Hur mäter man tum?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Royals Agneta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 516
R

Royals Agneta

Äsch, jag har ställt denna fråga förut men hittar inte tråden. Frågan är hur man mäter tum på sadeln. Fick till svar: från längst bak på bakvalvet till knappen där fram. Men det stämde ju inte alls när jag mätte! Det blev bara 12 tum (48 cm) och sadeln måtte vara omkring 17 tum. Så jag fattar ingenting! Nån annan som fattar?:confused:

Sv: Hur mäter man tum?

En engelsk sadel ska du mäta från knappen vid sidan av framvalvet till mitten av bakvalvet, alltså lite snett över sitsen.

Men du har även räknat fel, för 1 tum är 2,54 cm, inte 4 cm.:idea: 48 cm är alltså 19", inte 12".

17" = ca 43 cm.

Sv: Hur mäter man tum?

Äsch, jag har ställt denna fråga förut men hittar inte tråden. Frågan är hur man mäter tum på sadeln. Fick till svar: från längst bak på bakvalvet till knappen där fram. Men det stämde ju inte alls när jag mätte! Det blev bara 12 tum (48 cm) och sadeln måtte vara omkring 17 tum. Så jag fattar ingenting! Nån annan som fattar?:confused:

Det funkar för mej när jag mäter så och det blev 17" på en 17"sadel
för mej iaf. Jag mätte med ett måttband som måtten var angivna i tum på.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 317
Utrustning Jag har en Röösli från ca 1992-93 som är permanentstoppad och den ligger som en smäck på alla mina hästar enligt sadelutprovaren , men...
Svar
1
· Visningar
1 496
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Jag blir galen... har försökt att hitta mått på en sadelpad (i cm alltså) men hittar ingenting. Är det någon snäll själ här inne som...
Svar
0
· Visningar
392
Senast: Nica
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 996
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka