Hur märker ni att hästen har överansträngt sig?

Empress

Trådstartare
..och hur hanterar ni det i så fall?

Historien i vår fall:

Lördag: Dressyrträning för instruktör
Söndag: Vila och massage av hästen, 'rena' och kalla ben
Måndag: Varm och svampig i båda frambenen, ofräsch vid ridning (i traven vill det säga, han är inte direkt halt, men det var 'något', om ni fattar vad jag menar)
Enligt stallkompisar hade han galopperat omkring som en dåre i hagen tillsammans med en annan häst under dagen..
:confused:
(Hästen hade en knäledsinflammation förra våren... är jäkligt rädd att han har 'sprungit' upp något igen)

Nu har han iaf bara skrittats i 2 dagar.. tänkte longera i dag och se om han fortfarande är ofräsch..
Funderar ju på att beställa tid på kliniken med en gång, men vill samtidigt ge det hela en chans att rätta till sig själv..

Så.. har ni några ideér, tips och/eller historier att dela med er av??

Sv: Hur märker ni att hästen har överansträngt sig?

Hej!

Jag tycker det låter som att han sprungit lite väl mycket i hagen.. Eftersom han inte var svampig dagen efter träningen..

Hade det varit min häst hade jag låtit henne vila /skrittpromenera tills svampigheten var borta och sen kolla om hon känns lika "skum" igen.. Gjorde hon det skulle det bli veterinär som får kolla.

Jag har också en knäledshäst och känner mej ganska ofta väldigt tramsig, men jag vill ju inte att hon ska bli sämre igen.../ Lavinia

Puh, tack för svaret.. det blir exakt så jag kommer att göra, fast max en vecka skritt/vila, om han inte blir bättre är det raka vägen till kliniken.... :crazy:
Det är lätt att bli små-paranoid när man har haft strul förut..

när min häst är så som du beskrev, brukar jag inte hetsa upp mig, jag lägger ett back on track omslag på kvällen när hästarna har kommit in, funkar jätte bra, då e benen super fina igen efter ett par timmar! :D

Han var något bättre i går kväll.. men fortfarande svampig och varm.. (mot normalt alltså).. kollade av honom i longerlinan och kunde inte se att han markerade eller var ojämn på något sätt... tvärt emot vat han väldigt pigg och alert i steget.. :)

Masserade liniment i benen i går kväll och tänkte linda med BoT-padden i kväll och åtminstonde resten av helgen.. (har inte gjort det tidigare då jag inte vill att han går med dessa 24 timmar i sträck. Jag står alltså inackorderad och det är krångligt med avlindningen på morgonen.. men med lite god vilja och snälla påtryckningar skall jag nog få personalen att hjälpa mig med detta nästa vecka)

Min medryttarhäst får gallor på bakbenen vid överansträngning, och han får vila!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästvård För två veckor sedan blev min häst plötsligt tvärhalt mitt under en hopplektion (markarbete med galoppbommar på marken). Vi hade vilat...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 672
Senast: älgen
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 808
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar