Hur märker ni av fångkänning?

skogsridmulle

Trådstartare
Har sett på flera ställen på Buke och i annonser en term som är "fångkänning". Hur yttrar sig det?

Köpte en supertrevlig islänning förra året i november. Vi gjorde ingen vet. bes. då han är gammal och i fin form. När jag fick hem honom så påpekade både grannen o hovisen att han kan ha haft fång. Mycket riktigt en tydlig rand på framhovarna, jag har inte den erfarenheten så jag har hållit mig ifrån att köpa häst med fång.

Ville såklart fråga förra ägaren om detta men hon svarar inte längre på det nummer hon hade då. Har inte riktigt fått iväg hästarna på bete än av olika skäl och jag undrar om detta inte är ett som gnagt i bakhuvet, när jag såg hagen med allt gräs minns jag att jag blev skeptisk. Han är pigg som en lärka o jag ser inget fel på hästen men undrar om det kan vara något jag missar?

Tacksam för svar!

Sv: Hur märker ni av fångkänning?

förstår inte riktigt vad du menar?
förra sommaren hade jag en connemara som har haft två större fånganfall 2000 och 1998 jag lät bli det saftiga gräset på försommaren men senare på sensommaren så fick han komma ut på betet eftersom det dels var avbetat och så var det *glömmer bort vad det här hela tiden.* som skapar fången inte lika mkt dvs. gräset var inte loika kraftigt.

ett tips hitta ett stall med en eller flera fånghästar i så de kan gå tsm på försommaren/våren.
motionera regelbundet är väldigt viktigt sedan när du känner att nu går det så kan du testa släppa ut på morgonen i nya hagen och in på natten sedan när det funkar kan han säkert gå regelbundet.
finns xå speciella foder som är spec. utvecklat vet ej om det funkar.

jag brukar se fång på puls och lösare bajs då brukar jag kunna ana attt nått är påväg, gallor brukar jag kolla på oxå.
lycka till.

Helt ärligt så är fång inte mitt specialområde och jag vet inte heller hur man kan se på en häst att den kommer få fång.

I alla fall... Det som händer när hästen får fång är att hoven börjar växa, pga för mycket näring, skulle jag tro. Detta resulterar i att hovarna blir långa. För långa för att hästen ska må bra själv (jämför med att gå med spetsiga stela skor och föreställ dig att skon är hela din fot... så förstår man enklare att det gör ont), så då kommer den där "randen", som du nämnde. Efter randen kommer nytt friskt horn. Det yttrar sig i en "brant backe". Nedanför randen är det "skidbacke". Hästen har alltså två olika vinklar på sin hov. När vinkeln/randen växer ut gör det också ont på hästen.

Men (förtydligande bara), den där randen kommer inte bara på fånghästar, utan alla hästar kan få den. Den är i sig inget negativt, utan snarare positiv. Även om den blir för kraftig, så det gör ont när den växer ut, så blir det bättre sen.

Fång har ingenting att göra med att hovarna börjar växa för mkt. Och ringarna i hoven efter fång visar när näringtillförseln avbröts...

" Akut fång kan orsakas av att hästen fått i sig för stora mängder foder, det vill säga förätit sig. När kroppen försöker ta hand om detta överflöd bildas histamin. Histaminet påverkar kroppen på olika sätt, men störst skada gör det i blodkärlen i hovarna. Histaminet minskar blodflödet i det känsliga området mellan hovens yttre delar och hovbenet. Störningen i cirkulationen gör att vävnaderna snabbt blir förstörda. När detta händer finns det inte längre något som håller hovbenet på plats. Det gör att hovbenet sjunker ner och samtidigt roterar."

Utdrag ur boken Om din häst blir sjuk.

Detta är oxå vad vår veterinär sa till oss när vår islänning fick fång nyligen.

Vår häst rörde sej mkt stelt och var ovanligt ovillig att röra sig, plus att när vi försökte vända honom snävt hande an stora problem och ställde frambenen långt framför sig. Innandess hade han uppvisat sämre aptit och som krulidut sa, lös i magen och gallor på benen.

Senast ändrad av en moderator:

Har sett på flera ställen på Buke och i annonser en term som är "fångkänning". Hur yttrar sig det?

Enligt min uppfattning finns det ingenting som heter fångkänning. Fång är alltid fång. Sen kan man ju givetvis ställa/få diagnosen tidigt eller senare.

Mitt kallblodstravarsto fick fång första maj. Troligen var orsaken övervikt i samband med foderbyte. Hon var långsamt invand på gräset, fick inget kraftfoder men jag bytte hösilage några dagar innan fången visade sig.

Symptomen hon visade var följande: korta steg, svårt att vända, värme i benen/hovarna, mycket stark digitalpuls. Ingen feber och ingen svettning.

Immer

Senast ändrad:

Jag har tolkat begreppet fångkänning som ett lindrigare fånganfall men det är kanske fel? Fång kan tydligen ge ganska olika symptom. Min ponny fick inga synbara symptom alls utan det var hovslagaren som upptäckte det i efterhand. Hon måste ha haft fång under hösten. Hon vilade tre veckor i november. Då var det dessutom ganska besvärligt underlag här så det är möjligt att hon kan ha gått något annorlunda än vanligt. Det kan kanske vara svårt att se när det är jättelerigt och halt. Jag kollar alltid henne varje dag även när hon vilar ex känner på hovar, ben ser hur de rör sig osv. Jag har naturligtvis funderat mycket på detta. Det är ju viktigt att veta för fortsättningen. Jag kan bara komma fram till:
hon hade inga symptom eller hon hade mkt små symptom under sin vila eller - ve och fasa jag upptäckte det inte-

Jag vet fortfarande inte hur det var.
Ja så var det för min häst.

Senast ändrad:

Jag har tolkat begreppet fångkänning som ett lindrigare fånganfall men det är kanske fel?

Min häst visade inga som helst symptom klockan 7, klockan 11 visade hon alla de symptom jag nämnde i mitt förra inlägg. Veterinären kom klockan 14 och gav Butta och paraffinolja, hovslagaren kom klockan 16 och drog av skorna och kortade tårna.

Åtta dagar senare var hästen fortfarande halt. Ytterligare fem dagar senare röntgades alla fyra hovarna och ingen hovbenssänkning/rotation kunde konstateras. Hästen är idag igång som vanligt, fräschare än någonsin.
Men utan tvekan var det ett fånganfall hon hade den första maj.

Immer

Jag är nog trött för jag förstår inte hur du menar.
Jag uppfattar början av ditt senaste inlägg som ett svar på min fråga om man kan anta att begreppet fångkänning kan betyda lindrigare fånganfall.
Jag håller helt med det du skriver om att din häst har haft ett fånganfall. Men jag hittar inte svaret på min fråga ovan i din text. Hoppas att det går att förstå vad jag menar.

Jag har läst igenom våra svar en gång till och inser att du antagligen trodde att jag menade att din häst hade ett lindrigare fånganfall. Det menade jag inte. Utan jag menade med min egen häst som exempel att för de hästar som inte har så tydliga symptom kallar man det kanske fångkänning. Men det är bara så som jag har tolkat det begreppet. Därmed säger jag inte att det är så.

Senast ändrad:

Tack för alla svar! :bow:

Min pålle visar inga sådana sympom som ni beskriver och det var ju skönt att höra att randen på hoven inte är att likställa med fång.

En följdfråga, (om ni orkar) nu vet ju inte jag om han haft det eller ej men som jag förstått det blir de känsligare för fång om de en gång haft det. Är det smart att flytta hästarna till beteshage där det fortfarande är jätte mycket mat kvar eftersom det bara går två hästar där - hagen är egentligen avsedd för 20.
Har fått för mig att han kan lägga på sig några hekto även om han inte är akut undernärd(i mina ögon) men vill för den skull inte riskera fånganfall. Här e en bild på kristall.

kristallgrasmattan.jpg

Liknande trådar

Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 948
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 844
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343
Hästvård Hej, behöver lite hjälp. Det är såhär att i förr går så kom våran hovslagare och skulle verka och sko våra hästar. Så när han tagit...
2 3
Svar
46
· Visningar
11 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka