Hur märker man ....

Sv: Hur märker man ....

Hundar brukar nagga sig runt rumpan och "åka kana" samt om de blir stora, skita platta korvar.
Har tyvärr mindre erfarenhet av katter men det borde ju vara liknande symptom..
Det som händer om man inte gör ngt är att analsäcken spricker och du får en fistelgång ut genom huden.

Min katt hade det för några veckor sen.. han blev svullen runt anus och en bit på svansroten.. usch, det var inte roligt.. men han fick penicilin o är frisk idag:rofl:

Lånar tråden lite bara..
Kan en katt "åka kana" ibland utan att det behöver vara analsäcksinflammation eller nåt annat då?

Kan en katt "åka kana" ibland utan att det behöver vara analsäcksinflammation eller nåt annat då?

Ja, det vanligaste är väl om det fastnat en bajskorv. Så försöker katten bli av med det.
Eller om det fastnat nåt annat. Eller om det kliar...
Fast katter brukar inte få springmask iaf...

Sedan på tal om analsäckinflammation. Det är också vanligt att katten försöker tvätta sig där. Och då får den också ofräsch lukt från munnen...
Veterinären får klämma ur innehållet. I ett senare skede får det kanske kompletteras med antibiotika.

Okej, så inget att oroa sig för alltså. Men har dock inte märkt att något av det du nämnde har inträffat, att något har fastnat eller så.. hm..

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
457
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
202
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
458
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25