Hur mcyket på ett ungefär tycker ni en häst/ponny bör väga?

pernilla_s

Trådstartare
Jag har funderat lite, Dett är ju bara på ett ungefär och inget att ta fast på då det är individuellt. Men hur mycket tror ni på ett ungefär de olika kategorierna inom ponny och hur mycket en liten- stor häst bör väga på ett ungefär.

Sv: Hur mcyket på ett ungefär tycker ni en häst/ponny bör väga?

Svårt att säga, men ungefär:
a-ponny:100-300 kg
b-ponny:200-350 kg
c-ponny:300-450 kg
d-ponny:sportmodell ca 350-500 kg, kallblod kan väga uppemot ett ton beroende på ras, tex tyngre nordsvenskar.
stor häst: från en nätt arab på 380 kg till ett ton för en arbetshäst eller 600-700 kg för stort halvblod.

Idealvikt kan man ju inte säga, det som är bra för en häst kan vara på svältgränsen för en annan. Men såhär är ganska typiska vikter.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Kläder & Bli fin Jag letar efter nya glasögon och jag hittar i princip inga jag gillar så nu funderar jag på antingen sådana som bara har glas och...
2
Svar
22
· Visningar
1 365
Senast: Lyan
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
641
Senast: Mli
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII