Hur märker man feber?

Myzan87

Trådstartare
Som rubriken säger; Hur märker man att hästen har feber? Vill den inte äta eller röra sej då?

Ponnyn har förmodligen halkat i en lervälling när hon busat och på så sätt fått några sår. Såren är inte jättedjupa men huden är borta och det är svullet runt omring. Hon äter (morötterna slukar hon som ingenting) och haltar runt i hennes egna takt tillsammans med ett troget russ brevid sig. Tyvärr har vi ingen termometer och jag glömde köpa en sådan trots att jag gjorde en inköps lista :o:mad:

Både markägaren (som haft hästar och stuteri i 40år) och jag kom fram till att det förmodligen var bäst att låta henne gå ute. Blir hon sämre och får feber (ska skaffa en termometer så fort det går) så åker hon in på klinik.

Så här såg det ut vid 6tiden i morse
Framben

(lite mindre småsår och den mesta huden sitter kvar)
Vänster bakben

Höger bakben
Syns bättre vart det sitter. Tyvärr är det påsmetat med helosan pga flugor
Bild 2

Måste bara visa en bild på russet som troget följer efter Pepsi vart hon än går nu när hon är skadad
"Gulingen"

Sv: Hur märker man feber?

Ta tempen... Ha det som rutin om hästen verkar ur gängorna eller får sår.

Men lätt att göra det när man inte har någon termometer :smirk:

Hon är inte den typen som får sår särskillt ofta. Fick låna en termometer för 2,5år sedan när hon hade hosta. Men hon sparkade och försökte slita sej när vi skulle ta tempen...

Tänkte om det fanns något symtom som för människor. Typ slöhet, vill inte äta m.m.

Senast ändrad:

En termometer kostar inte mycket, och är ett måste i akutlådan! Bland det första veterinären kommer fråga när/om du ringer är om hästen har nån temp. Att "glömma" i 2½ år tycker jag inte känns helt sjysst faktiskt.

Hur gjorde ni om hästen fick en sån reaktion? Salva på så märker de knappt att den finns.

Måttligt förhöjd temp kan hästen ha utan några symptom. Å andra sidan kan hästen vara hängig osv utan att ha nån temp.

Med som det ser ut skulle jag hålla rent, och köpa en termometer så fort det går för att hålla koll så du märker försämring tidigt genom höjd temperatur. Utegång tror jag absolut på! Då rör hon sig mer så det inte svullnar, och mindre bakterier än i en box.

Senast ändrad:

Har för mej att det var någon salva på termometern. Det var någon annan som skulle ta tempen medan jag stod och höll ponnyn så jag vet inte hur hon gjorde.

Jo, tänkte att hon skulle forsätta med att gå ute trots flugor. Köpte en tjärsalva som jag ska testa med att dutta kring såret för att hålla flugor och mygg borta (om det nu kan hjälpa). Har läst någon stanns att man inte ska lägga på förmycket salvor på/i såret

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka