Hur minska kondensen?

Lahtel

Trådstartare
Så här på hösten blir det ju gärna en del kondens i stallet. När stallet blir kallt på dagarna och sedan uppvärmt när hästarna kommer in. På vissa ställen i stallet har vi mycket kondens i taket.
Har någon tips på hur man minskar det?
Luften är bra för övrigt i stallet, vi har många ventiler, men ingen fläkt.

Sv: Hur minska kondensen?

Det borde ju vara ventilationen som inte är riktigt dimensionerad, men jag har inte en aning om det är frånluft eller tilluften som behöver fixas. Vi har självdrag med trumma i taket och det fungerar utmärkt med undantag för riktigt fuktiga dagar om hästarna samtidigt är rejält svettiga.

Men fläkt borde ju vara ett alternativ?!

Om det blir kondens så är ju inte luften och ventalationen speciellt bra.. Har man inte tillgång till fläkt så får man antingen se till att ha stalldörren öppen mer, kan räcka om man har den på glänt.
Annars så kan man även ställa in ngr. större enar i stallet för att få mindre kondens. Enarna drar åt sig fukten, enarna är både snygga att ha som dekoration samt luktar gott också.

MVH/

Om man har plåttak utan något under kan det slå an även om ventilationen är bra. Det finns speciell väv man kan sätta upp under plåten. Hörde också från en byggare i somras att det finns en speciell färg att måla insidan av plåten för att undvika kondensdropp.

Rolle på Österlen

Är inte enen fridlyst??

Jag har jättebra ventilation i mitt stall, men på vintern blir det trots det kondens, men det sätter sig på rutorna och bildas is där.....ingen annanstans...

Inte en aning, har jag aldrig hört talas om och jag har plockat en både nu och då i alla år både till hemmet och stallet och ingen har sagt något. Vet även de som säljer endekorationer på torget och potatisbönder som ställer in enar i deras potatislager och jordkällare, så inte kan det väl va fridlyst.

MVH/

Oftast är det en undermålig ventilation som ger kondensbildning, men även om intaget av friskluft är tillräcklig så kan det brista i cirkulationen. Speciellt när det blir kallare ute, någon form av fläkt för bättre genomströmning brukar kunna hjälpa.

då ska jag passa på att fråga...varför är inte fönstrena kittade, stallfönstrena menar jag...det borde ju även var det att kall luft kommer utifrån och krockar med varm inifrån ?? eller är jag ute o cyklar??

Jo men det är precis det som sker, att kall luft krockar med en varma. Ungefär som att köra mot en vägg, kondensbildningen brukar ske vid kallintaget om du förstår. Om man kan få rotation på luften, blandas den kalla och varma snabbare. Man får även ett snabbare luftbyte, som hjälper till att torka upp den fuktiga luften.

Bara om en jämförelse, vi drabbades av kondensbildninge inne i vårat hur vid ett tillfälle. Det var vrålkallt ute, och jag hade tvättat rätt mycket. Kondens och fukt lade sig i tjocka lager på fönstren, vi satte på köksfläkten samt en annan fläkt på ben och kondensen förvann på mindre än 2 timmar i hela huset.

Senast ändrad:

sissu skrev:
Om det blir kondens så är ju inte luften och ventalationen speciellt bra.. Har man inte tillgång till fläkt så får man antingen se till att ha stalldörren öppen mer, kan räcka om man har den på glänt.
Annars så kan man även ställa in ngr. större enar i stallet för att få mindre kondens. Enarna drar åt sig fukten, enarna är både snygga att ha som dekoration samt luktar gott också.

MVH/

Där har du fel. Luften är bra. Vi har öppningsbara luckor i alla boxar som hittills varit öppna dygnet eller till sen kväll.
Kondens uppstår ändå. Antagligen beror det då på att kall och varm luft krockar, det låter troligt. Antagligen bidrar väl luckorna till det.
Särskilt som den största kondensen uppstått i vår gång mellan stalldelen och foderdelen samt vid uppställningsplatsen, där det varit ganska varmt hittills.

Vi har plåttak, men vi har ett innertak av plywood, och det är där som kondensen bildas.

Ställ in en avfuktare så länge! :idea: Jag hade en sån i mitt förra stall, där var ventilationen dålig, och det blev ca 4 lite vatten per natt i en hink! Kanske ingen långsiktig lösning men för mig fungrade det bra. ;)

Jag har ingen kondens i tak, bara i fönstrena när det blir riktigt kallt ute...men det är ju ganska logiskt då hästarna värmer upp boxen och det blir varmare vid fönstrena...ändå har jag borrade hål i nederkant av boxarna , ca 12 cm i diameter....

Kondens handlar ju främst på fuktinnehållet i luften och kalla ytor. Om någon yta har en temperatur som understiger luftens daggpunkt så kondenserar det på ytan. Hästar avger fukt så därför minskar ju ventilationen risken för kondens eftersom fukten ventileras bort.

Det kan dock hända vid tex väderombyte att luften ute är så fuktig att det kondensera hur mycket du än ventilerar. Det man kan göra då är att antingen värma luften i stallet eller få bort aklla ytor dvs isolera väggar och tak.

jag ber om ursäkt om min förklaring är för teknisk.

hmmmm, jag har ju isolerat..däremot har jag ganska högt i tak...är det därför jag får för lite "värme" istallet?? blir det runt -20 ute så fryser vattnet -25 så fryser vattnet ÄVEN om hästarna står inne...eller är det helt enkelt för dåligt isolerat??

Liknande trådar

Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 457
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar