Hur många timmar måste hästen vara inne -

biffen

Trådstartare
för att räknas som den inte vistas på lösdrift?

En lösdriftshäst ska ju ha tillgång till ligghall och mat, alternativt att betestillväxt sker och då behövs ingen ligghall.
Här är "vinter" med nån cm snö på hårdfruset.

Anledningen till att jag frågar är att hagen med ligghallen är i rätt dåligt skick pga lera som frusit till - vilket leder till att hästarna inte rör sig många meter i onödan.

Har därför haft dem i en annan hage större delen av dygnet, där kan de röra sig normalt och har fri tillgång på hö, några timmar inne ca 3-4h och några fler timmar i den dåliga hagen (ca 6h).

Vill helst inte stalla in dem fler timmar än 4-5h per dygn och jag skulle gärna skippa den dåliga hagen som jag haft dem i bara för ligghallen för att så "ska" det vara.

Därför var min tanke att jag skulle kunna ha dem inne på em/kväll och ute på natten-dagen fram tom 17-18 tiden.

Spelar det någon roll ur djurskyddssynpunkt om hästarna har sin utetid på natten istället för dagtid? Förnuftet säger att det inte ska spela roll men någon kanske har bättre koll på reglerna. Jag tror inte hästarna bekymrar sig.
 
Sv: Hur många timmar måste hästen vara inne -

Under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga för djuren.

Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker.


Hämtat från jordbruksverkets sida
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 852
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 940
Senast: Unafraid
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 193
Hästvård Hej. Hästarna på ridskolan jag går på är utan vatten i hagarna under vintern (ca 7 timmar). Vid insläppet så springer alla hästarna...
Svar
1
· Visningar
1 025
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp