i alla fall 500 i månaden, då blir det 10 månader för att spara in en lösning som kostar ca 5000:- (foderring + nät).

Kanske går att motivera för stallägaren, särskilt om man även kan argumentera för att underlaget kommer att bli fördärvat om de även fortsättningsvis tillåts att grisa runt i maten.
 
Sv: Hur minska spill (och åtgång) med rundbal i hagen?

Nej men man bygger självklart foderhäckar så att det räcker mer än en dag, sedan fyller man på dem. Att jag skriver dagligen beror ju på att jag utgick ifrån att man ändå var på plats dagligen trots lösdriften.
 
Sv: Hur minska spill (och åtgång) med rundbal i hagen?

Det som gör att spillet minskar är att så lite foder som möjligt hamnar på marken, kan ni ordna något som gör att foder som ligger på marken kan tas till vara så behöver det ju inte kosta så mycket.
 
Sv: Hur minska spill (och åtgång) med rundbal i hagen?

Visst är vi på plats dagligen, men jag vill helst spendera tiden med att pyssla om min häst, inte med att kånka hö... :-)
 
Sv: Hur minska spill (och åtgång) med rundbal i hagen?

Ja det är jag med på, behöver bara idéer om hur man åstadkommer detta. Ett sätt är ju att köpa en färdig foderring och ett nät, men de är ju som sagt rätt dyra och eftersom min uppgift kommer att bli att försöka övertala stallägaren att investera i en lösning så gäller det ju att jag hittar bra argument, och/eller en hyffsat billig lösning...
 
Sv: Hur minska spill (och åtgång) med rundbal i hagen?

Ett hönät är helt klart den bästa lösningen för att minska spill.
Det är inte många strån som hamnar på märken sedan vi skaffade ett nät till våra balar. Balen står sen i en hemmabyggd foderhäck av trä :)
 
Sv: Hur minska spill (och åtgång) med rundbal i hagen?

Du har möjligtvis inte bilder på er hemmabyggda foderhäck?
 
Sv: Hur minska spill (och åtgång) med rundbal i hagen?

Vi använde oss av brunnsringar i förra stallet. Då kunde inte hästarna trampa ut höet, bajsa i det m.m.
 
Sv: Hur minska spill (och åtgång) med rundbal i hagen?

Prova att googla på "hönät rundbal" elle rnågot i den stilen så bör du hitta något av intresse :)

Är man lite pulig själv så kan man även köpa ett lastnät och tillverka en egen tub som passar balen. Då kommer man även undan lite billigare.

ylvalill: Tyvärr har jag ingen bild på foderhäcken vad jag vet. Men den består av eur-pallar. 2 st i bredd och 3 på längden, i 2 lager, så 12 st pallar som botten för att få upp fodret från backen. Sen har vi byggt en ram som ser ut som något slags staket runt om. Ramen går att lyfta av pallarna för att det ska vara lätt att flytta foderhäcken.
 
Sv: Hur minska spill (och åtgång) med rundbal i hagen?

Den ser ju jättesmart ut! Kan inte varit så svår att bygga..

Ylvalill:
Jag har försökt förklara för stallägaren att det kommer kosta mer och bli äckligare i hagen om vi inte skaffar foderringar. Svaret har varit att vi får lösa det själva då det är vi som vill ha fri tillgång. Kanske kan vi föreslå att vi bygger ihop plywood-ring om ställägaren står för materialet?
 
Sv: Hur minska spill (och åtgång) med rundbal i hagen?

Vi har såna här häckar:

foderhack.jpg


De är helt super, blir inget spill alls!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 812
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 710
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 239
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 410
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp